Nieuw, maar al jaren thuisbakker

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nanny
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 09:39

Nieuw, maar al jaren thuisbakker

Bericht door Nanny »

Hoi allemaal, ik ben Nanny.
Ik ben al jaren thuisbakker en heb in de beginjaren heel veel rondgestruind op het Bakkersforum (zo heette het toch?), maar dat ging op een gegeven moment ter ziele.
Omdat ik sinds een paar maanden met zuurdesem aan het experimenteren/leren ben, was ik weer op zoek naar informatie. Ik kwam zo terecht op de website van Levine (en Xandra), waar ik al veel heb gelezen. En tot mijn verrassing nu ineens dus op dit forum, waar ik ook oude "bekenden" van het vorige forum zie (Levine dus, en ik zag ook Bakplaat net voorbij komen).
Ik ben trouwens net 62 jaar geworden, heb een man, 4 dochters en 6 kleinkinderen. Als die langskomen is het zelfgebakken brood niet aan te slepen: ze zijn er allemaal dol op. Zo'n 12 jaar geleden ben ik begonnen met een broodbakmachine, wat later ben ik overgestapt op het bakken in de oven (meestal 2 broden tegelijk), heb een Kenwood kneder en ben erg blij met mijn stoomoven. Alleen jammer dat die maar tot 230 gr. gaat.
Nou, dat is het zo'n beetje. Ik hoop hier veel informatie over mijn zuurdesemproject te vinden, want dat wil nog niet zo lukken.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Nieuw, maar al jaren thuisbakker

Bericht door lekkermelig »

Welkom Nanny,

Zo te horen kan je al aardig bakken :-)
Desem maken is echt niet moeilijk hoor, maar als je vragen hebt over desem kan je die gerust stellen in het juiste subforum.
Volgens mij is er op de site van Levine wel een mooie handleiding voor desem te vinden, en anders kan ik je deze van de weekendbakery wel aanbevelen.
https://www.weekendbakery.com/posts/rye ... asy-steps/
Heb ik ooit mijn desem mee gestart, en vond ik wel erg makkelijk. Als je eenmaal een eenvoudig roggedesem heb is ie ook vrij eenvoudig naar tarwe (of spelt, of durum of...etc) omte zetten.
En hier nog wat handige tips
https://www.weekendbakery.com/posts/han ... m-bakkers/

Groeten,
Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Nanny
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 09:39

Re: Nieuw, maar al jaren thuisbakker

Bericht door Nanny »

Wil,
Dankjewel voor je hartelijke woorden. Mijn desem heb ik inderdaad opgestart volgens de methode op de site van Levine, maar het wil niet echt actief zijn. Als je eens wist hoeveel geduld (hoofdbestanddeel, volgens Levine) ik er al in hebt gestopt. :o
Het schuimt wat, maar echt rijzen... Laatst sprak ik in Utrecht een leuke "warme" bakker, die mij als tip gaf om er een stukje fruit (appel ofzo) aan toe te voegen (ik deed er wel eens een half schepje suiker in). Daarmee rees het inderdaad erg goed, maar ik kan moeilijk elke keer appel toevoegen. Mijn laatste broden waren echt dramatisch, terwijl de technieken mij allemaal wel bekend zijn.
Daarna ben ik begonnen om het desem niet meer in de koelkast te bewaren tot mijn volgende baksessie, maar gewoon op het aanrecht en dagelijks verversen. Maar tot nu toe blijft het een beetje schuimen, meer niet.
Na mijn vakantie (binnenkort) ga ik maar eens helemaal opnieuw beginnen.
Sorry, dit valt al niet meer onder dit topic...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Nieuw, maar al jaren thuisbakker

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom Nanny :G
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Nieuw, maar al jaren thuisbakker

Bericht door Anna »

Welkom Nanny! Geef de moed nog niet op, dit forum zal je vast en zeker met raad en daad bijstaan ;)
Plaats reactie