Hoe kan je koekjes bewaren?

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Hoe kan je koekjes bewaren?

Bericht door stillekracht »

Als ik koekjes bak gaat dat per 1 of 2 bakplaten tegelijk. Uhhh bakplaten van 50 * 50 :G


Maar ik en mij gezinsleden moeten ook aan ons goddelijke lijf denken.

De vragen:
- hoe lang kan je ze in een trommel bewaren?
- wat vinden jullie van invriezen?
Heb Jan Hagels ingevroren, maar die waren niet meer zo knapperig. Hoe zit dat met andere koekjes?
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Hoe kan je koekjes bewaren?

Bericht door bakplaat »

De vragen:
- hoe lang kan je ze in een trommel bewaren?
- wat vinden jullie van invriezen?
Heb Jan Hagels ingevroren, maar die waren niet meer zo knapperig. Hoe zit dat met andere koekjes?
-Het bewaren van koekjes en vooral knapperig/krokante koekjes,kun je toch het beste bewaren in een gesloten trommel.Zo hou je ze zeker enkele weken goed.Een voorbeeld...we hebben hier nog wat speculaasjes (van begin december overgehouden) in een trommel en die zijn en smaken nog steeds zoals ik ze toen vers gebakken heb.
-Invriezen is geen optie,want ze zullen bij het ontdooien door condensvorming spoedig slap worden.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Lauralijn

Re: Hoe kan je koekjes bewaren?

Bericht door Lauralijn »

Een koekjestrommel lijkt mij ook de beste optie. Plastic zou ik niet doen.

Ik heb om te testen onlangs eens chocolate chip cookies ingevroren en die waren net na het ontdooien nog best te eten; ik had gedacht dat ze slap zouden worden. Misschien hangt het af van koekje tot koekje?
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: Hoe kan je koekjes bewaren?

Bericht door stillekracht »

Ik had niet verwacht dat je het zo lang kon bewaren.

Dat wordt dus trommelen.

Waarom geen plastic?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Hoe kan je koekjes bewaren?

Bericht door Levinebaktbrood »

Lauralijn schreef:Een koekjestrommel lijkt mij ook de beste optie. Plastic zou ik niet doen.

Ik heb om te testen onlangs eens chocolate chip cookies ingevroren en die waren net na het ontdooien nog best te eten; ik had gedacht dat ze slap zouden worden. Misschien hangt het af van koekje tot koekje?
Ik vries zelfgebakken koekjes ook wel eens in. O.a. ook chocolate chip cookies. Gaat prima, blijven goed. Ook na het ontdooien.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Lauralijn

Re: Hoe kan je koekjes bewaren?

Bericht door Lauralijn »

stillekracht schreef:Waarom geen plastic?
Hm, ik heb hier geen wetenschappelijke verklaring bij, maar ik heb gewoon het idee dat plastic het vocht binnenhoudt en dat wil je niet hebben bij koekjes. Het kan zijn dat ik me hier vergis hoor, ik hoor het in dat geval graag!
Gebruikersavatar
mayken
Deegkneder
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 13:02

Re: Hoe kan je koekjes bewaren?

Bericht door mayken »

Ik heb zowel metalen als kunststof trommels (tupperware) en beide voldoen prima.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Hoe kan je koekjes bewaren?

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik heb alleen koektrommels van kunststof van Tupperware. Die sluiten heel goed af en koekjes blijven daarin lang vers. Maar ja, als ik een aantal platen bak heb ik meer dan in die 2 trommels passen. Die doe ik dus in de vriezer en dat gaat altijd goed.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
valeria1966

Re: Hoe kan je koekjes bewaren?

Bericht door valeria1966 »

Op het risico af dat je een groot duh gevoel krijgt.... maar waarom zoveel bakken? Je kunt dan in ieder geval toch de helft van je deeg invriezen?

Dan hoef je ook niet zo heel veel op te maken en zelf heb ik van mijn man een seal apparaat gekregen en dat is ook een uitkomst want daarbij zat een mogelijkheid om een bus vacuum te maken zodat juist de inhoud van die bus (kun je koekjes indoen) lekker vers blijft en er zit een optie op die sealer dat het niet de koekjes plet zeg maar als je sealt. Dus dat zou ook nog een alternatief zijn?
Plaats reactie