Lamb's Bread stelt zich voor

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lamb's Bread
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: do 09 apr 2020, 11:00

Lamb's Bread stelt zich voor

Bericht door Lamb's Bread »

Goede morgen,

Ik ben in overweging om me ook bezig te gaan houden met broodbakken. Niet voor elke dag, maar voor af en toe, in het weekend of zo.
Ik heb al een poging gedaan met de handmixer. Die heeft het wel overleeft, maar ik denk niet dat die nog een poging overleeft, daarom ga ik op zoek naar een beter apparaat. Zo kom ik ook uit op dit forum. Ik zal eerst eens wat rondsnuffelen en als ik dan toch nog vragen heb, dan zien jullie ze wel verschijnen.

Leuk forum hier!
Gebruikersavatar
Lamb's Bread
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: do 09 apr 2020, 11:00

Re: Lamb's Bread stelt zich voor

Bericht door Lamb's Bread »

Ik zat te denken, ik kan eigenlijk wel iets meer vertellen over mijzelf :)

Ik woon samen met mijn vrouw en drie kinderen in de grote stad. We houden van lekker eten en toevallig heb ik er veel plezier in om te koken. Soms kookt mijn vrouw ook wel eens, maar het meeste neem ik voor mijn rekening.

Het is bij ons thuis maximaal één keer per week aardappelen en dan vaak niet eens gekookt, maar eerder verwerkt in een curry, gebakken of ovenschaal. De rest van de week eten we graag pasta, rijst, couscous, tortila's, soep en noem maar op. We zijn flexitarier en dat bevalt ons prima. Op zijn tijd kan ik een lekker stukje vlees ook goed waarderen hoor!

En nu dan brood :D Laats zelf een uien brood gemaakt en dat was lang niet perfect, maar wel heel lekker. Het lijkt me ook heel lekker om bijvoorbeeld zelf keizerbroodjes te maken. Pizza's (de bodem) heb ik ook al zelf gemaakt, ook dat was niet perfect, maar wel lekker. Ik hoop dat ik in de toekomst deze maaltijden beter kan maken, vandaar dat ik me her aangemeld heb, want met jullie hulp moet dat vast gaan lukken.
Gebruikersavatar
RedYssel
Deegroller
Berichten: 352
Lid geworden op: do 27 feb 2020, 18:34

Re: Lamb's Bread stelt zich voor

Bericht door RedYssel »

Welkom op het forum en veel bak plezier gewenst!.
Passie voor de ambacht!.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Lamb's Bread stelt zich voor

Bericht door BakkerGerrit »

Welkom Lamb! Je zult hier alle hulp en tips kunnen vinden. U vraag, het forum antwoord. We vinden het leuk als je een foto plaatst van je baksels.

En hier de eerst tip. Voordat je apparaten gaat aanschaffen, kneed eerst een paar keer een deegje met de hand.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Lamb's Bread stelt zich voor

Bericht door Vitamine C »

Welkom op het forum.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Lamb's Bread stelt zich voor

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom :)
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Lamb's Bread
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: do 09 apr 2020, 11:00

Re: Lamb's Bread stelt zich voor

Bericht door Lamb's Bread »

Dank jullie voor het warme welkom :)

@BakkerGerrit
Met de hand kneden is wat ik tot nu toe gedaan heb wanneer ik wat dan ook nodig had om te kneden. Het punt is -en dit is misschien vloeken in de kerk op dit forum- ik heb een hekel aan dat plakkerige gedoe aan mijn handen, ik kan er gewoon niet tegen , ik krijg er de kriebels van. Als het eenmaal een mooi deeg is, dan vind ik het wel fijn, maar het begin vind ik afschuwelijk :o Het komt ook omdat ik hier drie kleine koters rond heb rennen. Altijd Wanner ik mijn handen niet vrij heb, bijvoorbeeld ik maak de WC schoon, hang een schilderij op of ik ben deeg aan het kneden, dan gebeurt er een ongeluk of iets anders waarbij ik in moet grijpen. Ik heb geen idee hoe ze het doen, maar ze weten het altijd zo te timen dat als mijn handen gebonden zijn ze om aandacht vragen. Verder zijn het hele lieve kinderen hoor en verdienen ze vers gebakken broodjes van mij :D
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Lamb's Bread stelt zich voor

