(Al)weer terug

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

(Al)weer terug

Bericht door Merlijn »

2012 zag ik als laatste, dus al weer (hum) iets geleden.
Ik heb langdurig niet of weinig zelf gebakken, maar besloten toch weer eens die handdoek uit de ring te hengelen, en de Kenwood zo af en toe weer eens aan te zwengelen.
Al was het maar omdat meer en meer 'warme bakkers' fabrieks-opwarmers zijn geworden, afbakkers zo gezegd, zeker hier in Almere waar ik in geen velden of wegen een echte warme bakker weet te vinden.
Mijn vrouw gebruikte zo af en toe 'To Good To Go' om wat Bakker Bart pakketten te kopen om de vriezer mee te vullen, maar mij kan dat opgeklopte zaagsel niet bekoren, dus toch maar eens de handen weer uit de mouwen.
Ontdekte meteen dat die (zeer langzaam) voortschrijdende Parkinson enige aanpassingen aan het 'pleur de zooi bij elkaar in een bak terwijl je de weegschaal reset bij elk ingrediënt' systeem dat ik hanteerde vroeg.
Waarom? Wel een beetje geroosterde mout (omdat mijn vrouw dat lekker vind) toevoegen is tot daar aan toe, maar als mijn tril handen daar (hum) iets ?? meer van maken is het er minder makkelijk uit als in. En teveel van die troep vind ik in ieder geval NIET lekker ;)

Iets veranderd verder? Ouder, grijzer, trager, en wat meer van de ouder worden problemen als in de bank genomen standaard, dat krijg je met ouders die duidelijk de opbouw instructies tijdens het maken niet ingekeken hebben :P
Mijn voorkeur ligt nog steeds bij Duitse (desem) stijl broden, die van mijn vrouw zeker niet.
En ik heb nu een blik van die Franse droge gist die je met water en wat suiker moet activeren (overigens geeft het gebruik van een flinke blub vloeibare honing een heel eigen fruitige smaak aan je brood, gecombineerd met wat vers geraspte gember en het sap daarvan een uitmuntend ontbijt broodje).
Je ziet maar, nooit te oud om te leren.

Benieuwd wie er nog van de oude garde rondhangen, Cheers!
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: (Al)weer terug

Bericht door lekkermelig »

Dag Merlijn,

Leuk je weer hier eens te zien! Het forum is een beetje een komen en gaan, waarbij een aantal mensen wel langer blijven hangen. Er zijn er meer van de oude garde, maar ze zijn niet allemaal even actief op het forum. Ik bak in ieder geval nog tweewekelijks, of soms wat meer. Maar toevallig waren vandaag al onze broden op, en dat is me afgelopen half jaar wel vaker overkomen. Ik heb de gang naar onze plaatselijke opwarm super nog wel tegen weten te houden met een paar lekkere salades zonder brood bij de lunch. Wij hebben hier in Wageningen trouwens nog wel een paar redelijk goede bakkers, maar ik was net te lui om daar heen te fietsen :-)

Groetjes,

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: (Al)weer terug

Bericht door Merlijn »

Hi, leuk om hier weer eens rond te hangen, heb de forum smaak weer te pakken door het actief worden op het koffie forum (espresso).
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: (Al)weer terug

Bericht door bakplaat »

lekkermelig schreef: do 17 mar 2022, 18:33 Het forum is een beetje een komen en gaan, waarbij een aantal mensen wel langer blijven hangen. Er zijn er meer van de oude garde, maar ze zijn niet allemaal even actief op het forum.
Zelf ben ik er ook zo een...Ik bezoek soms dagen/weken het forum niet, maar mijn interesse blijft er nog steeds hoor, zodat ik af en toe hier nog eens terug kom kijken en soms indien ik het nodig acht, een antwoord/opmerking of compliment post.
Wat het (brood)bakken betreft, ben ik laatste tijd ook wat minder actief, wel bak ik voor de feestdagen nog steeds mijn boterletters, kerstkransen, stollen, oliebollen etc. En voor de vele verjaardagen in de familie-en kennissenkring, taarten en op verzoek ook nog ander gebak.
Tenslotte voor alle (hobby)bakkers hier op het forum, nog veel succes en bakplezier toegewenst. :thumbup:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: (Al)weer terug

Bericht door Merlijn »

Kijk eens aan, nog een bekende naam, ik heb geloof ik wel eens met een stollen recept van je gestoeid. Blijf het lastige ondingen vinden ;)
Ik ga eerst maar eens aan de slag om de oude kennis af te stoffen, zijn er de laatste 10 jaar nog nieuwe inzichten/shortcuts/woeste ideeën die de bak wereld met storm genomen hebben?

Naar ik mij meen te herinneren heb ik met alle rozijnen/krenten broden/broodjes hetzelfde probleem, het brood deel smaakt droog, alsof je veel spelt gebruikt hebt (daar ervaar ik dat ook telkens mee).
De enige keer dat dat wel goed kwam had ik naast Rozijnen (gewelde) en Abrikozen (idem) ook stukjes appel toegevoegd (goudrenetten), die je overigens na het bakken niet meer terugvond enkel de smaak bleef over.
Van de 10x dat ik het geprobeerd heb, de enige keer dat het brood niet vreemd droog bleef.
Ergens deed ik iets fout, ik zal me er weer eens in verdiepen, die met rozijn.appel/abrikoos was wel heel geslaagd, een paasbrood. Dat moet ik toch ergens opgeschreven hebben [begint ijverig te neuzen]..

Hier overigens het brood met de uitgeschoten hand malt ;)

Zoals je ziet is de ovenrijs wederom niet optimaal, dat is bij mij toch wel een dingetje :D
IMG20220216124200.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: (Al)weer terug

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom terug Merlijn :).

Ik bak nog steeds elke week al laat ik dan eigenlijk nog maar zelden op het forum zien.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: (Al)weer terug

Bericht door Merlijn »

Hallo Levine!
Ik gebruik je blog/website nog steeds graag als referentie materiaal, en beveel hem aan bij een ieder die enige interesse heeft in brood bakken, laatst nog toen ik voor de derde keer op rij in twee weken (met spoed) in het ziekenhuis opgenomen was. De vrouw van mijn lotgenoot op de kamer hoorde mij er iets over zeggen (Brood bakken) en wilde graag meer weten, ze had met een BBM zeer matige resultaten gehad (indachtig mijn eigen totaal ingezakte BBM broden voor ik de oven ging gebruiken) Dus die heb ik diverse links gestuurd waaronder jouw site.
Nu weer thuis, en ontdekte dat je boeken hebt geproduceerd, dus je eerste boek maar meteen bij Bol besteld, ik ben benieuwd!
Geef je ook nog steeds workshops? Met mijn komende verjaardag misschien iets om in de groep te gooien als loshangend :P idee :D

Groeten uit Almere ;)
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: (Al)weer terug

Bericht door Levinebaktbrood »

Leuk om te lezen dat je mensen naar mijn blog verwijst Merlijn.

Leuk dat je mijn 1e boek hebt besteld :-). Ik heb inmiddels 4 boeken over brood. bakken geschreven en de 5e is in de maak. Verschijnt eind dit jaar.

Workshops geef ik ook nog steeds, inmiddels alweer 12 jaar. 8 jaar geleden ben ik met de workshops verhuisd van huis naar een mooie ruime locatie met alles erop en eraan. Je bent van harte welkom (binnenkort weer nieuwe data).
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: (Al)weer terug

Bericht door Merlijn »

Levinebaktbrood schreef: di 22 mar 2022, 00:02 Leuk om te lezen dat je mensen naar mijn blog verwijst Merlijn.

Leuk dat je mijn 1e boek hebt besteld :-). Ik heb inmiddels 4 boeken over brood. bakken geschreven en de 5e is in de maak. Verschijnt eind dit jaar.

Workshops geef ik ook nog steeds, inmiddels alweer 12 jaar. 8 jaar geleden ben ik met de workshops verhuisd van huis naar een mooie ruime locatie met alles erop en eraan. Je bent van harte welkom (binnenkort weer nieuwe data).
Als ie (het boek) mij bevalt (en daar twijfel ik niet aan gezien het frequente gebruik van je website) zullen de anderen ook wel volgen, zodra je data hebt zal ik eens kijken naar wat haalbaar is (ik ben nu herstellende en zo slap als een vaatdoek, een middag staan is simpel niet te doen nog). Daarnaast ben ik pas in augustus jarig en zaniken mijn kinderen altijd dat ik toch alles al heb :D

Daar hebben ze best een punt, als ik iets wil, ben ik geneigd het zelf direct te kopen, of even te sparen en er dan op los te gaan, te vaak dingen op verlanglijstjes gezet waarna er toch andere 'ik dacht dat je dit ook wel leuk zou vinden' zaken gekocht werden :P
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
thelynx
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: di 02 nov 2021, 13:43

Re: (Al)weer terug

Bericht door thelynx »

Hoi,

voor de keren dat je zelf niet wil bakken is onderstaande misschien iets voor je, zit in Almere

https://muidergouw.bakkerijpuuruitdesch ... od/?fRdr=1


gtz

André
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: (Al)weer terug

Bericht door Merlijn »

thelynx schreef: di 22 mar 2022, 15:14 Hoi,

voor de keren dat je zelf niet wil bakken is onderstaande misschien iets voor je, zit in Almere

https://muidergouw.bakkerijpuuruitdesch ... od/?fRdr=1


gtz

André
Top! Ziet er prima uit, heb hem in mijn bookmarks gezet, denk zaterdag er langs te karren (na een redelijke bestelling te hebben gedaan) om de vriezer weer eens vol te hebben met wel eetbaar brood, mijn gezondheid vertoond ernstige dippen en pieken, met als gevolg dat het brood bak gebeuren nog wel eens naar het tweede/derde plan verschuift ;)
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: (Al)weer terug

Bericht door Vitamine C »

ah hij geeft ook cursussen bij Bakery institute. :)
Plaats reactie