'Broodbakker' Maaike stelt zich voor

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ekiaam
Chef stoffer en blik
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 01 mar 2020, 11:46

'Broodbakker' Maaike stelt zich voor

Bericht door Ekiaam »

Hallo allemaal,

Ik bak al enige jaren af en toe brood en kneed dan met de hand. Dat is best leuk maar niet als je het vaak doet. Ik was eigenlijk geinspireerd door een pizza cursus bij Teest, waar ik al wat over deeg leerde. Sinds die cursus ben ik vooral meer brood gaan bakken (en nog maar 1x pizza eigenlijk, oops).
Ik heb ook wel aardig wat no knead brood gebakken, wat ook best aardig lukte, maar ik werd toch dat kauwgomachtige een beetje zat. Het is wel makkelijk en snel (althans de wachttijd niet maar de rest wel), met heerlijke kost en lekker luchtig, maar ik was er toch op een gegeven moment klaar mee.

No knead bread:
Afbeelding
Afbeelding

Met rozijnen en kaneel:
Afbeelding

Een paar maanden geleden heb ik maar eens een broodbakcursus gedaan bij Robert (die van dat bakprogramma). Ik was over de cursus zelf niet super enthousiast (ik ben cursussen van het niveau van Teest gewend en ik vond de achtergrondinformatie eigenlijk te minimaal). Maar het heeft me wel geinspireerd. En ik heb er uiteraard wel van geleerd, van het werken met deeg (oa vormen) heb ik wel eea opgestoken en wat mij onder andere is bijgebleven is dat je een luchtiger brood krijgt als je meer water toevoegt. En nog wat van die dingen. Het plan is dus wel om nog een keer een broodbakcursus te gaan doen voor de fijne kneepjes, bijvoorbeeld bij Levine of weer bij Teest.

Echter ik had echt geen zin om elke keer te gaan kneden, zeker omdat ik een brood had meegenomen dat ik zeker een half uur had gekneed en dat volgens de docent nog te kort gekneed was (zie onderstaande foto's).
Afbeelding
Afbeelding
Dus heb ik besloten het meteen maar goed aan te pakken en een Famag Grilletta te kopen. Helaas begon ik eigenlijk net met eigen brood maken toen het corona gebeuren begon en heb ik best wel lang op meel en gist moeten wachten (in de supermarkten was het wekenlang niet verkrijgbaar). Maar toen kon ik eindelijk aan de slag!

Ik bak vooral volkoren brood met veel zaden en pitten zonder toevoegingen (grote inspiratie voor recepten zijn oa die van Levine). Maar uiteraard zijn andere broden ook lekker! Zo had ik laatst een broodje met zongedroogde tomaatjes en rozemarijn gebakken. Yum! Ik ben trouwens super blij met die kneedmachine. Dan blijft het zelf bakken tenminste leuk om te doen.
Afbeelding

Wat ik lastig vind is het brood lekker luchtig te krijgen. Maarja dat is ook moeilijker met volkoren natuurlijk.
Volkoren broden van laatst, eigenlijk best goed gelukt en redelijk luchtig, de tweede kan nog wel wat luchtiger maar was wel lekker:
Afbeelding
Afbeelding
En ik maak nog de nodige fouten, het is echt even uitvinden wat wel en niet goed werkt. Zojuist een lekker noten rozijnen kaneel broodje gemaakt wat ik al vaker heb gemaakt, alleen dan met meer water dan normaal (de vorige keer was het nogal compact, misschien ook wegens teveel kaneel). Blijkbaar niet goed gevormd, want het brood was mooi gerezen, maar kwam over het bakblik heen gezakt. Ik moest er wel om lachen, haha. De smaak zal er wel niet minder om zijn. Ik hoop dat ie toch een beetje luchtig is.
Afbeelding

Ik eet alleen nog maar zelf gebakken brood en bak 1 - 2x per week. We zijn met z'n tweeen en eten niet zo heel veel brood, dus met een kilo meel (3 niet zo heel hoge broden ivm iets te grote bakblikken voor deze hoeveelheid) komen we al ongeveer een week rond. En de broodjes bij de soep bak ik natuurlijk ook zelf. Yummie!

Brood voor bij de soep: stokbrood (met zonsondergang, beetje geel) en Turks brood:
Afbeelding
Afbeelding

Nou hopelijk heb ik mezelf zo voldoende voorgesteld en hebben jullie een beetje een idee gekregen van wat mij op broodbak gebied bezig houdt.

Maaike

Brood laatst gemaakt die ik echt goed gelukt vond (PK Mik uit het boek van Robert):
Afbeelding

M'n rijskastje:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ekiaam op zo 14 jun 2020, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Re: 'Broodbakker' Maaike stelt zich voor

Bericht door WesleyNL »

Hoi Maaike,

Welkom en veel plezier op het forum.
Erg jammer dat de cursus broodbakken niet was wat je gehoopt had. Je verwacht toch meer van meester bakkers...

Hopelijk zal de volgende cursus je beter bevallen en vind je hier informatie waar je naar opzoek bent.
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Gebruikersavatar
Ekiaam
Chef stoffer en blik
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 01 mar 2020, 11:46

Re: 'Broodbakker' Maaike stelt zich voor

Bericht door Ekiaam »

Hoi Wesley,

Dankje. Ja misschien zijn mijn eisen wat te hoog. Maar ik zocht informatie als waarom je nou bijvoorbeeld een bepaald soort meel gebruikt, waarom je gist of desem zou gebruiken, wat meer en minder zout qua verhoudingen doet, dat soort dingen. Maar het was meer praktisch, alle ingredienten werden in een mengmachine gedaan en dan krijg je een stuk deeg dat je dan ging verwerken. Ook heel leerzaam, maar voor een tweedaagse cursus had ik er gewoon iets anders van verwacht. Ik geloof dat de rest wel erg tevreden was (of dat leek zo) dus misschien ben ik gewoon veeleisend.

Ik lees het forum al een tijdje en hoop hier inderdaad ook wat informatie vandaan te halen.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: 'Broodbakker' Maaike stelt zich voor

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom op het forum Maaike :). Leuk zo'n uitgebreid voorstelbericht met veel foto's!
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Ekiaam
Chef stoffer en blik
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 01 mar 2020, 11:46

Re: 'Broodbakker' Maaike stelt zich voor

Bericht door Ekiaam »

Dank en graag gedaan natuurlijk!
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Re: 'Broodbakker' Maaike stelt zich voor

Bericht door WesleyNL »

Ik begrijp wat je bedoeld.
Ik denk ook wel dat het moeilijk is om iedereen tevreden te stellen. Zeker wanneer je maar twee dagen hebt.
Hopelijk krijg je alle antwoorden op je vragen naarmate je vlieguren maakt. :-)
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Plaats reactie