Even voorstellen

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Seventy7
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: do 02 mar 2023, 20:49

Even voorstellen

Bericht door Seventy7 »

Mijn man klaagde over winkelbrood. Het is te slap, smeert kapot wanneer de boter koud is of de gaten zijn te groot.

Zodoende dacht ik eens een poging te wagen om zelf brood te bakken. Het begon een half jaar geleden met 'men lene een broodbakmachine' om daar vervolgens de broodbakmix van de lidl in te werpen.

Dit leverde al smakelijke (en redelijk compacte) broden op tot groot plezier van mijn echtgenoot.

De BBM heeft voordelen en nadelen en dus werd er vanalles uitgeprobeerd. Deeg savonds in de keukenmachine en snachts in de koelkast om sochtends af te bakken werkt ook prima.

Via een vriendin kon ik aan zuurdesem komen. Dit was het volgende om te proberen.

Na wat geploeter met slap deeg, begin ik aardig gevoel te krijgen voor het brood. Ze zijn smakelijk, van wisselende luchtigheid en kruimeligheid. Een busbrood met ca 50% volkoren is onze favoriet.

Het desem leeft afwisselend in de koelkast en op het aanrecht en gedraagt zich voorbeeldig.

Langzaamaan denk ik na over welk gereedschap ik ga aanschaffen.
Ook ben ik benieuwd wat er gaat veranderen nu de temperaturen wat omhoog gaan.
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Even voorstellen

Bericht door Anna »

Welkom Seventy7 :wave:
Hogere temperaturen zorgen ervoor dat alles wat sneller gaat. Desem zal sneller verdubbelen, rijstijden (op kamertemperatuur) zullen wat korter worden. In een bbm zal je er niet zo veel last van hebben, daar is het altijd al dezelfde temperatuur.
Plaats reactie