Even voorstellen ...

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BrodyBrotz
Jongste bediende
Berichten: 26
Lid geworden op: za 09 feb 2019, 09:04

Even voorstellen ...

Bericht door BrodyBrotz »

Hallo, ik ben Hans.

Als student bakte ik 35 jaar geleden zo'n 40-50 broden per week. Had als 'kneedmachine' een oude wasmachine met zo'n midden-zwenker van mijn moeder omgebouwd en gemodificeerd en bakte in 4 elektrische ovens en 2 gasovens de broden. Met de hand werd alles doorgekneed. De busbroden bracht ik rond en verkocht bij vaste klanten de 800 grams volkorenbroden voor 3,25 gulden per stuk. Wat later op de sloop een oude broodsnijmachine op de kop getikt zodat de mensen halfjes en gesneden brood konden invriezen. Want zonder toevoegingen is brood erg bederfelijk.

Eind van de zomer van vorig jaar de oude hobby maar weer eens opgepakt. Inmiddels op een veiling een broodsnijmachine (Beko) aangeschaft, een Mecnosud IM5M spiraalkneder, een Rofco B10 oven en een werkplek ingericht (we hebben nl. nog een keuken over :D, ). Meel haal ik rechtsreeks van de molen (vnl. biologisch volkoren tarwe en roggebloem), combineer veel met zonnebloempitten, lijnzaad en sesamzaad en heb al vele heerlijke baksels geproduceerd. Nee, nee, geen 40 per week hoor, gewoon voor ons zelf en wat vrienden zo'n 4 per week. En het valt in de smaak.

Ik heb beide boeken van Levine gekocht, met genoegen al veel uit gelezen en alle tips tot mij genomen en heel, heel veel filmpjes op YouTube bekeken natuurlijk. Er is veel voorhanden :P maar o zo leuk allemaal. Ronduit erg verslavend!
Ook onderhavig broodbakforum is erg interessant en een genot om te lezen.

Ik hoop jullie nog vaak 'te lezen' en wie weet, ... schaal ik mijn broodbakactiviteiten wel weer eens op naar vroegere proporties :P . Daar komt bij dat mijn andere (semi-professionele) hobby filmen is, dus wie weet ... :grin:

Groetjes Hans.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Even voorstellen ...

Bericht door Rik59 »

Hallo Hans welkom...

Behoorlijk inventief en niet minder belangrijk... enthousiast ..
Laat me raden... je gebruikte een wringer om door te slaan en blauwsel voor de witte bolletjes!!
Hummm... gelukkig bestond 35 jaar geleden de warenwet nog niet... :shy: :shy: https://nl.wikipedia.org/wiki/Warenwet
Gelukkig kon toen veel meer.. nu wat minder...

Zo roeien we allen op onze eigen wijze met onze riemen...

Je zult wellicht net als ik gemerkt hebben dat er veel veranderd is door de tijd..
Ik hoef je niet te vertellen dat we tevreden zijn met foto's??
Ja ik bedoel 4K en IMAX is leuk... maar zo moeilijk in een tabletje te proppen...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Even voorstellen ...

Bericht door BakkerGerrit »

Welkom Hans!
Je pakt het groots aan!
En wat Rik al zei: we zijn gek op foto’s, (dia’s mag ook 😉)
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Even voorstellen ...

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom Hans :G
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie