Spekkoek (Kue Lapis)

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Evert
Deegkneder
Berichten: 116
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 23:48

Spekkoek (Kue Lapis)

Bericht door Evert »

Heeft er iemand van de bakkerts ervaring met het bakken van Indsche Spekkoek?
Afbeelding
Ik denk heel veel werk maar erg lekker.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Spekkoek (Kue Lapis)

Bericht door Ballie »

Ervaring heb ik er niet mee, ik weet wel dat dit behoorlijk bewerkelijk is, omdat het laagje voor laagje gebakken wordt.

Allen zijn Kue Lapis en Spekkoek wel twee totaal verschillende snacks. Spekkoek is echt meer een soort cake, en Kue Lapis (vreemd, ik heb het leren kennen als Kwee Lapie, maar dat kan ik destijds verkeerd verstaan hebben) is meer snoepgoed, meestal op een pudding- of een gelei basis.

Maar het is allebei wel ontzettend lekker. Wel jammer dat de commerciële spekkoek meestal zo droog is...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Evert
Deegkneder
Berichten: 116
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 23:48

Re: Spekkoek (Kue Lapis)

Bericht door Evert »

http://youtu.be/D4TqrqHaBbY
Hier lijkt het erop dat Kue Lapis en Spekkoek hetzelfde is.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Spekkoek (Kue Lapis)

Bericht door Ballie »

Hoewel "Kue Lapis" letterlijk: "laagjes Cake" betekent, (Kue = Cake, Lapis = laagjes), wordt met "Kue Lapis" toch meestal een ander, pudding- of geleiachtig gerecht bedoeld.

Bedoeld met Spekkoek dan wordt meestal de term "Kue Lapis Legit" gebruikt. Door deze naam is de verwarring begrijpelijk, maar het verschil zit 'm in het "Legit", wat "gekruid" betekent.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Jimmy

Re: Spekkoek (Kue Lapis)

Bericht door Jimmy »

Hihihi, inderdaad kue lapis is meer de pudding achtige laagjes, spekkoek zijn kruidige laagjes.
En dan heb je ook nog bolu kukus (berlapis)... Ook cake in laagjes maar dan gestoomd en zonder boter/vet...
Spekkoek heb ik volgens mij ooit 1x zelf gemaakt, kwee lapis weleens. De bolu kukus is bij ons favoriet omdat die redelijk eenvoudig te maken is. Een ook die is er weer in allerlei kleur- en smaakvarianten, net als de spekkoek.
Gebruikersavatar
valeria1966

Re: Spekkoek (Kue Lapis)

Bericht door valeria1966 »

Ja ik heb ook lang geleden eens spekkoek gemaakt maar niet vaak meer daarna omdat ik anders net zo dik zou zijn als dat ik groot ben want als er iets is wat ik niet kan laten staan? Dan is het spekkoek en als ik er al aan denk krijg ik al trek en die foto helpt dan ook niet ;) Maar het valt best mee hoor dat werk het is alleen wel belangrijk dat je dunne laagjes maakt en dat je oplet naarmate het dikker wordt dat je dan het iets langer laat garen zodat alles goed gaar wordt.

Je maakt één deeg, dat verdeel je in tweeën en dan voeg je bij één gedeelte de kruiden toe zoals in je recept en dan bak je als het ware pannenkoeken in je bakblik en ja het is wel wat bewerkelijk maar valt best te doen hoor dus gewoon eens proberen en nogmaals let op de dikte en gaar worden :) Succes :D
Plaats reactie