Gegroet allen

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Gesloten
Gebruikersavatar
Dirk

Gegroet allen

Bericht door Dirk »

Gegroet allen,
Mijn naam is Dirk en woon deels in België, deels in Nederland.
Sedert een aantal jaar bak ik brood in een Panasonic, op de volautomatische standen.
Onlangs was ik het gat dat telkens in het brood overblijft beu, en begon de gewone keukenoven te gebruiken.
Het was een revelatie niet alleen dat het brood er veel mooier uitzag, maar ook dat het *veel* lekkerder smaakte.
Daarnaast ontdekte ik het plezier van het rechtstreeks contact met het deeg.
Veel ervaring heb ik niet, meestal gebruik ik recepten die niet uit eigen koker komen, maar mocht ik ooit iets speciaals vinden, laat ik niet na het hier te delen.
Dirk
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Gegroet allen

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom Dirk :G
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Gegroet allen

Bericht door Ballie »

Als ik het goed begrijp staat je huis precies op de Nederlands/Belgische grens? In elk geval welkom op dit forum. Ik weet zeker dat je er veel plezier van zult hebben. Zowel van het forum, als van je bakkunsten ;)
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Dirk

Re: Gegroet allen

Bericht door Dirk »

Dank voor de verwelkoming.
Op de grens zit ik niet, en ook niet erover, m'n tijdsverdeling in beide lievelingslanden is ongeveer fifty-fifty.
Vermits dosering van broodingrediënten belangrijk is, had ik moeten weten dat bakkers precieze jongens en meisjes zijn, Ballie. :)
Gebruikersavatar
Chelle

Re: Gegroet allen

Bericht door Chelle »

Hallo Dirk,

Welkom op dit forum. :)
Gebruikersavatar
Rachel

Re: Gegroet allen

Bericht door Rachel »

Welkom Dirk!
Bak je alleen brood of ook andere dingen zoals taarten en koekjes?
Gebruikersavatar
mayken
Deegkneder
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 13:02

Re: Gegroet allen

Bericht door mayken »

Dirk schreef: Vermits dosering van broodingrediënten belangrijk is, had ik moeten weten dat bakkers precieze jongens en meisjes zijn, Ballie. :)
Da's ne goeie, Dirk! :G Welkom hier.
Gebruikersavatar
Dirk

Re: Gegroet allen

Bericht door Dirk »

Dank voor het welkom!
Tot nog toe heb ik niks anders dan brood gebakken.
Maar toen ik onlangs ergens een zoet recept zag, lijkt het niet uitgesloten dat hierin wel eens verandering zou kunnen komen.
Brood bakken is voor mij al heel veel, ik ben nl. opgegroeid in een periode dat men vond dat jongens niet thuishoorden in de keuken.
Voor ik met brood bakken begon was een verse fruitsla tijdens de kerst zowat het verste dat ik op culinair vlak ooit bereikte, de talloze spaghetti's en omeletten uit de studentenperiode niet meegerekend.
Ik zet het maken van een zoet gebak alvast op de to-do lijst van dit jaar.
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Gegroet allen

Bericht door CJ-Petra »

Hallo Dirk, welkom om broodnodig!
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
Lauralijn

Re: Gegroet allen

Bericht door Lauralijn »

Haai Dirk, welkom.
Ben je dan Nederlander of Belg?
En waar woon je het liefst van de 2 landen?
Klinkt misschien erg nieuwsgierig, maar dat komt omdat ik een in Nederland wonende Belg ben :)

Veel bakplezier!
Gebruikersavatar
gipskruit

Re: Gegroet allen

Bericht door gipskruit »

Welkom Dirk ^)^ Gezellig.
Gebruikersavatar
Dirk

Re: Gegroet allen

Bericht door Dirk »

Dank allebei!
Thuis wordt de "g" zacht uitgesproken, Lauralijn, maar ik voel me op m'n gemak in beide landen.
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: Gegroet allen

Bericht door Bakkersdochter »

Hoi Dirk,

Je hebt dezelfde stap gezet als ik. Het brood uit de broodbakmachine ruikt bij lange na niet zo lekker als uit een (schone) oven. En inderdaad lekker dat deeg aan je handen. Veel plezier op het forum.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Gegroet allen

Bericht door papagena »

Ach, ik doe het gewoon zowel in de oven als in de broodbakmachine. Uit mijn broodbakmachine komt prima brood. Maar ik vind het geklooi met de oven ook erg leuk en het voordeel is wat mij betreft, dat ik zelf alles kan doen wanneer ik het wil doen.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Dirk

Re: Gegroet allen

Bericht door Dirk »

Jij hebt ooit een BBM gebruikt? Een bakkersdochter? ;)
Maar inderdaad, zoals je zegt, bij lange niet zo lekker, ik denk niet dat ik nog naar een BBM terugkeer.
Dank voor de verwelkoming.
Gebruikersavatar
Dirk

