Mijn nieuwe hobby

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Grabbelton
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 03 aug 2020, 20:25

Mijn nieuwe hobby

Bericht door Grabbelton »

Dag allemaal,

Ik ben George, bijna 70 jaar oud en al een paar jaar met pensioen.
Sinds een paar maanden ben ik met vallen en opstaan begonnen met het zelf bakken van ons brood.
De reden was dat wij ontdekten dat in het biologische brood dat we kochten, geen jodiumhoudend zout ( zgn. bakkerszout ) mag zitten vanwege het niet mogen toevoegen van niet-biologische producten. En jodium heeft een mens wel nodig i.v.m. de goede werking van de schildklier. Dus een paar zakjes biologische volkorenmeel gekocht, een zak bakkerszout en zelf begonnen.
Eerst in de broodmachine. Resultaat matig. Toen alleen de broodmachine gebruikt als meng- kneedmachine en afbakken in de oven. Resultaat was al beter. En nu doe ik voorlopig alles met de hand, mengen in een kom en kneden op het aanrecht. Het brood smaakt ons goed en we zouden niet meer zonder willen. En ik heb een nieuwe hobby want ik vind het leuk om te doen. Uiteindelijk wil ik graag een FAMAG deegkneder aanschaffen maar daar moeten we eerst even voor sparen ..... :eh:
Nu ben ik sinds een paar weken begonnen met het maken van desem. Doel was het zelf maken van desemroggebrood. Dat is nog niet zo simpel gebleken. Het desem maken is makkelijk en inmiddels heb ik een goede starter die ik af en toe voedt als ik hem weer nodig heb. Hij ruikt inderdaad lekker friszurig, zelfs een beetje bierachtig.
Maar het aanmaken van het deeg vind ik tot nutoe een ramp. Het mengen gaat superzwaar en als het gemengd is kan ik het niet kneden omdat het véél te plakkerig is. Het vreemde is dat het wel redelijk goed rijst ( wel lang, uurtje of acht zéker ) en dat het brood nog goed smaakt ook na afbakken.
Wat doe ik fout als het deeg zo plakkerig is dat je het niet kan kneden ?
Groeten George
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Mijn nieuwe hobby

Bericht door Vitamine C »

Welkom op het forum.

Deeg plakkerig kan zijn teveel vocht voor het meel. Of je moet nog iets langer kneden. ( Slap and fold)

Je kan eventueel ook tussendoor (bulkrijs) een aantal keer het deeg vouwen.

Lastig zonder recept :)
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe hobby

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom op het forum :).

Deeg mag best plakkerig zijn, maar je moet er wel mee leren omgaan. De traditionele manier van met de hand kneden gaat minder goed met plakkerig deeg. Er zijn andere technieken om plakkerig deeg te kneden, bv met slap & fold of dmv stretch & fold.

Wat door de een als plakkerig wordt ervaren hoeft voor een ander geen probleem te zijn om te verwerken. Veel oefenen :D.

Als je je recept geeft dat je gebruikt, kunnen wij er eens naar kijken. Zonder recept is er niets over te zeggen. Maar open dan svp een nieuw onderwerp, dit is namelijk de voorstelrubriek.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Jay-R
Gaat de goede kant op
Berichten: 76
Lid geworden op: do 10 sep 2020, 20:11
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe hobby

Bericht door Jay-R »

Welkom!

Rogge is inderdaad lastig en kleverig, niet ideaal om een desem avontuur mee te beginnen.
Handen iets vochtig maken wil vaak wel helpen helpen.
Mixer Kenwood Major Titanium
Oven Bosch met Pizzasteen en op zoek naar wat anders.
Fotoblog https://www.instagram.com/jayrlapt/
Gebruikersavatar
Grabbelton
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 03 aug 2020, 20:25

Re: Mijn nieuwe hobby

Bericht door Grabbelton »

Levinebaktbrood schreef: do 01 okt 2020, 02:02 Welkom op het forum :).

Deeg mag best plakkerig zijn, maar je moet er wel mee leren omgaan. De traditionele manier van met de hand kneden gaat minder goed met plakkerig deeg. Er zijn andere technieken om plakkerig deeg te kneden, bv met slap & fold of dmv stretch & fold.

Wat door de een als plakkerig wordt ervaren hoeft voor een ander geen probleem te zijn om te verwerken. Veel oefenen :D.

Als je je recept geeft dat je gebruikt, kunnen wij er eens naar kijken. Zonder recept is er niets over te zeggen. Maar open dan svp een nieuw onderwerp, dit is namelijk de voorstelrubriek.
Okee....ik heb inmiddels een nieuw onderwerp aangemaakt en alvast bedankt !
Gebruikersavatar
Grabbelton
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 03 aug 2020, 20:25

Re: Mijn nieuwe hobby

Bericht door Grabbelton »

Jay-R schreef: do 01 okt 2020, 21:59 Welkom!

Rogge is inderdaad lastig en kleverig, niet ideaal om een desem avontuur mee te beginnen.
Handen iets vochtig maken wil vaak wel helpen helpen.
dank je wel !
Gebruikersavatar
Grabbelton
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 03 aug 2020, 20:25

Re: Mijn nieuwe hobby

Bericht door Grabbelton »

Vitamine C schreef: wo 30 sep 2020, 20:07 Welkom op het forum.

Deeg plakkerig kan zijn teveel vocht voor het meel. Of je moet nog iets langer kneden. ( Slap and fold)

Je kan eventueel ook tussendoor (bulkrijs) een aantal keer het deeg vouwen.

Lastig zonder recept :)
Okee ....vast bedankt !
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Mijn nieuwe hobby

Bericht door Anna »

Welkom George!
Plaats reactie