Nieuw in de bakwereld - voorstellen

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
willy77
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 11 apr 2021, 17:19

Nieuw in de bakwereld - voorstellen

Bericht door willy77 »

Hoi, ik ben Willy en ben sinds kort gepassioneerd om zelf brood te leren bakken. Ik schafte me daarvoor een instap model broodbakoven van Princes de wake up 152006 aan.
Gewoon een brood bakken lukt zonder problemen, samengesteld en all in mix geen probleem.
Een rozijnenbrood bakken wil me maar niet lukken.

Ik heb zowel al tarwebloem / patisseriebloem als bloem 00 ( patent bloem ) gebruikt met het volgende recept:

- 500 gr bloem
- 1 eierdooier
- 50 gr fijne suiker
- 225 lauwe melk
- 9 gr zout
- 20 gr droge gist
- 75 gr patisserieboter

Ik gebruik het programma " sweet " en voeg de rozijnen (nadat ze uitgelekt en afgedroogd werden ) toe na de tweede kneedbeurt.
Ik haal hiervoor het deeg even uit de machine en voeg de rozijnen dan toe.

Bij dit programma heb ik meestal een veel te vast deeg, voor de rest is het wel oke.

Vandaag bloem 00 ( patentbloem ) gebruikt met dezelfde verhouding.
Bakken op het programma " basic " , nu is het brood helemaal tegen de bovenzijde gerezen.

Wat doe ik fout, weet iemand hoe ik het wel kan doen lukken?

gtjs

willy77
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Nieuw in de bakwereld - voorstellen

Bericht door papagena »

Willy, welkom.
Dit is eigenlijk een voorsteldraadje. Wil je advies over recepten dan kun je daarvoor beter even een apart draadje starten.
20 gram gist. Klopt dat wel? Waar heb je dit recept vandaan? Het vochtgehalte lijkt me ook niet kloppen. Kijk eens in de handleiding van je machine naar de recepten.

Nou ja, start maar even een ander draadje op dan is er vast iemand die dit oppakt.
Niet bij brood alleen....
Plaats reactie