Noten-vijgenbrood

Hier kun je je recepten aanbieden om opgenomen te worden.
Dit subforum wordt regelmatig opgeschoond.
Gasten en net-geregistreerden kunnen alleen lezen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Noten-vijgenbrood

Bericht door TigerManZ »

Noten-vijgenbrood:

400 gr. witte bloem
100 gr. tarwemeel
335 ml. water
10 gr. zout
8 gr. gist
125 - 150 gr. gedroogde vijgen
125 - 150 gr. walnoten
Griesmeel.

(Het brood hoort met walnoten maar ik doe er altijd een mix in van walnoten of amandelen, pistachenoten en hazelnoten. En als je het lekker vind als het brood meer is gevuld met noten en vijgen dan doe je er gewoon wat meer in...)


Deeg kneden van meel/bloem, gist, zout en water maar doe al het water er niet in 1 keer bij.
Voel of het nodig is om al het water toe te voegen, het moet goed kneedbaar zijn en mag licht plakkerig aanvoelen.
Na 10-15 minuten kneden het deeg 3 tot 6 x strekken (uitrekken) en weer dicht vouwen.

Grote noten halveren.
De vijgen van het houterige puntje ontdoen en in stukjes snijden, kleine vijgen in 4 en grotere vijgen in 9 stukjes.
Deeg tot een grote lap plat drukken of uitrollen en noten en vijgenmengsel er in rollen.
Deeg met vulling even lichtjes doorkneden.

Deeg 1 uur laten rijzen in een ingevette kom en afgedekt met een vochtige doek.
LET OP, het deeg moet om de 20 minuten worden gekneed.
Bij laatste keer kneden het brood vormen en in een dun laagje griesmeel zetten.
Nog een uur laten rijzen in een plastic zak.

Oven met pizzasteen half uur voorverwarmen op 250°C.
Voor gerezen deeg de oven in gaat insnijden met scherp mes.
De pizzasteen bestrooien met griesmeel voordat deeg er op wordt geplaatst.

Zorg voor stoom door bijvoorbeeld ijsklontjes in een mee voorverwarmd bakje onderin de oven te zetten.
Of zet er een bakje kokend water bij.

Let op dat je hier snel handelt om een te groot temperatuurverlies te voorkomen!

Als het deeg in de oven staat de temperatuur terug draaien naar 200°C en bak het brood in 25 - 35 minuten bruin en gaar.
Heb je het idee dat je veel warmte verloren ben dan kun je de oven na 2 - 3 minuten terug draaien naar 200°C.


Smakelijk :G


Ohja....
Persoonlijk vind ik het leuk als je het laat weten als je dit brood gebakken hebt en wat je er van vind. :2th:
Als je persoonlijke aanpassingen hebt gedaan dan ben ik daar nieuwsgierig naar...
Maar alleen als je het zelf leuk vind om dit te melden natuurlijk :!:
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Noten-vijgenbrood

Bericht door bakplaat »

Leuk recept Han en makkelijk te maken :2th:
TigerManZ schreef: De vijgen van het houterige puntje ontdoen en in stukjes snijden, kleine vijgen in 4 en grotere vijgen in 9 stukjes.

Zorg voor stoom door bijvoorbeeld ijsklontjes in een mee voorverwarmd bakje onderin de oven te zetten.
Of zet er een bakje kokend water bij.
Let op dat je hier snel handelt om een te groot temperatuurverlies te voorkomen!
Heb er persoonlijk (en waarschijnlijk met mij nog vele anderen) wat moeite met het eten van vijgen,wegens die uiterst kleine pitjes die ongewild

onder mijn neppertjes Afbeelding kruipen. :rofl2:

Er zijn gelukkkig nog wel enkele alternatieven om ze te vervangen,denk bijv. aan dadels,gedroogde pruimen/abrikozen,die zich ook gemakkelijk in stukjes laten snijden.Maar...dan mag ik het geen Noten-vijgenbrood meer noemen. ;B

Voor de stoom in de oven,zou ik gaan voor de optie: ''Of zet er een bakje kokend water bij'' Als je voor ijsblokjes kiest zakt de oventemp. best snel,voordat die gesmolten zijn en het water dan kookt/stoomt,verspil je al gauw weer wat graden. :mrgreen:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Noten-vijgenbrood

Bericht door TigerManZ »

Hoi Cor,

Ja... die kleine pitjes.... heb ik (nog) geen last van :G

Ik snap het van de oven temperatuur en de ijsklontjes. Toch is het geen grote hoeveelheid, een handje vol, zeg een stuk of 5.
En als het bakje waar ze in gaan ook in de oven heeft gestaan met het opwarmen dan heb je heel snel heel veel stoom en zijn de klontjes snel verdampt.
En de temperatuur moet al van 250 naar 200 terug...

