Hoi

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ilho
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 08 mei 2020, 12:32

Hoi

Bericht door Ilho »

Hoi,

Ik ben Ilya. Onze plaatselijke bakker begon een aantal maanden terug met de (zaterdag)verkoop van heerlijke 'rustieke' broden. Prijskaartje van €5+ voor een brood maar superlekker.

Als hobbykok kan ik een hoop, maar brood bakken had ik nog niet eerder gedaan. Enige tijd geleden bij Zuidmolen wat benodigdheden gekocht, met voornamelijk het doel om luchtige Italiaanse/Spaanse broden te (leren) bakken.

Heb geen broodbakmachine en ook geen keukenmachine. Wel zo'n Deense roerstok en een mooie grote gietijzeren pan en een oven en daarnaast een stoomoven.

Ruim een week geleden gestart met de 'desemstarter'. Na een fors aantal recepten op internet met elkaar vergeleken te hebben kwamen daar een paar dingen naar voren: roggemeel, tarwemeel, een weckpot en een flink portie geduld. Blijkbaar nergens gelezen of roggemeel in 'mijn geval' wel zo nodig is en ook niet wat nu de juiste strategie is, want ik hield dit recept uiteindelijk aan:

Dag 1
Meng 100 gram roggemeel en 100 milliliter water met een spatel in een kom of glazen pot. Dek af met een theedoek en zet weg op kamertemperatuur. Dit is het begin van je starter, die ongeveer de dikte heeft van Griekse yoghurt.

Dag 2
Roer je starter door. Voeg 50 gram roggemeel, 50 gram 'normale' bloem en 100 milliliter water toe aan je starter. Meng met een spatel en zet weg.

Dag 3, 4, 5, 6 en 7
Voeg 25 gram roggemeel, 25 gram bloem en 50 milliliter water toe. Mix en laat rusten. Ergens halverwege de week ontstaan belletjes. Goed nieuws: 'het monster' is aan het fermenteren en bijna klaar voor gebruik. Blijven de belletjes weg? Roer dan alleen door en voedt pas de volgende dag weer. Houd na het broodbakken een kleine hoeveelheid starter over, die je door dagelijks te voeden weer op volume brengt voor een volgend baksel.

Mijn 1100ml weckpot bleek na 3 dagen te klein met als gevolg de halve keukenkast vol zuurdesemstarter :shock:. Dus het geheel in een 2ltr pot overgedaan en toen maar even verder gezocht of dit nu wel de juiste strategie was. Als gevolg kwam ik broodbakforum tegen waar ik meteen maar een vraag stelde (met verhelderende antwoorden :D).

Ik overweeg mijn huidige starter aan mijn schoonmoeder te geven en zelf opnieuw te beginnen. Dan moet ik wel eerst het 'beste' recept zien te vinden voor luchtige witte Italiaanse broden (a la Ciabatta).

Mijn hoofddoel is een broodje voor bij de maaltijd (pasta oid) of bij een borrel. Niet perse brood voor ontbijt of lunch. Ik ga maar weer verder met alle topics door te nemen :)
Gebruikersavatar
Skoebidoe
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: di 14 aug 2018, 22:45

Re: Hoi

Bericht door Skoebidoe »

Welkom op dit boeiende forum en veel bakplezier!
Plaats reactie