Volkorenbrood

Hier kun je je recepten aanbieden om opgenomen te worden.
Dit subforum wordt regelmatig opgeschoond.
Gasten en net-geregistreerden kunnen alleen lezen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tarkin

Volkorenbrood

Bericht door tarkin »

Vooraf: Ik ben geen fan van lange rijsprocessen of van voordegen. De broden die ik maak kunnen binnen de paar uur volledig afgewerkt zijn. Ook werk ik altijd met verse gist. Zo heb ik het geleerd bij mijn grootvader, en ook de bakker waar ik 5 jaar gewerkt heb, heeft nooit iets anders gebruikt. Dit is puur persoonlijk!

De ingrediënten:

water: 320 gr
gist: 20 gr
boter: 15gr
zout: 10gr
volkorenmeel: 0.5kg.

Het volkorenmeel dat ik gebruik is van het merk morgenstond - volka. Een huismerk van het gents bakkershuis.

Deeg kneden:
Ik heb een grote kneder, dus dat maakt het iets gemakkelijker. Voor handmatige processen kan je de site van levine altijd bekijken.

Het water en de gist kan je als eerste in de kneder gooien. Daarna mag het grootste deel van de bloem erbij. Na een minuutje of 2 kneden kan je het zout en de boter erbij doen. Daarna 5-8 minuten rustig laten draaien en de rest van de bloem er stelselmatig bij gieten (dit omdat je beter een beetje te weinig bloem in je deeg hebt dan teveel).

Na een totaaltijd van ongeveer 10-15 minuten is de deeg klaar en kan je hem eruit halen om hem voor het eerst te laten rijzen. Ik persoonlijk doe dit aan de hand van een bebloemde doek, niet met olie. Na ongeveer een uurtje (of als hij in omvang verdubbeld is) is het tijd om af te wegen.

Dan kan je het brood opbollen om er platinebrood of vloerbrood van te maken. Dit is een iets nattere deeg, dus het opbollen kan soms iets lastiger zijn, er kan wel wat deeg aan je handen blijven kleven.

Daarna nog een uurtje laten rijzen en het brood is klaar om in de oven te steken (voorverwarmd op 220°).

Na 42 minuten is het brood klaar. Best kan je op 35 minuten al beginnen kijken omdat de kans er wel is dat de bovenkant anders verbrand.
Plaats reactie