Even voorstellen

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fanvanbroodbakken
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: di 06 mar 2018, 11:29

Even voorstellen

Bericht door Fanvanbroodbakken »

Hoi allemaal,

Toevallig kwam ik dit forum tegen. Leuk, een forum met allemaal enthousiaste broodbakkers. In mijn omgeving ken ik niet zoveel broodbakkers, dus lijkt het me fijn om wat ervaringen te delen en tips te krijgen.

Inmiddels heb ik anderhalf jaar een broodbakmachine. Bak hier bijna iedere dag een brood in. Maar merk dat 1 brood uit de broodbakmachine te weinig is voor ons gezin (2 volwassenen, 3 kinderen waarvan 2 pubers). 2x per dag brood bakken lukt me niet altijd. Daarom nu overgestapt naar bakken in de oven. Ik kneed m'n broden wel in de broodbakmachine, maar vervolgens bak ik deze grotere broden in de oven. Ik doe er op een vrije dag dan zo'n 3 a 4 tegelijk. Snijden, in porties invriezen en ik heb de rest van de week lekker brood. (Tussendoor bak ik dan nog wel regelmatig snel een broodje in m'n broodbakmachine. )

Groetjes!
Gebruikersavatar
Oma bakt
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 13:03

Re: Even voorstellen

Bericht door Oma bakt »

Welkom!
Ik kan me helemaal voorstellen dat je gezin heel wat brood kan verwerken.
In de tijd dat mijn kinderen nog thuis waren had ik dan ook twe BBM 's .
Lukt het rijzen bij jou goed in de gewone bakvormen?
Zelf doe ik het ook in porties in de vriezer. Zo blijft het heerlijk vers.
Alleen heb ik een hekel aan het snijden!
gr. Carla
Gebruikersavatar
Fanvanbroodbakken
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: di 06 mar 2018, 11:29

Re: Even voorstellen

Bericht door Fanvanbroodbakken »

Ik vind het inderdaad nog lastig hoe lang ik m'n broden moet laten rijzen.
Na het kneden laat ik ze een half uur voorrijzen. Daarna opbollen en in de vormen. Maar hoe lang dat vervolgens moet vind ik lastig te boordelen. Ik wacht totdat ze boven de rand uitkomen en doe ze daarna in de oven. Dat kan wel meer dan een uur duren. Doe jij dat ook zo?

Snijden is ook niet mijn favoriete klusje. Heb dus een snijmachientje gekocht en snij zo "normale" boterhammen. :D
Gebruikersavatar
Oma bakt
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 13:03

Re: Even voorstellen

Bericht door Oma bakt »

Een snijmachine is natuurlijk erg handig.
Ik laat het vaak mn persoonlijke snijmachine doen (man).
Ik vind het ook moeilijk om te bepalen wanneer het goed gerezen is.
Ook ik wacht ongeveer een uur totdat het boven de rand komt, maar het zakt ook vaak weer iets in.
Nu drie broden gebakken zonder vorm en ingesneden aan de bovenkant. Die zagen er best prof uit moet ik zeggen.
Gewoon vaak doen denk ik dan zal het op een gegeven moment toch wel eens makkelijk en goed gaan?
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Even voorstellen

Bericht door Bakker Henk »

Natuurlijk is een snijmachine wel superhandig. Zou ik ook wel willen, maar geen plaats voor. Toch is een goed broodmes ook voor mij een goed idee gebleken. Ik had al 4 broodmessen (uit erfenissen e.d.), maar toch een paar jaar geleden een Victorinox gekocht. En dat werkt voor mij prima.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Even voorstellen

Bericht door Rik59 »

Je kan tegenwoordig toch effe bij de Aldi binnenlopen en je broodje even door de snijmachine halen ;K ;K :grin: :grin:
Laatst gewijzigd door Anna op vr 16 mar 2018, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het is niet nodig om een direct voorgaand bericht te quoten.
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
CarlaB
Deegkneder
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 21:08
Locatie: Aan de Zeeuwse kust

Re: Even voorstellen

Bericht door CarlaB »

Oh [emoji854]
Zie ze daar al komen [emoji15] al die thuisbakkers met hun zelfgebakken broodjes ....
Lijkt me zo’n weinig realistische ‘tip’ als ik alleen al de opstelling bij onze Aldi in ogenschouw neem. Denk ik nog, Rik maakt een grap? Maar wat schieten wij hier mee op?
Aga Cooker - Ankarsrum Assistent
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Even voorstellen

Bericht door Rik59 »

Inderdaad maakt ie een grap... de humor ligt op straat zeg ik altijd..
De Aldi heeft wel erg lekkere broodjes moet ik zeggen.. vers gebakken met al die pitten en zaden erop.
Zeer smakelijke broodjes.. weet effe de naam niet maar zou ze graag namaken....
Kleine vierkante bruine broodjes vol met pitten en zaden aan de buitenkant..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Even voorstellen

Bericht door Anna »

Welkom fanvanbroodbakken!
Plaats reactie