Even voorstellen ik ben Halfje Bruin

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Halfje Bruin
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 19:52

Even voorstellen ik ben Halfje Bruin

Bericht door Halfje Bruin »

Ik ben Halfje Bruin. De helft van een tweeling en (voor de tijd van het jaar al behoorlijk bruin al zit ik nooit in de zon) :G Iedere week wordt er in huize Halfje wel gebakken, of gekoeld. ;) Dat waren voornamelijk cakes, kruidkoeken, kwarktaarten en appeltaarten. Sinds twee jaar ongeveer bak ik ook kaneelbroodjes (altijd wel te eten maar nog nooit perfect) Wortelbroodjes met rozijnen en sinaasappel. Kortom altijd zoet voor bij de koffie. Nu sinds mijn 50e verjaardag probeer ik ook brood te bakken maar dat geeft tot nu toe geen goeie broden. Meestal niet luchtig maar heel stevig.
Vandaag dit forum gevonden nadat ik al heel wat op internet heb gezocht om te vinden wat er fout gaat als ik brood bak.
Op het pakje verse gist dat ik koop (42 g.) staat dat ik daar een kilo bloem mee kan laten rijzen. 500 g. daar gebruik ik dus 21 g. gist voor en rond de 300 ml vocht. Mijn broden rijzen altijd geweldig en als ik ze dan in de oven wil zetten zakt de boel als een leeglopende ballon in en heb ik heel compact brood.
Ik heb nu via een link hier een brooddeeg gevonden met veel minder gist en een voordeeg. Het voordeeg heb ik net gedraaid en morgenochtend ga ik hopelijk een goed gelukt brood bakken. Ik hou jullie op de hoogte
Laatst gewijzigd door Halfje Bruin op vr 22 jun 2018, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Even voorstellen ik ben Halfje Bruin

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom op het forum :G.

Als deeg inzakt dan heb je het te lang laten rijzen .......
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Halfje Bruin
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 19:52

Re: Even voorstellen ik ben Halfje Bruin

Bericht door Halfje Bruin »

Is het dann zo dat meer gist de rijstijd verkort? Ik had een recept met een rijstijd van 45 minuten en gist volgens de aanwijzing op de verpakking. Het kwam bij de eerste rijs mooi op in 45 minuten en dan bij de tweede rijs wat minder. En als het in de oven ging werd het compact.
Instructiefilmpjes gekeken over het kneden het mocht niet baten. Nu heb ik voordeeg gemaakt en ga om 10.00 kneden en laten rijzen. Volgens het recept wat ik hier vond een uur en maar met de helft van de gist.
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Even voorstellen ik ben Halfje Bruin

Bericht door Anna »

Welkom Halfje Bruin! Waarom zou je meer gist willen gebruiken? Hoe minder gist hoe langer de rijsttijd, hoe meer smaak je brood krijgt.
Plaats eens een bericht in het forum 'Wat ging er mis?' om helder te krijgen wat er bij jou fout gaat. Vertel dan exact welk recept en welke werkwijze je volgt en wat voor meel/bloem je gebruikt. Alvast een tip, weeg je ingrediënten allemaal af, ook de vloeistoffen, dat is een stuk nauwkeuriger.
Gebruikersavatar
Halfje Bruin
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 19:52

Re: Even voorstellen ik ben Halfje Bruin

Bericht door Halfje Bruin »

Anna ik wilde niet meer gist gebruiken, ik gebruikte gist volgens de aanwijzing op de verpakking. https://www.jumbo.com/bruggeman-bakkers ... /43514STK/ deze gist, 42 g. voor een kilo bloem/meel.

Dat is dus 21 gram voor een halve kilo om een brood te bakken. Het broodrecept uit mijn basiskookboek lukte nooit. Daar stond in gebruik zoveel gist als op de verpakking wordt aangegeven.

Nu ik hier op het forum uitgebreid heb rondgesnuffeld blijken alle recepten met veel minder gist gemaakt te worden.
https://www.broodbakshop.nl/blog/recept ... n-poolish/ Deze link vond ik hier op het forum, dan maak je zelfs 2 broden met maar 4 gram gedroogde gist. Ik heb nu 12 gram gebruikt en een gisteren een voordeeg gemaakt.

Mijn deeg staat nu voor de tweede rijs en het is veel steviger als al mijn voorgaande degen, die waren na een keer rijzen al slap en vormeloos. Heb er alle vertrouwen in dat ik nu broden kan bakken die luchtig zijn.
Gebruikersavatar
Halfje Bruin
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 19:52

Re: Even voorstellen ik ben Halfje Bruin

Bericht door Halfje Bruin »

Gisteren bij aanmelden zag ik dat je een handtekening kon opnemen. Wist toen geen leuke maar nu wel. Kan ik dat alsnog toevoegen en hoe dan?
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Even voorstellen ik ben Halfje Bruin

Bericht door Rik59 »

Halfje Bruin schreef: vr 22 jun 2018, 13:11 Gisteren bij aanmelden zag ik dat je een handtekening kon opnemen. Wist toen geen leuke maar nu wel. Kan ik dat alsnog toevoegen en hoe dan?


https://www.broodbakforum.nl/ucp.php?i= ... =signature
Laatst gewijzigd door Rik59 op vr 22 jun 2018, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Halfje Bruin
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 19:52

Re: Even voorstellen ik ben Halfje Bruin

Bericht door Halfje Bruin »

Het is mijn beste brood tot nu toe geworden. Geloof dat ik na heel wat lezen op dit forum doorheb wat er mis is. Mijn volkorenmeel heeft maar een eiwitgehalte van nog geen 11 %.
Ga eerst maar eens kijken waar ik meel kan kopen met een eiwitgehalte van meer dan 12 %. Ik hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Even voorstellen ik ben Halfje Bruin

Bericht door BakkerGerrit »

Wij zien graag foto’s. Hier: https://www.broodbakforum.nl/viewtopic.php?f=59&t=4989 lees je hoe je dat het beste kan doen.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Even voorstellen ik ben Halfje Bruin

Bericht door Levinebaktbrood »

Je moet verse gist niet verwarren met gedroogde instant gist. De verhouding verse gist/droge gist is 3:1. Dus 21 gram verse is 7 gram droge gist. Van meer gist wordt brood niet luchtiger, het zal wel sneller rijzen.

Rijstijden zijn nooit precies aan te geven, het deeg is altijd leidend. Rijstijden zijn o.a. afhankelijk van deegtemperatuur en omgevingstemperatuur. Hoe warmer hoe sneller het deeg zal rijzen en andersom.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Halfje Bruin
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 19:52

Re: Even voorstellen ik ben Halfje Bruin

Bericht door Halfje Bruin »

Levinebaktbrood schreef: vr 22 jun 2018, 21:02 Je moet verse gist niet verwarren met gedroogde instant gist. De verhouding verse gist/droge gist is 3:1. Dus 21 gram verse is 7 gram droge gist. Van meer gist wordt brood niet luchtiger, het zal wel sneller rijzen.

Rijstijden zijn nooit precies aan te geven, het deeg is altijd leidend. Rijstijden zijn o.a. afhankelijk van deegtemperatuur en omgevingstemperatuur. Hoe warmer hoe sneller het deeg zal rijzen en andersom.
Verse gist/droge gist is 3:1 dat weet ik. Maar nu ik hier op het forum recepten heb gelezen en ook een gemaakt kan ik zeggen dat van de gist die ik gebruikte 21 gram verse gist gewoon teveel is. Het deeg rijst als het ware stuk. Mijn broodje van afgelopen weekend was voor het eerst een luchtig brood met maar 12 gram gist en een voordeeg.
Rijstijden dat moet ik nog even in de vingers krijgen. De eerste rijs van een uur was goed. De tweede rijs van 45 minuten was waarschijnlijk iets teveel.
Ik heb nu voor komend weekend volkorenmeel op de kop getikt met 12 % eiwit in plaats van de 10 a 11 % die ik eerder gebruikte. Als ik dan een deeg kan kneden dat nog steviger blijft dan ik tot nu toe voor elkaar kreeg ga ik eens meel halen bij een molen. Er is een molen op 15 km afstand en daar moet ik op mijn boodschappenfiets heen. Op mijn sportfiets kan ik niks meenemen. Dat is dus wel even een hobbeltje om te nemen. Hoop ik wel dat ze zakken van maximaal 5 kg verkopen anders kom ik niet meer terug.
Taarten bakken beheers ik. Nu nog een luchtig brood.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Even voorstellen ik ben Halfje Bruin

Bericht door Levinebaktbrood »

Is het niet makkelijker voor je om online te bestellen. Er zijn meerdere molens die hun producten versturen. Ik bestel veel bij de Zuidmolen. Bij Bouwhuis kan je ook meel/bloem bestellen (verzendkosten lager).
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Halfje Bruin
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 19:52

Re: Even voorstellen ik ben Halfje Bruin

Bericht door Halfje Bruin »

[imghttps://nl.pinterest.com/pin/619315386233639227/][/img]

Even kijken of jullie zo mijn baksels kunnen zien. Nu met een "oude" taart. Hopelijk morgen met mijn best gelukte brood.
Taarten bakken beheers ik. Nu nog een luchtig brood.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Even voorstellen ik ben Halfje Bruin

Bericht door BakkerGerrit »

Halfje Bruin schreef: do 05 jul 2018, 11:59 [imghttps://nl.pinterest.com/pin/619315386233639227/][/img]

Even kijken of jullie zo mijn baksels kunnen zien. Nu met een "oude" taart. Hopelijk morgen met mijn best gelukte brood.
;K
Deze link is niet goed. Je hebt de url voor het sluithaakje ] van de eerste img geplaatst
(En foto,s mogen in de rubriek “Wat hebben we ervan gebakken”)
Gebruikersavatar
Halfje Bruin
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 19:52

Re: Even voorstellen ik ben Halfje Bruin

Bericht door Halfje Bruin »

Bakker Gerrit,
Ik probeer het hier even, als het dan echt niet lukt hoef ik geen onderwerp aan te maken om mijn baksels te showen.

Poging 2: https://www.pinterest.com/pin/619315386233639227/
Taarten bakken beheers ik. Nu nog een luchtig brood.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Even voorstellen ik ben Halfje Bruin

Bericht door BakkerGerrit »

Ik zie een leeg veld.
Als ik een foto plaats staat er altijd xxxxxxx.jpg. Ik mis in jouw link de .jpg

Voorbeeld:
http://a65.tinypic.com/2n7qm2e.jpg

Als je dan deze link tussen de fotocode plaatst zie je de foto direct
Voorbeeld:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Halfje Bruin
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 19:52

Re: Even voorstellen ik ben Halfje Bruin

Bericht door Halfje Bruin »

Afbeelding

Nog een poging. Zo te zien gelukt maar erg groot.
Taarten bakken beheers ik. Nu nog een luchtig brood.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Even voorstellen ik ben Halfje Bruin

Bericht door BakkerGerrit »

Gelukt!!, :crazy: :crazy: :crazy: :crazy: :crazy: :kwijl: :kwijl: :kwijl: :kwijl:
Gebruikersavatar
Halfje Bruin
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 19:52

Re: Even voorstellen ik ben Halfje Bruin

Bericht door Halfje Bruin »

Dank voor het applaus Gerrit.
Ik hoop vanmiddag of vanavond foto's te kunnen plaatsen van mijn eerste echt heel goed gelukte brood. Alle veel te stevige broden zijn gewoon opgegeten maar ik wil zo graag eens een luchtig brood kunnen presenteren aan mijn gezin en nu ook aan jullie, omdat de tips die ik hier vond al iets betere resultaten hebben opgeleverd.
Mijn deeg staat nu in de mengkom voor autolyse. Dat helpt heel goed voor een wat luchtiger deeg heb ik vorige week en de week ervoor gemerkt.
Taarten bakken beheers ik. Nu nog een luchtig brood.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Even voorstellen ik ben Halfje Bruin

Bericht door Rik59 »

Sjonge jonge... das niet half bruin.. maar behoorlijk bruin!! :2th: :2th:

Gerrit, waar stond dat nou van koffie met gebak en heb je doorgegeven dat een toef slagroom erop dan best lekker is??

Zeer fraaie roosjes in een mooie border... :kwijl: :kwijl:
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Plaats reactie