Hallo allemaal

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarcelB
Chef stoffer en blik
Berichten: 21
Lid geworden op: di 07 mar 2017, 12:29

Hallo allemaal

Bericht door MarcelB »

Na lang al rondgeneusd te hebben op het forum wordt het eens tijd om wat actiever te worden en dat begint met voorstellen...

Mijn naam is Marcel en ik ben 46 jaar. Mag graag koken, maar heb drie echte passies: koffie, pizza en brood bakken. Voor dat laatste ben ik hier ;-).

Ik bak wekelijks brood voor mijn gezin. Allerlei recepten, de ene keer lukt het beter dan de andere. Ik heb een desem wat ik al ruim een jaar levend hou en waar ik met regelmaat brood en pizza mee bak.

Ik kneed nu nog veel op de hand en ik heb een Kenwood kmix, maar ik ben over het kneden niet zo tevreden (deeg draait mee om de haak). Ik wil gaan upgraden en zie enorm te twijfelen tussen een kitchenaid planetaire pro mixer of een spiraal kneder. Heb de test hier aandachtig gelezen (zeer zinvol) maar vind de keuze nog moeilijk. Tips zijn welkom uiteraard. Voor mixen en kloppen heb ik al de kmix, dus het gaat echt om kneden. Maar ik maak me wel zorgen om kleine volumes. Kun je in een spiraalkneder ook fatsoenlijk deeg voor 1 brood maken bijvoorbeeld.

Anyway, leuk om hier te zijn en ik zal binnenkort eens wat baksels presenteren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hallo allemaal

Bericht door BakkerGerrit »

Welkom Marcel,
Waarom kneed je je deeg niet met de hand?
(Dat doe ik ook :D ). Ik maak doorgaans ook kleine deegjes van max 600 gram meel. Gaat prima.
Schroom niet je vragen te stellen, er zijn hier genoeg mensen die je met plezier van advies dienen.
Ik kijk uit naar de foto’s van je baksels!
Gebruikersavatar
MarcelB
Chef stoffer en blik
Berichten: 21
Lid geworden op: di 07 mar 2017, 12:29

Re: Hallo allemaal

Bericht door MarcelB »

Dank.

Uiteraard is met de hand kneden prima en dat doe ik dus ook meeste van de tijd nu, maar ik zoek toch het gemak om met een apparaat te kneden. Nu alleen de twijfel dus tussen een goede planetaire mixer of een kleine goedkope spiraalkneder. Kostentechnisch wil ik het bij max 700-800 euro houden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Hallo allemaal

Bericht door Koos de bakker »

Kneden gaat het beste met een spiraalkneder. Daar kan geen planetaire menger tegenop. Zelf heb ik een Famag Griletta met opklapbare kop. De aanschafprijs valt binnen je budget. Het is een semi professionele kneder van hoge kwaliteit. Hij kan deeg gewichten aan van minimaal 800 gr tot 5000 Gr (meelgewicht 500 - 3000 gr}. Als je specifieke vragen hebt dan zeg het maar.
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
MarcelB
Chef stoffer en blik
Berichten: 21
Lid geworden op: di 07 mar 2017, 12:29

Re: Hallo allemaal

Bericht door MarcelB »

Dank je. Dit is ook de kneder die ik op het oog heb. Ik vroeg me wel af of de kantelbare kop en/of de variabele snelheid het extra geld waard is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Hallo allemaal

Bericht door Koos de bakker »

Mijn kneder heeft geen variabele snelheid.
De kantelbare kop vind ik het geld meer dan waard. Je kunt de kom afnemen en op een weegschaal plaatsen en zo alle ingrediënten gemakkelijk toevoegen. En natuurlijk is het schoonmaken ook veel gemakkelijker. Is zeker een puntje bij natte degen en degen met een vulling (rozijnen of suikerbrood). Dus mijn persoonlijke mening is om absuluut voor een kantelbare kop en afneembare kom te gaan. De meerprijs ben ik al kang weer vergeten [emoji6].
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Hallo allemaal

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom Marcel. Ook ik adviseer je om een spiraalkneder aan te schaffen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie