Smaak en Geur...

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Duranio
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 23 jun 2017, 17:18

Smaak en Geur...

Bericht door Duranio »

Ben een ijverige broodbakker maar loop tegen "problemen" op.
Heb allerlei soorten meel geprobeerd, van eenvoudige goedkope bloem tot " vers" gemalen bloem uit de korenmolen. Maar: Mijn brood geurt niet als lekker brood en ik vind de smaak ook niet lekker. Heb van alles geprobeerd en wat mij wel lukt is het bakken van een goed en stevig brood.
Hoe doe ik het:
Ik gebruik 500 gram meel (ongeacht de soort dus). Voeg 350 mm water toe, gist, soms een ei erbij, wat boter en wat zout. Dit laat ik kneden in mijn broodbakmachine. Er vind dan een eerste rijzing plaats. Vervolgens een tweede rijzing in de oven op 40 graden ( ongeveer een half uur) . Het deeg rijst al mooi en komt boven de vorm uit. Dan gaat de oven naar 180 graden en bak ik het deeg gedurende 40 minuten. Ik doe wat water in een schaal onder het deeg. Dan komt het brood eruit en koelt een uurtje af op een rooster. Ja, dat ziet er weer mooi uit, luchtig, goede korst, goede vorm.
En ja, daar komt-ie: Het brood ruikt niet echt zoals de warme bakken dat maakt, en de smaak is ook niet naar wat ik van een vers gebakken brood verwacht, flauw vaak ook al gebruik ik iets meer zout.
Dus: Hoe kom ik toch aan dat lekker geurende verse brood, en die fijne smaak van een vers brood.
Oke: Geen halszaak maar het heeft soms tot gevolg dat ik weer naar mijn favoriete bakker ga. En ik wil toch blijven bakken . Is er wat met het meel? Bak ik verkeerd? Veel dank voor reakties!
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Smaak en Geur...

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom op het forum :G.

Deze rubriek is alleen om je voor te stellen. Vragen kan je stellen in de daarvoor bestemde rubrieken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie