even voorstellen

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BakkerHendrik
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: do 06 okt 2022, 20:54

even voorstellen

Bericht door BakkerHendrik »

Mijn naam is Henk met nog een paar maanden te gaan bijna pensionado. Vandaag mijn eerste brood gebakken in een Princess voor 20 euro gekocht op marktplaats. Totaal geen ervaring met broodbakken. Pak meergranenmeel van de Aldi er in en vervolgens 3 uur!! regelmatig zitten koekeloeren door het venster. Het eerste resultaat zag er prima uit en met een dikke plak Hollandse kaas smaakte het ook nog eens heerlijk.

Dat smaakt dus naar meer en ga hier op het forum snuffelen naar tips en recepten. Eerste vraag: Hoe lang kan je zelfgebakken brood bewaren en op welke manier? papieren of plastic zak of een broodtrommel?
Gebruikersavatar
De Broodvirtuoos
Deegroller
Berichten: 290
Lid geworden op: di 24 nov 2020, 15:33

Re: even voorstellen

Bericht door De Broodvirtuoos »

Welkom op het forum Henk en je bent hier niet de enige pensionado die zijn vrije tijd met bakken gaat invullen. :lol:

Tip bewaren brood die ik altijd meegeef aan degenen die mijn brood eten.
Snijd het brood en bewaar het in de vriezer, en haal elke dag eruit wat je die dag denkt op te eten.
Wanneer dat te weinig is, is een bevroren sneetje brood ook met 15 minuten ontdooit. Anders heel ff in de magnetron (ca. 20 seconde)

Eigenlijk zou ik dat iedereen willen aanraden, om op deze wijze een positieve bijdrage te leveren om broodverspilling tegen te gaan. Namelijk, brood is nog steeds het meest weggegooide voedsel. Ongeveer 15% van het brood wat geproduceerd wordt, wordt niet opgegeten.
Zeker gezien de huidige toestanden in de wereld en de daaruit voortvloeiende graanprijzen, de graan-tekorten, en de hongersnood in de wereld, plus de energie die nodig is, om het verspilde brood te produceren, is het moreel niet meer verantwoord om brood in de kliko te gooien.

Maar goed...misschien draaf ik door. Hartelijk welkom, Henk en hopelijk vind je hier wat je zoekt. Vragen staat hier altijd vrij! :D
Laatst gewijzigd door De Broodvirtuoos op vr 07 okt 2022, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerezen brood is geprezen brood.

Spiraalkneder: SM-15.
Planeetmenger: Maxima MPM 7l.
Dough sheeter: TYD-330B.
Rijskast: Rofco-RK-48.
Oven: Rofco-B-40.
Snijmachine: Kalmeijer 11 mm.
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: even voorstellen

Bericht door hjeverts »

Welkom op het forum Henk! :)
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
BakkerHendrik
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: do 06 okt 2022, 20:54

Re: even voorstellen

Bericht door BakkerHendrik »

Dank voor het welkom, Het gisteren gebakken brood is vandaag op gegaan tijdens de lunch. Gisteren was het nog warm en smaakte het heerlijk, Vandaag was het ook nog prima te eten. Ik had het in plastic folie gewikkeld maar lees hier ook dat je het in bakpapier kan bewaren.

Het formaat brood wat uit de Princess komt is iets groter dan een half brood uit de winkel. Samen eten we dat in 2 dagen op dus invriezen is waarschijnlijk niet noodzakelijk.

Gisteravond nog even zitten neuzen op dit leuke forum en denk dat ik hier ruim voldoende info en tips kan vinden. :D
Plaats reactie