Hallo

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Friesdefransman
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 14 jan 2019, 14:55

Hallo

Bericht door Friesdefransman »

Hallo,

Voor het eerst sinds een jaar of vier had ik er vandaag ineens zin in: brood bakken. En ik kan het nog, denk ik. Twee speltbroden van een pond, en een spelt/tarwe/mais brood met olijf, feta en rode ui van bijna een kilo!

Een jaar of tien geleden ben ik begonnen met zelf brood te bakken. Indertijd maakten de franse bakkers hier in de buurt geen fatsoenlijk volkorenbrood, dus wilde ik dat zelf leren. Ik bakte zo’n drie keer in de week ons ‘dagelijks’ brood. En omdat je dan toch bezig bent, heb ik allerlei andere broodsoorten ook uit geprobeerd. Ik heb vrijwel alles op broodbakgebied geleerd op het voormalig bakkersforum - tenminste ik denk dat het zo heette - en van Levine (toen nog Arden) haar blog. 👍

Inmiddels is lekker volkorenbrood hier volop verkrijgbaar en ik was opgelucht dat ik het ‘noodzakelijke’ brood bakken kon staken. Pizza’s, taarten (hartig en zoet) en feest stollen ben ik wel blijven bakken maar van brood had ik even genoeg. Tot vandaag dus 😁

Tot slot de essentiele informatie:
* om te kneden gebruik ik, al zolang ik bak, een rode kitchenaid artisan;
* het bakken gebeurt voornamelijk in een fijne grote ‘merkloze’ oven waar ik comfortabel 4, en als het moet 6, pondsbroden in kan bakken

En dan nog een tot slot: mijn keuken wordt alleen swinters verwarmd, door een houtfornuis. Daar kan men ook in bakken, maar dat is wel een heel andere tak van sport. Toch wil ik me daar dit jaar wellicht iets meer in gaan bekwamen.

Affijn, tot zover,
Leslie

PS. De foto is wat groot, maar voor nu laat ik dat maar zo. Ik heb (en wil) geen andere bron voor foto’s dan facebook. En die foto’s zijn nu eenmaal enorm.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Hallo

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom Leslie :G.

Tip: Je kunt foto's voordat je ze naar FB upload eerst verkleinen. Wij houden niet zo van die grote foto's :D,
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Hallo

Bericht door Anna »

Welkom Leslie!
Plaats reactie