Schietplank of Pizzaschep

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
erik-mp3

Schietplank of Pizzaschep

Bericht door erik-mp3 »

Nu ik eindelijk mijn Rofco heb ben ik op zoek naar een grotere schietplank.
Ik heb een gewone pizzaschep, daar kan ik 2 vloerbroden op kwijt.
Nu zoek ik iets waar ik minstens 3 broden op kwijt kan.
Ik kan natuurlijk gewoon zelf aan het zagen gaan, ik vind het echter leuker om een mooie echte te hebben.
Wie weet waar ik er kan vinden?
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Schietplank of Pizzaschep

Bericht door Melinda »

Erik, wij hebben zelf bij de bouwmarkt een stuk multiplex van 1,5 mm uitgezocht en dat op maat laten zaken, met de opening als handvat. Zij hebben de randen nog mooi glad geschuurd. Het werkt perfect.
Afbeelding
Je moet een iets kleinere breedte hebben dan je steen en iets langer voor de grip. Anders kom je met je hand in de oven en dat is niet de bedoeling.
Ook voor het uit de oven halen is het prima.
Wij kwamen op dat idee door een filmpje van Tilburg Sourdough. Kijk bij 1.04 min.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Schietplank of Pizzaschep

Bericht door miesje1959 »

Welke afmetingen moet je hebben?
Voor de Manz oven heb ik een schietplank gekocht 36x43, maar er zijn ook andere maten:


Brotschieber 36x43cm
Brotschieber 40x60cm
Brotschieber 58x42cm


De 36 x 43 ziet er zo uit:
Afbeelding



Kijk maar eens op deze link http://shop.manz-backoefen.de/index.php ... ch&lang=de
Ze zijn niet goedkoop maar zijn van degelijke kwaliteit.
Voorheen heeft iemand voor mijn huishoudoven een paar gemaakt, 30x40. Deze kan ik niet meer gebruiken omdat het handvat op de brede kant zit en bij de schietplank van de Manz moet hij aan de smalle kant. Die kennis had ze net gemaakt en ik wilde niet nog eens vragen om er wéér een te maken. Vandaar dat ik een heb gekocht die perfect in mijn oven past.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
erik-mp3

Re: Schietplank of Pizzaschep

Bericht door erik-mp3 »

Als ik die prijzen zo zie, kan ik het beter zelf maken.
Ik denk dat ik de komende dagen maar even een bezoekje breng aan de bouwmarkt.
Bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: Schietplank of Pizzaschep

Bericht door Bakmiep »

Mjn man heeft ze ook zelf gemaakt. Is veel voordeliger en je kan ze precies op maat maken.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Schietplank of Pizzaschep

Bericht door lekkermelig »

Melinda schreef:Erik, wij hebben zelf bij de bouwmarkt een stuk multiplex van 1,5 mm uitgezocht en dat op maat laten zaken, met de opening als handvat. Zij hebben de randen nog mooi glad geschuurd. Het werkt perfect.
Afbeelding
Je moet een iets kleinere breedte hebben dan je steen en iets langer voor de grip. Anders kom je met je hand in de oven en dat is niet de bedoeling.
Ook voor het uit de oven halen is het prima.
Wij kwamen op dat idee door een filmpje van Tilburg Sourdough. Kijk bij 1.04 min.
Melinda, kan je met EEN plank ook makkelijk vier broden tegelijk inschieten? Of schuift dat tegen elkaar aan?
ik gebruik nu twaalf losse schietplankjes voor een oven vol, dat werkt ook, maar ik ben benieuwd of je ze makkelijker inschiet door het vanaf één plank te doen.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schietplank of Pizzaschep

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik schiet de broden of per stuk in de oven of per 3 of 4 tegelijk.

Voor de broden die ik per stuk de oven in schiet gebruik ik schietplankjes die ik bij Rofco hebt gekocht, maar inmiddels heb ik ook deze van de Weekend Bakery en die zijn veel mooier. Voordat het deeg erop gaat strooi ik er wat rijstemeel, semolina of polenta op, dan schuiven de deegstukken er makkelijk af.

