Even voorstellen

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjan
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 15 apr 2022, 21:25

Even voorstellen

Bericht door Arjan »

Beste allemaal

Ik ben Arjan, 60 jaar en sinds ruim een maand begonnen met brood bakken in een Dutch oven.
Soms met succes en soms met minder maar wel erg enthousiast en wij vinden het heel smaakvol. Diverse soorten meel mengen en kijken wat er gebeurt.
Fout gemaakt om direct uit de koelkast te bakken en dan verbaasd zijn dat er geen mooie barst in het brood zit. Dus als iemand een gouden tip heeft hoe lang een deegje bij moet komen voordat het gebakken kan worden hou ik me aanbevolen.
Super leuk forum en zal er veel van leren.

Vriendelijke groet Arjan
Gebruikersavatar
Sylvana
Jongste bediende
Berichten: 38
Lid geworden op: do 31 mar 2022, 12:35

Re: Even voorstellen

Bericht door Sylvana »

Welkom Arjan
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom Arjan. Je kunt desembrood direct uit de koelkast bakken. Het zal dan tijdens het bakken mooi open gaan staan. Als dat niet gebeurt dan is er waarschijnlijk ergens anders in het proces iets niet helemaal goed gegaan.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Arjan
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 15 apr 2022, 21:25

Re: Even voorstellen

Bericht door Arjan »

Levinebaktbrood schreef: vr 15 apr 2022, 23:03 Welkom Arjan. Je kunt desembrood direct uit de koelkast bakken. Het zal dan tijdens het bakken mooi open gaan staan. Als dat niet gebeurt dan is er waarschijnlijk ergens anders in het proces iets niet helemaal goed gegaan.
Dank voor je bericht, ik werk met gist en geen zuurdesem. Als ik een brood maak wat ik op kamertemperatuur laat rijzen dan heb ik wel dat de korst mooi open gaat alleen soms is het handig om in de ochtend een brood te bakken wat heeft staan rijpen in de koelkast. Ik ga het nogmaals proberen
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Levinebaktbrood »

Als je gistdeeg in de koelkast wil laten overnachten krijg je een beter resultaat als je minder gist gebruikt, b.v. 0,8%. Dan voorkom je overrijs in de koelkast. De 1e rijs/bulkrijs zal dan ook langer duren.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Arjan
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 15 apr 2022, 21:25

Re: Even voorstellen

Bericht door Arjan »

Levinebaktbrood schreef: ma 18 apr 2022, 01:29 Als je gistdeeg in de koelkast wil laten overnachten krijg je een beter resultaat als je minder gist gebruikt, b.v. 0,8%. Dan voorkom je overrijs in de koelkast. De 1e rijs/bulkrijs zal dan ook langer duren.
Ok dank je voor je reactie, ik ga het testen
Plaats reactie