Dag allen

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rotsje
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 13:21

Dag allen

Bericht door Rotsje »

Dag fervente bakkers en baksters,

ik ben Petra, al jaren een actief thuisbakkertje. Mijn moeder bakte al brood toen ik nog thuis woonde (begin jaren 80) en eenmaal getrouwd en plotseling zonder brood, vond ik nog een zakje gist. Met wat bloem, zout en water toch nog brood kunnen bakken. Sindsdien bak ik zelf mijn brood. Zo ben ik in de voetsporen van mijn moeder gestapt.

Ik bak mn met zuurdesem. Mijn zuurdesem is onderhand 3 jaar oud, krachtig en onderhoud ik op de duitse methode.
Ik bak met allerlei granen, maar meestal spelt, gemalen op mijn maalmolentje (komo). De rest koop ik bij goede molens.
Sinds 2010 heb ik een kneedmachine (omdat de kneedhaken van mijn mixer het steeds begaven), een 'Assistent Original', nu bekend als de Ankarsum. Fijne machine, een echte assistent.
Gistbrood kneed ik meestal met de hand, een avond voor ik ga bakken.

vind het leuk om op dit forum de bakkerswetenswaardigheden en ervaringen van de forumleden te lezen!

groet

Petra
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Dag allen

Bericht door papagena »

Petra,

Goed dat je er bent.
Ik heb gelijk een vraag: Wat is desem verversen op de Duitse manier?
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Dag allen

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom Petra :G.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Rotsje
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 13:21

Re: Dag allen

Bericht door Rotsje »

Dg Papgena e.a.

Even een snel antwoord:

Voor zover mijn kennis strekt, zijn er verschillende manieren om desem te onderhouden:
- de 'italiaanse/franse' manier met het 'moederdeeg', een desem dat je regelmatig halveert en weer 'bijvoert' met meel/bloem.
- de 'duitse' manier: van het 'nieuwe' deeg (bloem/meel, water, zout, desem) een stuk afhalen en bewaren.

Veel mensen onderhouden het desem via de eerste methode. Die krijg ik niet goed in de vingers. Die tweede methode lukt me goed.

groetjes

Petra
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Dag allen

Bericht door Anna »

Welkom Petra!

Die twee methode lijkt wel (of is misschien wel hetzelfde?) op het gebruik van een pâte fermentée in het deeg. Klinkt alleen niet zo Duits ;)
Gebruikersavatar
Rotsje
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 13:21

Re: Dag allen

Bericht door Rotsje »

Hoi Anna,

tja, zo goed ben ik niet in al die namen. Het gaat mij om het procedé.
Naar wat ik ooit heb begrepen, wordt in de duitstalige landen mn het ene procedé gebruikt en in de zuidelijke landen werken ze meer met het 'moederdeeg' (madre).
Als het brood maar lekker is :D
Plaats reactie