Als ik de broden per 3 of 4 tegelijk de oven inschiet doe ik dat op een triplex plank die ik op maat heb laten zagen, iets smaller dan de steen omdat ook de stoombak nog wat ruimte nodig heeft. Ik leg voor het gemak altijd bakpapier op de plank, dan komen de broden precies waar ik ze wil hebben op de steen terecht.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Schietplank of Pizzaschep

Bericht door Melinda »

lekkermelig schreef:Melinda, kan je met EEN plank ook makkelijk vier broden tegelijk inschieten? Of schuift dat tegen elkaar aan?
ik gebruik nu twaalf losse schietplankjes voor een oven vol, dat werkt ook, maar ik ben benieuwd of je ze makkelijker inschiet door het vanaf één plank te doen.

Wil
Wil, ik doe mijn pistolets vaak op een bakvel op de schietplank. En dan schiet ik ze met bakvel en al in de oven. Het is even een handigheidje, maar het gaat prima. Levine geeft al aan, dat ze er bakpapier onder doet.
Kan ook, maar ik heb die bakvellen toch (op maat) liggen, dus gebruik ik die. Zijn iets steviger dan bakpapier.

Mijn "handigheid" is in elk geval te zorgen, dat ik de plank helemaal tot achterin doe en dan voorzichtig de plank terugtrek. Gaat het een beetje scheef, dan houd ik het bakvel iets tegen. Werkt prima. :2th: :G

Ook mijn grotere desembroden doe ik trouwens op deze manier. Ik gebruik de kleine plankjes nooit meer. Je beschadigt (tenminste, ik) zo gauw het deeg dat al op de steen ligt, omdat die schietplankjes toch net te groot zijn. :crazy:
Vandaar dat ik die grote plank handiger vind.
Ook het uit de oven halen doe ik vaak met de grote plank.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Schietplank of Pizzaschep

Bericht door lekkermelig »

Melinda, dank voor de uitleg.

Ik gebruik zelf meestal de kleine plankjes wel voor de grote broden, en vier broden van 600 gram weet ik er wel in te schuiven met een stoombak ernaast. Als ik grotere broden bak is het meestal drie van 800 gram per steen, meer dan 2,5 kg kan mijn kneder toch niet aan. Voor kleinere broodjes lijkt een grote plank met papier of bakvel me wel handig.
Ik ben zelf alleen niet zo gecharmeerd van de bakvellen voor alle broden. Mijn ervaring is dat de onderkant er toch minder mooi uitziet dan dat je ze rechtstreeks op steen bakt. Bij pizza's irriteert me dat nog meer, daar gebruik ik gewoon bakpapier (of ik bak ze buiten in mijn houtoven, nog beter...).
Maar ik ga eens een plankje zagen. Had ik nog liggen voor pizzaplankjes, maar dan kan ik hiermee eens wat uitproberen.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Schietplank of Pizzaschep

Bericht door Soepkipje »

Ik zweer bij mijn super peel http://www.superpeel.com/ en zou niet meer zonder kunnen http://www.ipernity.com/doc/soepkipje/album/16052
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schietplank of Pizzaschep

Bericht door Levinebaktbrood »

O ja, de superpeel ^)^. Gebruik hem zelden. Zeker niet al ik in de Rofco bak, formaat is onhandig daarvoor.

Op zich een heel handig ding, dat dan weer wel.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Schietplank of Pizzaschep

Bericht door Soepkipje »

Levinebaktbrood schreef: ...... formaat is onhandig daarvoor

Op zich een heel handig ding, dat dan weer wel.
Levinebaktbrood schreef: Voor de broden die ik per stuk de oven in schiet gebruik ik schietplankjes die ik bij Rofco hebt gekocht, maar inmiddels heb ik ook deze van de Weekend Bakery en die zijn veel mooier. Voordat het deeg erop gaat strooi ik er wat rijstemeel, semolina of polenta op, dan schuiven de deegstukken er makkelijk af.
Wat is onhandig aan het formaat van de super peel?