Het originele recept is met ijsklontjes, vandaar dat ik dat hier geschreven heb.
Toch heb ik gisteren zelf een bakje kokend water er bij gezet en dat werkt prima.
Toch is bij mij deze keer de korst niet zo krokant als de vorige keer toen ik wel ijsklontjes heb gebruikt.
Die kiepte ik op een bakplaat maar dan krijg je vieze kringels op het blik die lastig weg te halen zijn...

Groet, Han.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Noten-vijgenbrood

Bericht door bakplaat »

Haal het 'stoombakje' uit de oven Han,zodra de korst van het brood begint te kleuren.Zo krijg je toch nog een lekker krokant korstje aan je brood.En de laatste minuten kun je evt. nog iets tussen de ovendeur steken,bijv. de steel van een houten lepel,zodat hij op een klein kiertje saat,om de laatste stoom te laten ontsnappen
Alleen bij zachte broodjes en ook krentebollen,laat ik het tijdens het hele bakproces in de oven.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Noten-vijgenbrood

Bericht door TigerManZ »

Oké.... dat wist ik niet! M.a.w. de eerste 5 tot 10 minuten stoom en daarna niet meer?
Ga ik doen Cor :2th:
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Noten-vijgenbrood

Bericht door Levinebaktbrood »

TigerManz: ik ben degene die aangeboden recepten mag goedkeuren en verplaatsen naar de recepten.

Ik vind je recept nogal chaotisch moet ik eerder zeggen en onduidelijk. Na het kneden 3-6 x strekken? Iedere 20 minuten kneden? Heel vreemd......

Kan je mij de tekst van het originele recept geven of de link als het ergens op internet staat?
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Noten-vijgenbrood

Bericht door TigerManZ »

Hoi Levine,

Ik zat met mijn vrouw te kijken naar Australian Masterchef en zo werd het verteld/gedaan en dat heb ik opgeschreven.
Het recept is van een gerenommeerde bekende Australische vrouwelijke bakker, Phillippa Grogan, maar dat zegt mij helemaal niets.
Moet erbij zeggen dat ik destijds pas een paar broden had gebakken en het voor mij allemaal heel aannemelijk over kwam, zeker als een professional zoiets voor doet/uitlegt.

Met de kennis van nu vind ik het zelf ook vreemd dat er 3 keer al na 20 minuten gekneed moet worden, maar het werkt wel!!!
En dat 3 tot 6 keer uitrekken van het deeg was voor de glutenvorming. Zelf vraag ik me ook af of dat met die paar keer uitrekken werkt.
Maar gezien de behaalde resultaten denk ik dat het werkt. Heb dit brood al een paar keer gemaakt en het is iedere keer weer een fantastisch brood.
Deze keer heb ik er 2 gebakken en mijn ouders en zus beiden een half brood gegeven en ook die zijn zeer content :G

Wat vind je zo chaotisch aan het recept? Het is toch stap voor stap beschreven?
Alleen de hoeveelheden van de noten en vijgen heb ik wat op gevoel gedaan, dat werd op tv destijds niet verteld.

Nu heb ik wat geGoogled en vond de volgende Nederlandse linkjes met hetzelfde recept :

http://foodiesfeelgood.blogspot.nl/2012 ... brood.html

http://huis-tuin-en-keuken.blogspot.nl/ ... brood.html

Toch nog even verder gezocht en vond bij Masterchef Australia Walnut and Fig Loaf with Wheatmeal Flour, het originele recept.

Ben er nu net (door het originele recept) achter gekomen dat ik wat veel noten en vijgen gebruik en dat er ook iets minder gist in mag...

Ik ben benieuwd naar je reactie Levine :G
Groet, Han.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Noten-vijgenbrood

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik heb alle afleveringen van Masterchef Australië gezien, dus ook de aflevering waarin dit recept gemaakt werd. Nu snap ik het.

In het originele recept kneden ze het niet eerst 10-15 minuten en gaan het daarna 3 - 6 x uitrekken en oprollen. Het uitrekken en oprollen is in plaats van die 10-15 minuten kneden. De handeling om de 20 minuten tijdens de bulkrijs is ook weer uitrekken en oprollen. Jij noemt het "kneden" in je beschrijving, maar dat wekt verwarring.

Deze zin: Set oven door ajar with a wooden spoon handle for another five minutes to allow bread to dry out is ook verdwenen in je beschrijving en dat is nodig om de stoom uit de oven te halen.

Afijn, conclusie is dat dit een lekker brood is, maar dat vertalen lastig kan zijn :o

Als ik tijd heb zal ik ik het een beetje aanpassen en bij de goedgekeurde recepten zetten.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie