Michje bakt brood!

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michje
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: di 14 feb 2023, 10:20

Michje bakt brood!

Bericht door Michje »

... of tenminste, dat is de bedoeling. ;)

Ik ben Michelle, 31 jaar. Bedacht dat brood bakken me een leuke bezigheid lijkt. Of de timing nu zo ideaal is, is een tweede, aangezien ik momenteel 31 weken zwanger ben van ons eerste kindje. Maar ach, heb ik in mijn verlof wat te doen! :D

Vrijdag staat een bezoekje aan Molen De Hoop op de planning. Zo lang kon ik echter niet wachten, dus bij het landwinkeltje van GroenRijk een pak speltbroodmix meegenomen om alvast eens te experimenteren. Mijn vriend eet het liefst speltbrood, vandaar die keuze. De ingrediënten los hadden ze daar helaas niet.

Vanmiddag dus aan de slag gegaan. 325 gram mix (bestaande uit speltmeel, speltbloem, zout en meelverbeteraar), 65% water (even de precieze hoeveelheid in grammen kwijt) en 4 gram gist. Vrij plakkerig deeg, kon na 15 minuten kneden met de hand volgens mij een vliesje maken. Vond het spannend langer door te kneden, want had gelezen dat speltgluten gevoeliger zijn voor overkneden. In 70 minuten in volume laten verdubbelen, doorgeslagen en opgebold, 20 minuten rusten, gevormd, vormrijs van ongeveer 80 minuten en daarna 30 minuten in de (hetelucht)oven op 200 graden.

Helaas geen ovenrijs... Broodje ligt nog af te koelen, dus heb de binnenkant nog niet gezien. Waar is het misgegaan? Toch te kort gekneed? Bij het rijzen (ongeveer 19 graden in huis)? Donderdag wil ik graag een nieuwe poging doen, dus ik hoor graag welke wijziging jullie zouden doen! :oops:

Afbeelding

Edit: inmiddels aangesneden, zoals al verwacht behoorlijk compact.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Michje bakt brood!

Bericht door Vitamine C »

Leuk dat je begint met brood bakken :)

Tip voor volgende poging zorgen dat deegtemperatuur rond de 26 graden is.


Succes!
Plaats reactie