Re: Gegroet allen

Bericht door Dirk »

papagena schreef: [...] dat ik zelf alles kan doen wanneer ik het wil doen.
Dat is natuurlijk juist.
En als je eventjes snel een brood wil hebben biedt een BBM wel uitkomst.
De machine die ik gebruikte, een Panasonic, maakte heerlijk grof brood, vooral het 9 granenbrood gemaakt van een mix van Soubry.
Het bleef lange tijd vers. Maar natuurlijk was er altijd wel dat vervelende gat in het brood.
Het grootste smaakverschil vind ik in het wit brood. Het brood uit de oven wint met lengtes op gebied van smaak.
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: Gegroet allen

Bericht door Bakkersdochter »

Ik vind de korst van het brood uit de oven echt stukken beter dan uit een bbm. Ik heb een pana SD 253. En de korst geeft ook smaak aan het brood, dus als het effe kan niet meer laten in bbm, alleen als er echt nood aan de man is, komt er nog een snelbrood uit.
Gebruikersavatar
Dirk

Re: Gegroet allen

Bericht door Dirk »

Ik heb exact dezelfde Panasonic, was er erg tevreden over.
De eerste machine die ik op goedvallen uit kocht, was een goedkope Domo als ik me goed herinner.
De Panasonic was een aanzienlijke verbetering qua smaak en structuur van het brood. De programma's lopen veel langer dan die van de oude Domo.
Nu wordt de Panasonic enkel nog als kneedmachine gebruikt, het is wel opletten geblazen bij het kneden. Als je niet oplet kan hij op de grond belanden door het over en weer slingeren van de deegbal.
Maar ik vind ook dat de Panasonic niet kan tippen aan een ovenbrood als het op de korst aankomt.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Gegroet allen

Bericht door Levinebaktbrood »

Op de grond vallen door het heen en weer slingeren van de deegbal :? . Hoeveel deeg kneed je er dan in en met hoeveel vocht? Echt nog nooit gebeurd hier en ik heb (in het verleden) toch heel wat deeg gekneed in de Panasonic.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Dirk

Re: Gegroet allen

Bericht door Dirk »

Er zat maar deeg in voor een enkel brood: 500 gr. tarwebloem + 290 gr. water.
Tja, ik was werkelijk verbaasd, want bij de broodbakprogramma's wordt ook gekneed, en daar was ik nog nooit zoiets tegengekomen.
Gelukkig was ik er net op tijd bij. De machine stond op supergladde granietplaat, misschien is dat de verklaring.

Ben jij soms de verantwoordelijke ben voor die mooie site die je naam draagt, Levine?
Zoja, mijn felicitaties! Ik bak nog maar brood sedert een goeie week, maar heb er al bijna iedere dag naar gekeken.
Al het illustratiemateriaal maakt de recepten buitengewoon aantrekkelijk.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Gegroet allen

Bericht door Levinebaktbrood »

Yep, that's me :G

Je kunt er ook naartoe surfen als op het wereldbolletje onder mijn naam klikt.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
mayken
Deegkneder
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 13:02

Re: Gegroet allen

Bericht door mayken »

Dirk schreef:Ik heb exact dezelfde Panasonic, was er erg tevreden over. (...) Als je niet oplet kan hij op de grond belanden door het over en weer slingeren van de deegbal.
Dat klinkt mij bekend in de oren. Ik gebruik door de week regelmatig de (Panasonic)BBM en plaats hem dan zo ver mogelijk achter op het aanrecht. Dit om te voorkomen dat ik 's nachts opeens een luide bons hoor!
Het is nog altijd goed gegaan. Wel zie ik 's ochtends altijd dat hij weer een paar centimeters aan de wandel is geweest...
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: Gegroet allen

Bericht door Bakkersdochter »

Ik heb het eerljk gezegd ook nog niet meegemaakt. Maar misschien heeft het inderdaad met de ondergrond te maken. Op dit moment staat mijn bbm op mijn nieuwe mooie houten vloer, uit het zicht. ^)^ Dus hij kan wandelen zoveel als hij wi :D,
Jij hebt ooit een BBM gebruikt? Een bakkersdochter?
En ja een bakkersdochter met een broodbakmachine... what's in a name ^)^
Gebruikersavatar
sylly

Re: Gegroet allen

Bericht door sylly »

Sorry Dirk dat ik je aanmelding gemist heb, maar alsnog van harte welkom op dit super forum ^)^

Tip voor je wandelende BBM: plaats hem in de wasbak van het aanrecht, kan die geen kant meer op :rofl2:
Gebruikersavatar
Dirk

Re: Gegroet allen

Bericht door Dirk »

Goeie tip, bedankt, ook voor de verwelkoming!
Gesloten