Bericht door Rik59 »

Lamb's Bread schreef: vr 10 apr 2020, 10:33 Dank jullie voor het warme welkom :)

Met de hand kneden is wat ik tot nu toe gedaan heb wanneer ik wat dan ook nodig had om te kneden. Het punt is -en dit is misschien vloeken in de kerk op dit forum- ik heb een hekel aan dat plakkerige gedoe aan mijn handen, ik kan er gewoon niet tegen , ik krijg er de kriebels van. Als het eenmaal een mooi deeg is, dan vind ik het wel fijn, maar het begin vind ik afschuwelijk :o
A. AUB niet beginnen met brood bakken
B. Nooit hoog hydratatiedeeg draaien
C. Ga eens een workshop bij Levine doen..

Ik beveel C aan.... Nee geen aandelen... maar je krijgt wel een beetje idee wat broodbakken is...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Lamb's Bread
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: do 09 apr 2020, 11:00

Re: Lamb's Bread stelt zich voor

Bericht door Lamb's Bread »

Dank je voor het advies :lol:
Jette
Gaat de goede kant op
Berichten: 58
Lid geworden op: do 10 okt 2019, 21:46

Re: Lamb's Bread stelt zich voor

Bericht door Jette »

Welkom!

Enneh... kan je niet extra plakkerig deeg maken? Daar kun je dan je kids mee aan de muur plakken terwijl jij kneedt :P

Overigens helpt het om bv je handen een beetje in te smeren met olijf- of zonnebloemolie, dan plakt het minder aan je handen. En ik gebruik altijd maar één hand met kneden en houdt met een andere de kom vast. Misschien niet zoals het moet volgens de regels der kunst, dat weet ik niet... maar heb de gewoonte overgenomen van mijn oma, die altijd vertelde dat ze dat op de huishoudschool leerde: dan had je altijd één hand vrij/ schoon om bijvoorbeeld iets te pakken ("of de deur te openen als er iemand aanklopt"). Overigens wel desembrood altijd, dan hoef je (zo ver ik begrijp uit de rest van de verhalen hier) niet zo lang te kneden als met gistbrood omdat de lange rijstijden je letterlijk werk uit handen nemen.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Lamb's Bread stelt zich voor

Bericht door Vitamine C »

Jette schreef: vr 10 apr 2020, 12:56 Welkom!

Enneh... kan je niet extra plakkerig deeg maken? Daar kun je dan je kids mee aan de muur plakken terwijl jij kneedt :P

Overigens helpt het om bv je handen een beetje in te smeren met olijf- of zonnebloemolie, dan plakt het minder aan je handen. En ik gebruik altijd maar één hand met kneden en houdt met een andere de kom vast. Misschien niet zoals het moet volgens de regels der kunst, dat weet ik niet... maar heb de gewoonte overgenomen van mijn oma, die altijd vertelde dat ze dat op de huishoudschool leerde: dan had je altijd één hand vrij/ schoon om bijvoorbeeld iets te pakken ("of de deur te openen als er iemand aanklopt"). Overigens wel desembrood altijd, dan hoef je (zo ver ik begrijp uit de rest van de verhalen hier) niet zo lang te kneden als met gistbrood omdat de lange rijstijden je letterlijk werk uit handen nemen.
Doet de bakker ook, kan je 1 hand je deeg krabber vast houden.
Gebruikersavatar
Lamb's Bread
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: do 09 apr 2020, 11:00

Re: Lamb's Bread stelt zich voor

Bericht door Lamb's Bread »

Dat zijn 2 goede tips in 1 post. Ik ga ze zeker allebei proberen :D
Plaats reactie