guido stelt zich voor

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
guido
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 08 jul 2020, 11:51
Locatie: Doetinchem

guido stelt zich voor

Bericht door guido »

Hierbij wil ik wat vertellen over mijn relatie met broodbakken.
Ik heb in mijn leven altijd al wel incidenteel kerstbrood gebakken, maar ben sinds 2008 ál ons brood gaan bakken. De smaak is voor mij het belangrijkste, wat ik bereik met voordeeg en lange rijstijden. Verder moet de korst kraken. En ik wil zuiver eten, zonder verbeteraar of vet.

Ik woon vlak aan de grens van Duitsland, dus goed brood (Roggenmischbrot) kwam altijd al in huis. Het standaard zachte Nederlandse brood heb ik nooit gewaardeerd. Het betere brood kocht ik toch altijd in Frankrijk en Italië. Dat heb ik altijd willen maken. En dat lukt ook tot op zekere hoogte.

Om inspiratie op te doen ben ik in 2018 gaan rondkijken op internet en heb het boek "Bread: A Baker's Book of Techniques" van Jeffrey Hamelman gekocht. Dat is nog steeds mijn favouriet. Ook de blog van Levine, toen de keuken van Levine nog de keuken van Arden heette, heb ik dankbaar gebruikt.

In het begin heb ik geëxperimenteerd met zuurdesem, maar omdat ik niet zo vaak bak is dat niet prettig (brood gaat na het bakken in de vriezer). Daarna ben ik overgegaan op verse gist en nu gebruik ik gedroogde gist.
Ik werk altijd met bakker-percentages, waarbij ik vaak brood maak met 90% bloem, 10% meel en 70% water. Ik gebruik een spreadsheet tijdens het bakken voor alle recepten.

Qua meel verwerk ik vaak meel uit Duitsland, daar zijn altijd veel meer meelsoorten te krijgen. Maar ook meel van de plaatselijke Molen de Vier Winden in Vragender.

Ik kneed mijn deeg bij voorkeur niet met de hand. Diverse mixers al gehad (Philips, Magimix, Bosch, Kenwood) maar nu gebruik ik een Famag Grilletta.

Ik gebruik meestal rijsmandjes en een zelfbouw rijsbox, waarna bakken op steen met stoom. Of in gietijzerpan, of in bus (rozijnenbrood).

Na het enthousiaste verhaal van Levine destijds over haar pizzaoventje ben ik ook pizza gaan bakken. Resultaat is dat je eigenlijk bijna nergens meer lekker pizza eet buiten de deur, het is thuis vaak beter.

Het leuke is ook dat je met heel weinig apparatuur en kosten brood kunt bakken.
In het begin kocht ik voor €0,25 een kilo prima bloem in Duitsland en verse gist (42gram, officieel voor 1 brood maar met lange rijstijd -want dat geeft smaak- goed voor 8 grote broden) is daar voor 2 dubbeltjes te krijgen.

Ik wil op dit forum kennis opdoen en delen. Na een bepaalde tijd heb je vaste gewoontes en daar probeer ik dan weer uit te ontsnappen.
Ook heb ik nog een Kenwood CookChef deeghaak liggen die ik gebruikt heb op de KM020 Major Titanium. Wellicht dat hier belangstelling voor is.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: guido stelt zich voor

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom op het forum :).
Na het enthousiaste verhaal van Levine destijds over haar pizzaoventje ben ik ook pizza gaan bakken.
. Uhh, daar kan ik me niets van herinneren, ik heb ook geen pizza oventje .....
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
guido
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 08 jul 2020, 11:51
Locatie: Doetinchem

Re: guido stelt zich voor

Bericht door guido »

Inderdaad, even nagezocht, het was de Weekendbakery...
En ik maar denken: wat heeft die Levine goede tips. Maar dat is wél waar.

Overigens heb ik de beste ervaringen met de goedkoopste Bestron-oventjes, die kun je flink opstoken (Flinke tik tegen de zijkant dan springt de thermostaat weer aan). Bij de wat duurdere (bv Ferrari) is de temperatuur lager.

Update: ik zie nu dat ze amper meer leverbaar zijn, enkele jaren terug waren ze erg goedkoop (€50)

Met groeten van Guido
Laatst gewijzigd door lekkermelig op vr 10 jul 2020, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link naar bol.com verwijderd
Plaats reactie