Bakken met timerfunctie

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chantal Arts
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 15 nov 2020, 12:02

Bakken met timerfunctie

Bericht door Chantal Arts »

Goedemorgen,

Ik ben Chantal, ik wil graag wat vragen over bakken met de timerfunctie.
Als ik 's-avonds de bbm vul, om de volgende ochtend een heerlijk vers broodje te krijgen, moet ik lauw water toevoegen. Ik gebruik een mix waar alleen lauw water en een beetje boter aan toegevoegd hoeft te worden.. Als dan in de nacht de bbm gaat mixen is dit water natuurlijk allang afgekoeld, heeft dit gevolgen voor het rijsen vd deeg? Ik heb vaak een brood dat niet mooi hoog is maar heel compact is gebleven. Hoe kan ik dit oplossen?
Groetjes Chantal Arts
Gebruikersavatar
Bantam
Deegroller
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 20:24
Contacteer:

Re: Bakken met timerfunctie

Bericht door Bantam »

Vroeger bakte ik met een BBM.
Daarmee kan je het programma "gerezen deeg" gebruiken om je deeg voor te bereiden zonder het te bakken.
Dit programma bakt niet.

Daarna de timer instellen op "alleen bakken" en dan bakt die op de tijden die je best passen.

Een maat van me die vele jaren bij een bakker gewerkt heeft vertelde me : nooit lauw water gebruiken. Altijd koud water.
Nu is het zo dat er in koud water meer CO² opgelost kan worden dan in warm water.
Die CO² komt dat vrij bij het bakken en geeft extra bubbeltjes.
""" WATER + DESEM + BLOEM + TIJD + BROODBAKFORUM """
Gebruikersavatar
ClaudiaD
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 16:59

Re: Bakken met timerfunctie

Bericht door ClaudiaD »

Hallo Chantal,
Er is een ander topic op deze website (viewtopic.php?f=196&t=6883 )waarin deze vraag ook gesteld werd en daarin heb ik gereageerd. Ik ging er namelijk altijd vanuit dat de timer niet te gebruiken is als je broodmix gebruikt waar al gist in zit, omdat dan de gist al , te vroeg, begint te werken. Toch las ik daar dat dit wèl zou kunnen. Ik kreeg toen als antwoord dat anderen een broodmix ZONDER GIST gebruiken. Het schijnt dat de naam broodmix niet beschermd is en de ene keer is dat een mix met gist en de andere keer een mix zonder gist.

Om het probleem op te lossen kun je een laag bloem als tussenlaag gebruiken. Ik gebruik vaak 100 gram patent bloem en 200 gram broodmix van de molen (incl. gist). Je kunt dan onderin 180 gram water doen, dan 100 gram bloem, daarbovenop 200 gram mix, en dan nog gist (1% van 100 gram is 1 gram) en Zout ( 1,8 % van 100 gram is 1,8 gram) ieder in een eigen hoekje. En inderdaad, geen warm water toevoegen, gewoon water op kamertemperatuur.

PS in dat andere topic is wel iemand die zegt dat broodjes van broodmix waar al gist in zit, wel zouden lukken met de timer. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd. Ik heb bovengenoemde truc uitgedacht.
Plaats reactie