Vraagje over kneedmachines

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rientje
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 10 mei 2013, 18:44

Vraagje over kneedmachines

Bericht door Rientje »

Hallo allemaal,
Ik ben nog steeds stofhapper, lees veel op dit broodbakforum.
Na de vakantietijd wil ik toch graag een kneedmachine kopen.
Ik wil niet steeds alles bij de bloopers zetten, al smaakt het prima.
Probleem is waarschijnlijk m'n bbm, in bruikleen maar met een slecht kneedresultaat.
Heeft iemand ervaring met de Espression Mixmaster EP9200 van €399,- 1000watt?
Of de Kenwood Kmix KMX51, 500 watt? Ook rond de €400,-.
Voor goede raad ben ik erg dankbaar.
Groeten, Rientje.
Gebruikersavatar
Joke

Re: Vraagje over kneedmachines

Bericht door Joke »

Hallo Rientje,
Ik wilde eerst ook een Espression Mixmaster en heb bij de Hanos om informatie gevraagd. Ze hadden er toen nog geen ervaring mee, omdat ze de machine nog niet zo lang verkochten. Wat mij opviel was dat de rubberen randen van de machine er niet strak omheen zaten. Een beetje golvend, alsof de machine al heel erg oud was. Kan toeval zijn. Wellicht wel een punt om na te vragen.
Inmiddels heb ik gezien dat Levine deze machine ook heeft en zij er enthousiast over is.
Gr. Joke
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Vraagje over kneedmachines

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik heb deze machine inderdaad.

Joke: ik begrijp niet wat je met rubberen randen bedoelt. Geen rubberen rand te zien bij mijn machine.

Je kunt in deze machine deeg kneden voor 1 brood. Voor als je niet al te veel brood bakt, geen grote hoeveelheden en geen hele zware degen wil kneden is het een prima machine. Ik vind dat deze machine beter kneed dan de KitchenAid. Ook cakebeslag erin maken enz. gaat uitstekend. Handig is ook de timer, de machine stopt na de ingestelde tijd. Brooddeeg kneden duurt zo'n 15 minuten op stand 1.

De Bear Teddy blijft mijn favoriete kneder, maar ja die is 2 x zo duur ^)^.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Joke

Re: Vraagje over kneedmachines

Bericht door Joke »

Levine: ik bedoel het randje onder aan de machine. Misschien is het ander materiaal en heb ik het voor rubber aangezien. Als dit bij jouw machine niet zo is dan zal het waarschijnlijk gewoon toeval zijn geweest.
Gebruikersavatar
Sarah

Re: Vraagje over kneedmachines

Bericht door Sarah »

Hallo
Ook ik ben aan het oriënteren op de deegmachinemarkt. Als beginnend bakker met de hand kneden is hartstikke leuk maar een stapje verder is helemaal leuk. Mijn oog is gevallen op de Espressions Mixmaster. In de betere kookwinkel en via Google hoor en lees ik dat het een fijne en goeie machine is. Wat ik nergens terug vind is een review van een gebruiker. (Of heb ik er op dit forum overheen gelezen?)
Mijn vraag bij deze: heeft er iemand ervaring met de mixmaster en hoe bevalt deze?
Groet, Sarah
Gebruikersavatar
Danuta

Re: Vraagje over kneedmachines

Bericht door Danuta »

Sarah schreef:Hallo
Ook ik ben aan het oriënteren op de deegmachinemarkt. Als beginnend bakker met de hand kneden is hartstikke leuk maar een stapje verder is helemaal leuk. Mijn oog is gevallen op de Espressions Mixmaster. In de betere kookwinkel en via Google hoor en lees ik dat het een fijne en goeie machine is. Wat ik nergens terug vind is een review van een gebruiker. (Of heb ik er op dit forum overheen gelezen?)
Mijn vraag bij deze: heeft er iemand ervaring met de mixmaster en hoe bevalt deze?
Groet, Sarah
Hij staat tussen overigen met wat links

http://www.broodbakforum.nl/viewtopic.php?f=174&t=805


MVG


Danuta
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Vraagje over kneedmachines

Bericht door Levinebaktbrood »

Sarah schreef:Hallo
Ook ik ben aan het oriënteren op de deegmachinemarkt. Als beginnend bakker met de hand kneden is hartstikke leuk maar een stapje verder is helemaal leuk. Mijn oog is gevallen op de Espressions Mixmaster. In de betere kookwinkel en via Google hoor en lees ik dat het een fijne en goeie machine is. Wat ik nergens terug vind is een review van een gebruiker. (Of heb ik er op dit forum overheen gelezen?)
Mijn vraag bij deze: heeft er iemand ervaring met de mixmaster en hoe bevalt deze?
Groet, Sarah
Ja, ik dus ........

