Even voorstellen

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eric Jorem
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 07 okt 2022, 20:25

Even voorstellen

Bericht door Eric Jorem »

Hallo,

Mijn naam is dus Eric, 56 jaar en afgezien van wat experimenten aan de hand van YouTube-filmpjes, met wisselend resultaat, ben ik nog redelijk nieuw in broodbakland. De reden dat ik zelf brood bak is dat ik sinds anderhalf jaar koolhydraatarm leef (en met veel succes), maar een van de zaken die ik daardoor ontzettend mis is brood. Nu bestaat er zoiets als koolhydraatarm brood bij sommige bakkers en supermarkten, maar afgezien van de soms deplorabele kwaliteit en consistentie, vertrouw ik de ingrediënten vaak niet echt. Soms wordt er veel soja gebruikt en dat wil ik niet hebben; hetzelfde geldt voor veel E-nummers. Ik probeer mijn voedsel zo natuurlijk mogelijk te krijgen, dus vlees van de slager en groente en zuivel van de boer (nu er nog een paar bestaan). Supermarkten probeer ik te mijden. Ik wil graag meer weten over bakken (niet alleen brood) en het rijsproces etc., zodat ik beter in staat ben zelf te experimenteren met en "tweaken" van recepten.
Gebruikersavatar
allema
Warme bakker
Berichten: 537
Lid geworden op: ma 26 aug 2013, 19:37

Re: Even voorstellen

Bericht door allema »

Welkom op het forum.
Huishoud-oven, Broodbakmachine Panasonic SD-R 2530 KXE
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Even voorstellen

Bericht door hjeverts »

Welkom op het forum Eric! :)
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
De Broodvirtuoos
Deegroller
Berichten: 290
Lid geworden op: di 24 nov 2020, 15:33

Re: Even voorstellen

Bericht door De Broodvirtuoos »

Eric Jorem schreef: vr 07 okt 2022, 20:35 Hallo,

Nu bestaat er zoiets als koolhydraatarm brood bij sommige bakkers en supermarkten, maar afgezien van de soms deplorabele kwaliteit en consistentie, vertrouw ik de ingrediënten vaak niet echt. Soms wordt er veel soja gebruikt en dat wil ik niet hebben; hetzelfde geldt voor veel E-nummers. Ik probeer mijn voedsel zo natuurlijk mogelijk te krijgen, dus vlees van de slager en groente en zuivel van de boer (nu er nog een paar bestaan). Supermarkten probeer ik te mijden. Ik wil graag meer weten over bakken (niet alleen brood) en het rijsproces etc., zodat ik beter in staat ben zelf te experimenteren met en "tweaken" van recepten.
Welkom op het Broodbakforum Eric.
Ik voel met je mee. Vlees haal je bij de slager, groenten bij de (groente)boer, en brood bij de warme bakker (of je bakt zelf :roll: ).
En wanneer je je ziek voelt ga je ook naar de huisarts, én niet naar de dierenarts. :roll:

Met betrekking tot de E-nummers en soja (E-322).
Je mag erop vertrouwen dat wat op het etiket staat er ook in zit, en wat niet op het etiket wordt vermeld, dat dat er ook niet inzit.
Namelijk de producent is wettelijk verplicht een duidelijke en eerlijke informatie van het product te geven, naar de consument.

Overigens wordt er soms iets te paniekerig gedaan over E-nummers.
Zo is E-300 gewoon een vitamine-C, die vaak als anti-oxydant aan een product wordt toegevoegd (o.a. voor kleurbehoud).
E-440 is pectine (verdikkingsmiddel) dat uit vruchtenschillen wordt gewonnen, en heeft dus een natuurlijke afkomst. (o.a. bij jam en vruchtenvullingen)

Het wordt een stuk discutabeler bij de geur- en smaakstoffen en smaakversterkers.
Zo kunnen velen E-621 (ve-tsin) niet verdragen en er zelfs doodziek van worden. (chinees-restaurantsyndroom).
Deze smaakversterker wordt niet alleen in de Chinese keuken gebruikt, maar komt ook voor bij het vervaardigen van chips en cup-a-soup (pakjes soep)

Kortom, goed dat je kritisch ten opzichte van E-nummers bent.! :thumbup:
Gerezen brood is geprezen brood.

Spiraalkneder: SM-15.
Planeetmenger: Maxima MPM 7l.
Dough sheeter: TYD-330B.
Rijskast: Rofco-RK-48.
Oven: Rofco-B-40.
Snijmachine: Kalmeijer 11 mm.
Plaats reactie