Even voorstellen - Maciek

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maciek
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 15:29

Even voorstellen - Maciek

Bericht door Maciek »

Hallo enthousiaste bakkers! Ik ben Maciek. Pool die al ruim 16 jaar getrouwd is met mijn fantastische Nederlandse vrouw. Met bakken heb ik nog weinig ervaring. Wel in mijn wat jongere tijd heerlijk Poolse brood naar binnen gewerkt. Harde korst, nog heerlijk warm brood en dat geur... Na mijn verhuizing moest ik wennen aan het Nederlands brood. Zacht met veel gebakken lucht. Het was even wennen in iedere geval. Inmiddels is brood in Polen verwaarloosd en lijkt meer op karton. Dat heeft mij aangezet om zich meer in brood te verdiepen.

Met alles wat ik doe, moet ik eerst heel veel informatie in me opnemen... en dan ineens komt er alles en nog wat eruit. Ik hoop op jullie kennis en ervaring. Ik heb her en der al op Broodbakforum gesnuffeld en heb ontdekt dat leuke hobby trekt ook leuke mensen aan. Ik ga dus in eerste instantie rondkijken en horen jullie misschien niet zo veel van mij. Zodra ik vragen heb die nog niet gesteld zijn of als ik denk dat ik iets kan bijdragen, dan horen jullie zeker van mij.

Ik heb inmiddels mijn eerste zachte bolletjes gebakken. Ze waren heerlijk en zelfs mijn vrouw is al inmiddels enthousiaster geworden over zelf brood bakken.
Gebruikersavatar
Motormuis
Gaat de goede kant op
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 11:40

Re: Even voorstellen - Maciek

Bericht door Motormuis »

Welkom hier op het forum


Groetjes Lidy.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Even voorstellen - Maciek

Bericht door Rik59 »

Witam..

Tu nie ma przepisu na polski chleb :G :G
Ale dużo nauka
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Maciek
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 15:29

Re: Even voorstellen - Maciek

Bericht door Maciek »

Motormuis schreef:Welkom hier op het forum


Groetjes Lidy.

Dankjewel



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Maciek
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 15:29

Re: Even voorstellen - Maciek

Bericht door Maciek »

Rik59 schreef:Witam..

Tu nie ma przepisu na polski chleb :G :G
Ale dużo nauka
Spreek je zelf Pools of heb je moeite gedaan om je bericht in het Pools te vertalen?

Als je Pools sprekend bent, wil ik je even attenderen dat het boek van Jeffrey Hamelman "Chleb" (Brood) wordt opnieuw uitgegeven.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Maciek
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 15:29

Re: Even voorstellen - Maciek

Bericht door Maciek »

Excuus voor handtekening met melding over Tapatalk. Even checken of die nu weg is.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Even voorstellen - Maciek

Bericht door Rik59 »

Al bijna 25 jaar getrouwd met een Poolse.. dus ja ik spreek Pools..

Maar geef me toch maar liever de Nederlandse boeken.. :D
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Even voorstellen - Maciek

Bericht door lekkermelig »

Welkom Maciek,

Kom maar op met die mooie recepten van Poolse broden dan :-)
Local breads van Daniel Leader heeft een fikse stapel Poolse recepten volgens mij, met de meer ambachtelijke broden. Ik heb er wel eens een paar gebakken. Of het authentiek is weet ik niet, maar ze smaken zeker niet naar karton!

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Maciek
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 15:29

Re: Even voorstellen - Maciek

Bericht door Maciek »

Rik59 schreef:Al bijna 25 jaar getrouwd met een Poolse.. dus ja ik spreek Pools..

Maar geef me toch maar liever de Nederlandse boeken.. :D
Het boek 'Bread' van Jeffrey Hamelman is volgens mij niet in het Nederlands. Wel in het Pools. Nu komt een herdruk en de prijs is... 7,50 euro omgerekend van Poolse zloty. Wat boeken betreft Poolse taal kan handig zijn [emoji6]

Ik lees dit boek in het Engels, maar veel termen zijn nu nog new voor mij.
Gebruikersavatar
Maciek
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 15:29

Re: Even voorstellen - Maciek

Bericht door Maciek »

lekkermelig schreef:Welkom Maciek,

Kom maar op met die mooie recepten van Poolse broden dan :-)
Local breads van Daniel Leader heeft een fikse stapel Poolse recepten volgens mij, met de meer ambachtelijke broden. Ik heb er wel eens een paar gebakken. Of het authentiek is weet ik niet, maar ze smaken zeker niet naar karton!

Wil
Ik ben nu aan het verzamelen en verifiëren van deze recepten. Als ik ze heb uitgeprobeerd, ga ik zeker deze recepten met delen. Vergeet niet dat ik beginnende huisbakker ben. Het kan dus even duren.

Kan je wat recepten naar mij toe sturen? Kan ik meteen kijken of deze recepten herkenbaar zijn.
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Even voorstellen - Maciek

Bericht door Anna »

Welkom Maciek! Misschien zijn er op Poolse websites/blogs wel recepten van authentiek Pools brood te vinden?
Gebruikersavatar
Maciek
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 15:29

Re: Even voorstellen - Maciek

Bericht door Maciek »

Anna schreef:Welkom Maciek! Misschien zijn er op Poolse websites/blogs wel recepten van authentiek Pools brood te vinden?
Dankjewel Anna voor je suggestie. Ik ben inderdaad aan het snuffelen op verschillende websites voor goede brood recepten. Maar ja welke recept is authentiek?

Bovendien wil ik graag alle broden uit alle streken uitproberen. Het lijkt me een verrijking.
Bijvoorbeeld de klassieke Toscaanse brood bevat geen zout. Daardoor komt weer smaak van olijfolie naar boven. Of er wel juist met bepaalde soort bloem desem maken.
Al deze verschillende recepten en technieken, openen nieuwe mogelijkheden. Heerlijk! Daarom wil ik graag van jullie nieuwe dingen leren en samen met jullie nieuwe dingen ontdekken. [emoji16]
Gebruikersavatar
Maciek
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 15:29

Re: Even voorstellen - Maciek

Bericht door Maciek »

Bij mijn voorstel wilde ik mijn eerste baksels aan jullie laten zien. Ik heb ontdekt dat het via bijlage ook kan. Niet erg handig voor jullie, maar toch even kan ik trots foto's van mijn eerste zachte broodjes met jullie delen.
IMG_8042.JPG
IMG_8043.JPG
IMG_8044.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie