Even voorstellen, ik ben Jasper.

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Gesloten
Gebruikersavatar
jarie78

Even voorstellen, ik ben Jasper.

Bericht door jarie78 »

Hallo Allemaal,
Net als iedereen hier waarschijnlijk vind ik het onvoorstelbaar mooi dat je uit een paar eenvoudige ingredienten een prachtig goed smakend product kan maken, brood dus. Ik bak niet verschrikkelijk veel zelf maar soms krijg ik het weer te pakken en bak ik een periode vrij intensief. Dit is er weer zo een en ik dacht, even hier rondkijken of ik tips en trucs kan vinden.

Heb net weer een starter voor een rogge desem op het aanrecht staan dus hopen dat ie lukt.

Ciao Jasper
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Even voorstellen, ik ben Jasper.

Bericht door papagena »

Fijn dat je er bent, Jasper!
En mocht je leuke, spannende of hele foute recepten hebben, post ze dan hier.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: Even voorstellen, ik ben Jasper.

Bericht door Bakkersdochter »

Ben benieuwd naar je baksels Jasper.
Gebruikersavatar
jarie78

Re: Even voorstellen, ik ben Jasper.

Bericht door jarie78 »

Ga dit weekend maar weer eens stokbrood bakken, zal er een verslagje van doen hier. :G zodra m'n zuurdesem klaar is wil ik weer eens een goede pizza bakken maar daar moet ik nog even op wachten :(

ciao
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Even voorstellen, ik ben Jasper.

Bericht door Ballie »

Welkom hier Jasper,

Weer een desembakker erbij? Je bent in elk geval in goed gezelschap. Er zijn hier wel een paar liefhebbers van die tak van sport. Ik ben zelf al blij dat ik een gewoon gistbrood kan bakken, dus aan desem waag ik mij nog niet.

Heel veel plezier hier, ik ben benieuwd naar je bakverslagen...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
mhs

Re: Even voorstellen, ik ben Jasper.

Bericht door mhs »

Welkom en zie uit naar je verslag
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Even voorstellen, ik ben Jasper.

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom :G
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Even voorstellen, ik ben Jasper.

Bericht door bakplaat »

Ook welkom Jasper ;)
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
gipskruit

Re: Even voorstellen, ik ben Jasper.

Bericht door gipskruit »

Welkom jasper ben benieuwd naar je creaties :D,
Gebruikersavatar
Lauralijn

Re: Even voorstellen, ik ben Jasper.

Bericht door Lauralijn »

jarie78 schreef:zodra m'n zuurdesem klaar is wil ik weer eens een goede pizza bakken
Hoi Jasper, ook van mij welkom hier!
Even een vraagje: waarom maak je een pizzabodem met desem? Ik kan me wel inbeelden waarom, ik bak zelf ook met desem en voordegen en vind de resultaten net iets smaakvoller en beter van structuur dan gistbroden.
Maar voor een pizza kan ik me de meerwaarde minder voorstellen omdat de pizzabodem toch zo dun is en de smaken er bovenop toch alles overheersen. Of zie ik dat verkeerd? Ik ben in elk geval benieuwd naar je pizzabodemrecept, kan ik dat ook eens uitproberen!
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: Even voorstellen, ik ben Jasper.

Bericht door Bakkersdochter »

Lauralijn is me voor.... ik vind zelfgebakken pizza ook heerlijk en ben er mee aan het oefenen. Ik houd me aanbevolen voor een zuurdesem-pizza-recept.
Gebruikersavatar
jarie78

Re: Even voorstellen, ik ben Jasper.

Bericht door jarie78 »

Hallo Lauralijn,

Smaak is inderdaad de reden! Mijn recept komt van een Amerikaan die pizza bakken tot wetenschap verheven heeft. Hij maakt het deeg met desem en gist. Hij maakt het deeg met 60% water en 28% starter, vrij vochtig dus. daar bij kwart % gist en 1 en een kwart % zout.

Dit deeg laat hij minimaal een dag maar bij voorkeur twee dagen in de koelkast staan om een optimale smaak te verkrijgen. Langer kan ook en benadeelt de smaak in ieder geval niet!

Pizza bodem met de hand uitrekken, geen roller gebruiken dan druk je alle lucht eruit. Vergt wel wat oefening en vaardigheid om alles zonder kleven in de oven te schieten.

Zal een verslagje maken als ik weer zover ben =)

Ciao
Gebruikersavatar
erik-mp3

Re: Even voorstellen, ik ben Jasper.

Bericht door erik-mp3 »

Ben zeer benieuwd naar dat verslag.
Ik wil dit ook wel gaan proberen.
Gebruikersavatar
jarie78

Re: Even voorstellen, ik ben Jasper.

Bericht door jarie78 »

Lauralijn schreef:
jarie78 schreef:zodra m'n zuurdesem klaar is wil ik weer eens een goede pizza bakken
Hoi Jasper, ook van mij welkom hier!
Even een vraagje: waarom maak je een pizzabodem met desem? Ik kan me wel inbeelden waarom, ik bak zelf ook met desem en voordegen en vind de resultaten net iets smaakvoller en beter van structuur dan gistbroden.
Maar voor een pizza kan ik me de meerwaarde minder voorstellen omdat de pizzabodem toch zo dun is en de smaken er bovenop toch alles overheersen. Of zie ik dat verkeerd? Ik ben in elk geval benieuwd naar je pizzabodemrecept, kan ik dat ook eens uitproberen!
Is inderdaad voor de smaak, het recept komt van een amerikaan die 5 jaar bezig geweest is met het zoeken naar het perfecte pizzadeeg.

100% bloem
60% water
28% starter
1,25 % zout
0,25 % gist

Het deeg maken en minimaal 24 uur laten staan, maar 48 o4 72 uur is nog beter.
Daarna het deeg met de hand vormen tot een pizzabodem, geen roller gebruiken om de luchtigheid te behouden.
Goede tomaten uit blik pureren met een beetje basilicum en voor de rest minimaal beleggen.
Zo heet mogelijk bakken, liefst op 400 graden maar ja wie haalt dat met een oven =(

Meer is te vinden op http://www.varasanos.com/PizzaRecipe.htm

Ciao
Gebruikersavatar
Jean
Opboller
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:52
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Even voorstellen, ik ben Jasper.

Bericht door Jean »

Hij praat van 3,5% op de site. Dat lijkt me toch veel, niet?
Gebruikersavatar
jarie78

Re: Even voorstellen, ik ben Jasper.

Bericht door jarie78 »

Klopt, maar als je de spreadsheet opent die een of twee alinea's terug genoemd wordt staat er 2,5 % zout.Ik had mijn aantallen uit m'n bakschriftje overgenomen en daarin heb ik het percentage verkeerd berekent, op 500 gram bloem gebruik ik 12 gram zout. Dat is dus ongeveer 2,5 %

Verder klopt het wel oeps. ;S
Gebruikersavatar
Lauralijn

Re: Even voorstellen, ik ben Jasper.

Bericht door Lauralijn »

Bedankt voor het delen van het pizzarecept, Jasper, onze volgende pizza's worden met een desembodem gemaakt! :2th:
Gebruikersavatar
jarie78

Re: Even voorstellen, ik ben Jasper.

Bericht door jarie78 »

Leuk leuk leuk,

Mijn desem is bijna klaar dus dit weekend kan er bij mij ook wel een pizzadag ingelast worden! :2th:

Succes op de site van Jeff Varasano vindt je veel tips over het wekren met het pizzadeeg.
Gesloten