In mijn ogen schuif je met slechts één super peel (geen verschillende plankjes nodig dus) zonder moeite (ook geen rijstemeel, polenta of welk meel dan ook en zonder bakpapier) elk deeg achter elkaar in no time vanaf elk werkvlak in welke oven dan ook!
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schietplank of Pizzaschep

Bericht door Levinebaktbrood »

In een gewone oven deeg met behulp van een superpeel erin schuiven is handig, in en Rofco niet. Dan is het gepriegel. Dan is het veel handiger om ze met behulp van kleine schietplankjes 1 voor 1 erin te schuiven of met 3 of 4 tegelijk vanaf 1 grote plank. Er past maar 1 brood of hooguit 2 kleinere op de superpeel. Als je ze er met behulp van de superpeel 1 voor 1 in wilt schuiven dan kom je in de knoei met de ruimte.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Schietplank of Pizzaschep

Bericht door CJ-Petra »

Wil, mijn man heeft van multiplex 4 schietplanken gemaakt naar idee van Melinda, maar i.p.v. een gat als handvat een handvat eraan zoals bij de schietplankjes van Weekendbakery.
De schietplanken zijn net iets kleiner dan de stenen van de Rofco, ideaal voor klein brood/pistolets en stokbrood.
Groot brood doe ik meestal één voor één in de oven met een kleiner schietplankje, deze had ik al en mijn man heeft er ca. 1 cm van de zijkant afgezaagd zodat ze makkelijker in de Rofco passen.
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
Itslein
Deegroller
Berichten: 314
Lid geworden op: za 19 apr 2014, 23:26

Re: Schietplank of Pizzaschep

Bericht door Itslein »

Soepkipje mag ik vragen waar je hem gekocht hebt? Die superpeel? Bij de resellers die ze aangeven op hun website stond 1 NLse site maar die bestaat niet meer :(
Groetjes, Marjolein
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Schietplank of Pizzaschep

Bericht door miesje1959 »

Toen ik nog geen grote schietplank had , in dezelfde maat als het bakvlak, gebruikte ik 2 of 3 kleine schietplanken. Vond dat niet erg handig.
Was ook blij met de grote schietplank en schuif moeiteloos 3 batards in 1x op het bakvlak.
Ik leg wel eerst een bakvel op de schietplank, zonder heb ik eigenlijk nooit geprobeerd.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Schietplank of Pizzaschep

Bericht door Soepkipje »

Itslein schreef:Soepkipje mag ik vragen waar je hem gekocht hebt? Die superpeel? Bij de resellers die ze aangeven op hun website stond 1 NLse site maar die bestaat niet meer :(
Heb mijn super peel's destijds rechtstreeks van Gary Casper (uitvinder/eigenaar) gekregen. Contact verliep toen via e-mail (Er was toen nog geen website en geen verkooppunten in Europa).
Via Duitsland (Ketex) kan natuurlijk ook, maar ik vind die erg duur en aangezien Bakery Bits hem niet op voorraad heeft kun je misschien net zo goed via het contactformulier van de website rechtstreeks contact opnemen met Gary zelf. Is een prettige man om mee te werken die zijn afspraken nakomt.
(idee misschien.... met een paar mensen tegelijk bestellen brengt de verzendkosten behoorlijk naar beneden)
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Itslein
Deegroller
Berichten: 314
Lid geworden op: za 19 apr 2014, 23:26

Re: Schietplank of Pizzaschep

Bericht door Itslein »

:) Bedankt Soepkipje!
Groetjes, Marjolein
Gebruikersavatar
erik-mp3

Re: Schietplank of Pizzaschep

Bericht door erik-mp3 »

Ik heb helaas nog geen hout kunnen kopen. Dus ik moet het inschieten nog even met mijn oude plank doen.
Ik vind die peel wel interessant maar zal hem niet zo gauw kopen.
Misschien kan ik zelf eens wat freubelen. Het principe is niet zo moeilijk.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Schietplank of Pizzaschep

Bericht door Ballie »

Daar heb ik ook al aan lopen denken. je kunt dan een peel maken op de afmetingen die je zelf wenst. Dan bij het handvat een gleuf maken en een stuk kaasdoek op de juiste maat afwerken. Vervolgens een stokje nemen dat net in een kunststof pijpje past. Zaag van dat pijpje een paar ringen af en zaag uit die ringen een klein stukje materiaal weg, zodat deze makkelijk om die stok heen geklemd kan worden. Dan de doek om de stok heen slaan (evt. met een open zoom) om de plank heen halen, het uiteinde weer om die stok heen halen, vervolgens de zojuist gefabriceerde klemmetjes er omheen klemmen en klaar is Klara.

Als ik straks weer in staat ben om mijn hand volledig te gebruiken ga ik daar toch eens werk van maken. Maar dat kan nog ff duren. De wond is nog lang niet dicht :(
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schietplank of Pizzaschep

Bericht door Levinebaktbrood »

Ballie, sterkte met je hand!

Maarre, ik zie een business opdoemen. Kan je er niet een paar voor me maken :D,?
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Schietplank of Pizzaschep

Bericht door Ballie »

Zodra ik mijn hand weer voldoende en veilig kan gebruiken zal ik me daar eens aan wagen...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Itslein
Deegroller
Berichten: 314
Lid geworden op: za 19 apr 2014, 23:26

Re: Schietplank of Pizzaschep

Bericht door Itslein »

Beterschap Ballie! Ik heb ook zeer zeker interesse dus houd ons aub op de hoogte als je ermee aan de slag gaat!
Groetjes, Marjolein
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Schietplank of Pizzaschep

Bericht door Ballie »

Ik hou het in gedachten, maar het kan wel even duren...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Schietplank of Pizzaschep

Bericht door CJ-Petra »

Ballie, beterschap met je hand gewenst!
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Schietplank of Pizzaschep

Bericht door Ballie »

Dank u allen...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Schietplank of Pizzaschep

Bericht door Melinda »

Nou Ballie, ik kan natuurlijk ook niet achterblijven met je beterschap te wensen. Ik hoop dat de wond zich gauw sluit en het leed geleden is. :G
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Schietplank of Pizzaschep

Bericht door bakplaat »

Ballie...dat het maar weer gauw beter mag gaan met je hand en de wond voorspoedig geneest.
Ballie schreef:Daar heb ik ook al aan lopen denken. je kunt dan een peel maken op de afmetingen die je zelf wenst.
Als ik straks weer in staat ben om mijn hand volledig te gebruiken ga ik daar toch eens werk van maken. Maar dat kan nog ff duren. De wond is nog lang niet dicht :(
Hier de grotere versie van de 'Superpeel' zoals die in de bakkerij 'Inschietapparaat' genoemd wordt.Daarmee wordt meteen een oven vol 'geschoten'

AfbeeldingAfbeelding

Komt van deze Website: VAKTERMEN UIT DE BAKKERIJWERELD Je ziet op Alfabetische volgorde allerlei zaken uit de bakkerij.
Enkele YouTube's maken het wellicht nog interessanter om hier eens te gaan kijken.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Jron

Re: Schietplank of Pizzaschep

Bericht door Jron »

Goede vraag. Ik ben er ook mee bezig.

Het erin schieten vind ik niet zo'n probleem met een kleine schietplank maar bij het eruit halen is een kleine schietplank niet prettig. Momenteel bak ik maar twee broden tegelijk (1 op elke etage) maar het plan is om vier broden tegelijk te bakken. Een grotere schietplank is dan wel erg handig. Even de boel opmeten en zelf iets fabriceren (oftewel ik vraag het aan mijn vriendin, die klust het meeste hier in huis. Ik ben meer van de computers en het brood bakken).
Gebruikersavatar
apvangoud
Deegkneder
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 21 sep 2014, 10:18

Re: Schietplank of Pizzaschep

Bericht door apvangoud »

Ik heb ook gewoon een stuk dun triplex op maat laten zagen in de bouwmarkt, uiteraard wel iets langer gehouden. Daarop leg ik altijd een bakvel die ik bij Rofco heb gekocht en daarop het brood of de broden die ik wil bakken. Werkt ideaal! Simpel en effectief.
Groeten,
Aart

Bear Teddy Varimixer - ATAG Stoomoven - Maxima 20 liter 2 snelheden spriaalkneder- Famag Grilletta 2-speed spiraalkneder - Maxima EPO XL 2 oven.
Plaats reactie