Zie ook mijn opmerking over deze machine een paar berichten hierboven. Wat wil je er nog meer van weten?
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Sarah

Re: Vraagje over kneedmachines

Bericht door Sarah »

Eerlijk: eigenlijk zoveel mogelijk input van meerdere personen om mijzelf over de streep te halen en deze machine kado te doen (hoe je het ook went of keert, blijft een hoop geld) ;B
Zag nu een mooie aanbieding bij fonq.nl Daar krijg je tijdelijk een pakket twv € 50,- erbij. Ik ken de winkel niet, zal dit nog nagaan of het betrouwbaar is voor wat betreft garantie.
In ieder geval dank Levine voor je bovenstaande advies.
Gebruikersavatar
dicck

Re: Vraagje over kneedmachines

Bericht door dicck »

Die Expressions Mixmaster heb ik onlangs gekocht.
Dit zijn mijn ervaringen: de kom komt vanzelf - tijdens het kneden - erg vast te zitten. Toen ik hem los wilde draaien en daarbij het handvat in mijn hand had brak dat af! Machine teruggestuurd en nieuwe gekregen.
Inmiddels raak ik uiteraard het handvat niet meer aan bij het losmaken van de kom, dan gaat het ook wel.
Waar ik mee zat was de hoeveelheid deeg (meel + water) die de machine aankon. Expressions geeft voor volkorenmeel 800 gram aan. Terwijl ik altijd 1000 gram verwerkte. Een machine van 1000 W die maar 800 gram volkorenmeel aankan... Ik had een review gelezen van een Kenwood van minder dan 1000 W (500 of 750) en daarin stond dat die machine makkelijk 1000 gr aankan.
Toen heb ik de klantenservice van Wehkamp (daar had ik de Expressions gekocht) gevraagd hoe het zat. Ik kreeg antwoord: 1000 gr moest kunnen. Waar Wehkamp dat op baseerde? Kweenie.
Hoe dan ook, ik heb de gok gewaagd. 1000 gr volkorenmeel + 600 of 700 ml water (in omgekeerde volgorde) in de machine en er was geen enkel probleem.

De machine is qua afwerking zonder meer luxe. Ook het geluid is mooi. (Veel beter dan de Kenwood, die heb ik ook even in huis gehad.)

Omdat de kom heel recht is - zoals bij de meeste deegmachines - moet ik nog een handige manier vinden om het deeg er in twee porties uit te halen. Ik had hiervoor een machine met een wijde kom waar dat makkelijk bij ging.
Gebruikersavatar
Sarah

Re: Vraagje over kneedmachines

Bericht door Sarah »

Vanmorgen in het centrum de Espressions Mixmaster gekocht :G Zo blij als een klein kind!
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Vraagje over kneedmachines

Bericht door Levinebaktbrood »

Veel plezier ermee Sarah. Vandaag heeft hier de Espressions Mixmaster ook weer zijn best gedaan, deeg voor focaccia en ciabatta ermee gekneed.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Vraagje over kneedmachines

Bericht door Melinda »

Sarah schreef:Vanmorgen in het centrum de Espressions Mixmaster gekocht :G Zo blij als een klein kind!
Veel plezier met je Mixmaster. :2th: :)
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Vraagje over kneedmachines

Bericht door bakplaat »

Sarah schreef:Vanmorgen in het centrum de Espressions Mixmaster gekocht :G Zo blij als een klein kind!
En een kind wil spelen Sarah, :G dus ga er gauw mee aan de slag en vertel ons over je resultaten...Veel plezier en succes met nieuwe machine. :2th:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Ivanna

Re: Vraagje over kneedmachines

Bericht door Ivanna »

Vraag aan Bydicck. Ik hoop dat je hier nog actief bent. Ik lees dat je twee volkoren broden kneedt met je expressions mixmaster en dat dat lukt. Ben je na een paar jaar nog steeds tevreden?
Ik bak nl ook altijd twee broden tegelijk, maar mijn broodbakmachine kon dat dus blijkbaar niet aan en is na een jaar gesneuveld (gelukkig een nieuwe tweedehands die niet veel kostte). Ikebruikte hem alleen voor kneden en rijzen, dus denk dat ik beter uit ben met een kneedmachine,maar een Teddy Bear is ver boven mijn begroting. Ik hoop dus dat het met de expressions lukt,dan overweeg ik de aanschaf.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Vraagje over kneedmachines

Bericht door lekkermelig »

Ivanna,
Volgens mij stel je je vragen aan iemand die al lang niet meer op het forum komt. Dat valt vrij eenvoudig te checken door op de naam van iemand te klikken. Dan krijg je vanzelf een overzicht, wanneer hij/zij lid geworden is, wanneer het forum het laatst bezocht, hoe actief etcetera. En met een dik vraagteken erbij is iemand meestal al helemaal van het forum verdwenen.

Wat betreft je vraag: ik denk dat je veel machines wel iets hoger kan belasten dan de officiële specificaties, maar ik zou het je toch niet aanraden om dat structureel te doen.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Ivanna

Re: Vraagje over kneedmachines

Bericht door Ivanna »

Bedankt voor de tip, Wil
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Vraagje over kneedmachines

Bericht door Levinebaktbrood »

Ivanna: ik heb zelf ook een mixmaster. Mijn ervaring is dat deze machine met volkorendeeg moeite heeft. Hij gaat onregelmatig draaien. Een deeg erin draaien van 1000 gram volkorenmeel is teveel van het goede.

Wit of lichtbruin deeg erin kneden gaat prima. Je moet wel voldoende vocht in het deeg gebruiken, met heel stevig deeg gaat hij protesteren.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
frank_be
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 03 jun 2016, 22:06

Re: Vraagje over kneedmachines

Bericht door frank_be »

Hoi iedereen,

Wij zijn ook al een tijdje zelf aan het bakken.
Na ongeveer een half jaar hebben we een oude maar voorheen ongebruikte Kenwood de mist in gedraaid. Planeetwielen overbelast ... beetje onze eigen schuld (waarschijnlijk te veel en te zware deeg).
Dus wij op zoek naar iets beter dat met gemak 1000g bloem aankan.
Dan kreeg ik de tip van een goede vriend om eens naar Hobart N50 of Santos 18 te kijken. Hij gaf me meteen mee dat de Santos het wat langzamer doet en begeleiding nodig heeft (van de mengkom), maar dat die in tegenstelling tot een planetaire mixer zoals de b.v. de Hobart, dat die b.v. noten en krenten netjes heel laat en er dus geen brij van maakt.

Na niet al te lang zoeken hebben we een 2de handse Santos 18 gevonden.

Even wennen in het begin, maar de Santos draait de deeg zo mooi dat je er helemaal rustig van wordt. OK, het duurt wel wat langer dan onze RIP Kenwood. Maar dit soort menger draait de deeg zo mooi rond, haast gesponnen als suikergoed.
Je komt er al vrij snel achter dat de weerstand waarmee je de kom klemt, bepaalt hoe snel die ronddraait. Die weerstand bepaal je gewoon met je handen. De kom is trouwens niet direct aangedreven; het is de wrijving van de ronddraaiende deeg die er voor zorgt dat de kom telkens een beetje doorgedraaid wordt. Best gezellig eigenlijk eens je het beet hebt.
De motor is stil, onverwoestbaar en draait op een vrij traag en vast toerental. Hij heeft alvast een vaste plek gekregen bij ons in de keuken. :D

Ik dacht ik laat dit even weten want ik vermoed dat dit een tamelijk onbekend toestel is. Dit toestel is echter enkel bedoeld voor vaste deegsoorten, dus niet geschikt voor pannenkoekendeeg e.d.
De machine kan zonder moeite een deeg aan van 2,5kg bloem + water. Ideaal voor de broodbakkers. :2th:

Groetjes,
Frank
Gebruikersavatar
annefien
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: za 02 jul 2016, 08:19

Re: Vraagje over kneedmachines

Bericht door annefien »

Ik vind de Rols-Royce onder de kneed/keuken machine de "thermomix"
Kan alles -wegen - stomen - kloppen - koken - kneden (1kg bloem) -

Prijs is hoog maar de kwaliteit ook. Kan alles behalve bakken en heeft gewoon een digitaal scherm met opgave van recepten en benodigdheden. Ook heeft hij geen 36 onderdelen om op te bergen maar enkel de messen en de klopper.

Aangezien de messen draaien in tegengestelde richting kan je er alles mee.
Wat doe ik er mee? soep maken en koken - bearnaise saus - sabayon - deeg kneden- afwegen- stoofvlees sudderen. eigenlijk te veel om op te noemen.

Naast mijn airfryer van Philips (om te bakken) zijn dit de 2 pareltjes in mijn keuken.

Groetjes
Annefien
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Vraagje over kneedmachines

Bericht door Levinebaktbrood »

Een thermomix is een prachtig apparaat, maar beslist geen Rolls Royce als het op kneden van brooddeeg aankomt. Doe ie gewoon niet goed.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie