PePo stelt zich voor

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PePo
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 08 jan 2021, 12:20

PePo stelt zich voor

Bericht door PePo »

Goedemorgen!
Nu mijn deeg ligt te rusten heb ik even tijd om hier te registreren en een berichtj te schrijven. Ik ben PePo, 59, de laatst 5 jaar bak ik mijn eigen brood. Mijn desems (rogge en tarwe) zijn inmiddels vier jaar oud. Het bakken doe ik wekelijks, twee flinke broden, meergranen en bruin, met geroosterde pompoen- en zonnebloempitten.

Ik heb sinds een week een Ankarsrum om deeg mee te kneden, was altijd een gewone Kitchenaid. Het is een heel andere manier van werken, ik moet nog wennen om een goed deeg te krijgen. Gaat gelukkig steeds beter. Ik ben nu bezig met een vorm van autolyse.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: PePo stelt zich voor

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom op het forum :)
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
oudbakken
Deegroller
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 16:16

Re: PePo stelt zich voor

Bericht door oudbakken »

welkom PePo,
ik kon niet wennen aan de Ankarsrum,
ben overgestapt op een nieuw type kitchenaid 6,9 liter heavy duty. loopt rustig en kneed prima met de spiraal deeghaak.
maar ik hoop dat u er mee uit de voeten kan komen.
Heetlucht oven LOTUS mod. FOV 2.6kW.
Conventionele oven: smeg 80cm
KitchenAid heavy Duty
Komo FidibusMedium molen
Gebruikersavatar
Peter Hendriks
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 12:45

Re: PePo stelt zich voor

Bericht door Peter Hendriks »

PePo, welkom en houd ons op de hoogte van je bakkunsten met mooie fotos ;)

Oudbakken..... wat is precies het typenummer van jou Kitchenaid en kun je met deze mixer ook kleine hoeveelheden kneden (600-800 gram) ?

Ik zou ook graag een kitchenaid willen kopen voor brood en gebak maar ik zie door de bomen het bos niet meer :shock:

Graag hoor ik van je
Gebruikersavatar
PePo
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 08 jan 2021, 12:20

Re: PePo stelt zich voor

Bericht door PePo »

De Ankarsam is hier inmiddels ingeburgerd. ;-) het werkt prima. Ik doe het water, de desem en het voordeeg er als eerste in, als dat op de laagste stand is gemengd gaar het meel, bloem, moutpoeder erbij. Dat op de laagste stand met de roller laten mengen. Als het gemengd is, zout erbij en 15-20 minuten op een standje hoger. Ik kan dan een mooi vliesje trekken. Dat gaat afgedekt de koeling in (staat op 4 graden, maar bovenin dus wat warmer) en aar rijst het langzaam door, ongeveer 48 uur, dan s het verdubbeld. Het luistert niet zo nauw. Dat deeg is dan (ondanks hydratie van ruim 70%) goe handelbaar. Ik vorm het, doe het in een rijsmandje en dat staat 3-4 uur bij kamertemperatuur (dat is hier 19 graden) dat is het goed deeg, niet verdubbeld maar wel langzaam terugverend. Dat gaat 10 minuten de vriezer in. Ik stort het daarna voorzichtig (via mijn hand) op de platte ronde bak (oude slowcook-ovenschaal van BK), snijd het in(dat gaat dus door het koude deeg heel gemakkelijk) en dan de oven in. 250 graden voorverwarmd, terug naar 230, bakje heet water met keramische blindbakknikkers onderin. Na 20 minuten terug naar 200-210 en de kernthermometer erin. Dan nog 20-30 minuten tot de 96 graden is bereikt. Prima brood!
Peter
Het leven is als fietsen: als je denkt dat het windstil is, heb je de wind aardig mee!
Gebruikersavatar
oudbakken
Deegroller
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 16:16

Re: PePo stelt zich voor

Bericht door oudbakken »

Peter Hendriks schreef: za 20 feb 2021, 18:18 PePo, welkom en houd ons op de hoogte van je bakkunsten met mooie fotos ;)

Oudbakken..... wat is precies het typenummer van jou Kitchenaid en kun je met deze mixer ook kleine hoeveelheden kneden (600-800 gram) ?

Ik zou ook graag een kitchenaid willen kopen voor brood en gebak maar ik zie door de bomen het bos niet meer :shock:

Graag hoor ik van je
mijn type is een kitchenaid 7591. deze is loopt rustig en kan 800gr goed aan. zelf al 500gr gekneed.
maar ik ben zelf aan het kijken naar een spiraal kneder. dit type zijn meer gemaakt voor deeg kneden.
maar dat is mijn menig.
grt.
Heetlucht oven LOTUS mod. FOV 2.6kW.
Conventionele oven: smeg 80cm
KitchenAid heavy Duty
Komo FidibusMedium molen
Plaats reactie