Rijzen en afbakken in een stoomoven

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kablau
Chef stoffer en blik
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 06 sep 2020, 17:24

Rijzen en afbakken in een stoomoven

Bericht door Kablau »

Hallo allemaal,

Sinds kort verhuisd en een nieuwe stoomoven. Alsof ik weer terug naar af ga haha.
Ik zit nog met een paar vragen:

1: Als je bijvoorbeeld de bolletjes laat rijzen in de stoomoven op 30 graden, halen jullie ze er dan uit als je gaat voorverwarmen of warm je het dan mee? Heeft ongetwijfeld invloed op de afbaktijd als je mee voorverwarmd
2: Eerder bakte ik mijn bolletjes af op 240 graden, deze oven gaat maar tot 230 graden, bakken jullie ze dan iets langer door of op een andere manier?

Dank alvast voor de genomen moeite om te antwoorden.

Groet
Rob
Gebruikersavatar
Eef
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 12:22

Re: Rijzen en afbakken in een stoomoven

Bericht door Eef »

Hoi Rob,

Heb je een broodbakprogramma op de oven? Ik gebruik het rijsprogramma met stoom, nadat de rijstijd is afgelopen laat ik het nog altijd een minuut of 10 in de oven staan. Dan zet ik de oven op de broodbakstand met stoom ( het blijft gewoon in de oven staan) voor busbrood geeft hij dan 40 min. aan, na afloop vraagt de oven of je nagaren wilt, ik doe dat want dan is de korst lekkerder en beter te snijden. De oven wordt dus niet voorverwarmd en toch is mijn brood hoger dan dat ik het in de gewone oven bak.
De eerste keer dat ik er brood in bakte heb ik in iedere oven 1 brood afgebakken, dus de voorbereidingen waren hetzelfde, maar het afbakken op verschillende manieren en was dus de ovenrijs in de stoomoven beter.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt want er zijn natuurlijk verschillende stoomovens en dus ook andere gebruiksaanwijzingen.
Gebruikersavatar
Jogeenco
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 03 sep 2021, 09:23

Re: Rijzen en afbakken in een stoomoven

Bericht door Jogeenco »

Ha Rob,

1. Ik haal de broodjes altijd uit de stoomoven voor ik de oven ga voorverwarmen.
Ik vind rijzen op 30 graden een geweldige manier om je broodjes mooi luchtig te krijgen. Ik laat de oven met stoom op de rijsstand voor verwarmen en stoom geven. Daarna doe ik de oven uit, maar laat de deur dicht.
2. Ik bak altijd op max 230 graden. En dat gaat prima. Ik kijk op de verwachte baktijd hoe de broodjes zijn, haal ze bij goede kleur eruit en anders laat ik ze steeds 5 minuten langer staan. Net zolang tot ik tevreden ben. Meestal is de verwachte tijd toch de juiste tijd.
Geke
Gebruikersavatar
Speltje
Chef stoffer en blik
Berichten: 21
Lid geworden op: do 28 okt 2021, 11:19

Re: Rijzen en afbakken in een stoomoven

Bericht door Speltje »

Ik heb ook een stoomoven maar ik heb gemerkt dat het rijsprogramma hetzelfde effect heeft als dat ik de oven gewoon als rijskast gebruik met een bakje kokend water erin. Daarmee komt de temperatuur ook op 30 graden en hoef je niet de oven aan te zetten.
Afbakken doe ik in de gewone oven.
Plaats reactie