Even voorstellen

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eevje
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 20:26

Even voorstellen

Bericht door Eevje »

Hallo!
Ik ben Evelien en ik wil graag meer brood bakken.
Ik ben nu een desem aan het starten. Bij desem vind ik de rijstijden wel ingewikkeld. Ik werk vijf dagen in de week (en dat kan ik echt niet thuis doen), dus ik kan alleen in het weekend bakken. Vooral als broden 5+10 uur rijstijd nodig hebben.

Ik ben nog onderzoek aan het doen naar wat voor oven ik wil. Daar kan ik hier vast wel informatie over vinden :)
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom Evelien :G
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Even voorstellen

Bericht door Merlijn »

Welkom Evelien
Het is een moeilijke balans, wel geen desem, snel of langzaam, maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden :-)
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door lekkermelig »

Welkom Evelien,
Er zijn best wel mogelijkheden om door de weeks te bakken hoor, als je een beetje slim gebruik maakt van je koelkast.
Je kan bijvoorbeeld 's morgens vroeg je voordeeg maken, dan kan je aan het begin van de avond deeg kneden en een bulk rijs doen. Bij warm weer stop je wat minder starter in je voordeeg dan bij koud weer om variaties tussen zomer en winter te overbruggen, of je zet je voordeeg bij een constante temperatuur weg.
Daarna kan je je brood vormen en in een rijsmandje stoppen, en dan direct of na een tijdje rijzen de koelkast in.
De avond erop kan je het deeg uit de koelkast halen en bakken.
Je kan natuurlijk ook eens in de week een flinke hoeveelheid bakken, dat in de vriezer stoppen en bijtijds eruit halen. Zo bak ik zelf meestal, dan hoef ik ook veel minder vaak de oven voor te verwarmen. Thuisbakken is nou niet bepaald goed voor het energieverbruik, maar natuurlijk wel heel leuk en meestal ook lekkerder.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Even voorstellen

Bericht door brood daar zit wat in »

Welkom Evelien.
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Poolish
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: do 10 jan 2019, 10:54

Re: Even voorstellen

Bericht door Poolish »

Hallo,

Ik ben nieuw op dit Forum en stel me even voor. Ik ben sinds een jaar of 2 bezig met broodbakken en patisserie. Ik heb daar voor diverse boeken gelezen (Hamelman, Suaz, Holtkamp) en ong een heel jaar internet afgespeurd en daarbij letterlijk het kaf van het koren proberen te scheiden. Is allemaal redelijk gelukt kan ik zeggen. Er blijft echter genoeg te leren en te vragen vandaar dat ik nu op dit Forum zit om te vragen en uiteraard ook te helpen indien mogelijk. Ik heb een technische natuurkunde achtergrond en vind het leuk om naast de voldoening die ik heb met bakken ook het hoe en waarom te achterhalen.
Ik ben er zeker van dat we wat aan
elkaar zullen hebben.
Groet!
Plaats reactie