Voorstellen

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robin_
Chef stoffer en blik
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 30 apr 2023, 20:26

Voorstellen

Bericht door Robin_ »

Hallo,

Ik ben Robin en probeer al een tijdje busbroden (100% volkorenbrood) te bakken. Ik ben eerst begonnen met volkorenmeel uit de supermarkt. Maar ik heb sinds kort meel gekocht bij de molen. Mijn oven is vrij klein en is beperkt in fucties waardoor het afbakken een hele uitdaging is. Na 5 pogingen is er iets eetbaars uit gekomen.

Vandaag voor de eerste keer hamburgerbroodjes gemaakt. Die waren ook heel lekker. Zeker ten opzichte van de supermarkt kwaliteit. Dit was ook de eerste keer dat ik een BBM heb gebruikt voor het kneden van het deeg. Ik ben in het bezit van een princess BBM. Ooit gekregen uit een kerstpakket. Het is een waardeloos apparaat om brood mee te maken, maar voor het kneden van brood dat makkelijk te kneden is gaat het prima. Het 100% volkorenbrood is toch te lastig voor het apparaat.

Ik vind het nog lastig om brood te bakken doordeweeks. Ik ben rond 5 uur thuis van werk, en om dan nog een brood te bakken is vaak heel erg krap tijd. Ik heb ‘s ochtends om 6 uur mijn wekker staan en ik heb dan niet zoveel tijd om nog een heel deeg voor te bereiden. Hoe doen jullie dit?

Ik ga dit forum vooral gebruiken om van te leren. Ik heb het al goed gebruikt voor mijn vorige baksels.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Voorstellen

Bericht door Victory »

Hoi Robin,

Welkom op het forum.

Als je zo weinig tijd hebt, je oven erg klein is en je Princess BBM net niks is waarom kijk je dan niet voor een (tweedehands) Panasonic BBM?

Die kneed goed (ook volkoren) en bakt goed. Icm sterke bloem en meel nog altijd lekkerder dan supermarkt wel minder dan desem/gist brood uit de oven, maar je kunt niet alles hebben😉.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 19:50
Locatie: Borger

Re: Voorstellen

Bericht door dirkjanl »

Dag Robin, welkom hier.

De manier waarop ik mijn brood maak kost niet zoveel tijd: ik gebruik bakingsoda en karnemelk om het brood te laten rijzen. Is natuurlijk een heel ander proces, maar is voor mij een prima oplossing. Zoek daar maar eens op.

Eerst de verschillende melen mengen, dan zout er doorheen mengen en dan de bakingsoda. In de BBM staat dan het mengsel water / karnemelk al klaar (kneedhaak eruit laten) en daar doe ik dat meteen na de bakingsoda het meel in. Goed mengen met een houten lepel en dan een uur bakken in de BBM. (Inventum BM55)
500 gram volkorenmeel
8 gram zout
12 gram bakingsoda
250 cl karnemelk
200 cl water
Herstartende hobbyist die graag iets nieuws uitprobeert.
Werkt met Bakkerijwereld oven BW Home 2,2kW en een oude Bosch Mum 6 keukenmachine.
Gebruikersavatar
Robin_
Chef stoffer en blik
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 30 apr 2023, 20:26

Re: Voorstellen

Bericht door Robin_ »

Ik denk dat mijn oven wat kleiner is dan normaal. Maar met wat extra oefening kunnen daar wel goede broden uit komen.

Voor het kneden ga ik wel de panasonic BBM kopen. Is er nog verschil in de modellen? Of zijn de meeste panasonic BBMs hiervoor wel geschikt?

Het maken van broden met baking soda is iets wat ik nog kan proberen. Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Voorstellen

Bericht door Victory »

Ja er is verschil of je een gist vakje of zaden bakje hebt.
Een Panasonic sd2500 is prima. Laat je tweedehands alleen geen poot uitdraaien. (<€50)Die dingen zijn oude modellen. Zoek eentje met een niet verkleurd deksel en goede mengkom.

Ikzelf vind zelf bakken met behulp van spiraal kneder en grote oven prachtig en lekker. Maar op het moment heb ik alleen energie voor bbm brood en dat is ook echt lekker😉.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Robin_
Chef stoffer en blik
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 30 apr 2023, 20:26

Re: Voorstellen

Bericht door Robin_ »

Een spiraalkneder lijkt mij ook geweldig om te hebben. Maar ze zijn vrij prijzig. Eerst begin ik met de BBM en een oven. Ik kan later altijd nog investeren als ik zeker weet dat ik brood blijf maken.

Ik hoop snel mijn eerste broden met jullie te kunnen delen :)
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Voorstellen

Bericht door Victory »

Heel verstandig om eerst uit te vogelen of deze hobby je bevalt. Tweedehands vind ik ze ook nog altijd duur. Die van mij staat nu al een poos stil, maar wordt wanneer ik weer energie heb weer aangeslingerd. Tussendoor maak ik soms een klein deegje in de BBM voor speciaal brood om in de oven af te bakken. Kleine deegjes is net niks in de spiraalkneder.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Robin_
Chef stoffer en blik
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 30 apr 2023, 20:26

Re: Voorstellen

Bericht door Robin_ »

Ik heb net een tweedehands panasonic SD-2501 aangeschaft. In de handleiding zie ik dat die al veel beter is dan de princess die ik nu heb. Bij de panasonic zijn er rijstijden van 2 uur, terwijl ik bij de princess maar maximaal 30 minuten het deeg kon laten rijzen.

Nu eerst maar eens mijn dagelijkse brood in de BBM voor elkaar krijgen. En in de weekenden kan ik dan wat meer testen met handmatig vormen andere technieken.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Voorstellen

Bericht door Victory »

Wat fijn dat het al gelukt is!

Veel plezier en bij gebruik van sterke bloem/meel kun je het Panasonic recept volgen, anders even uitkijken met vocht☺️
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Plaats reactie