moutpoeder

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mayken
Deegkneder
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 13:02

moutpoeder

Bericht door mayken »

Ik wilde dit weekend het brood met zonnebloempitten van de site van Levine maken. In dit brood wordt wat moutpoeder verwerkt. Omdat ik toch naar de molen moest (molen de Hoop in Klarenbeek), vroeg ik de molenaar of hij dit verkocht. Dat deed hij niet, maar hij vertelde mij dat je het door stroop kunt vervangen. Is dit zo? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik las dat Ballie het door cacao vervangt, maar daar ben ik een beetje huiverig voor: krijg je dan geen smaak die je niet wenst, en heeft het nog invloed op het rijsproces?
Ik wil best moutpoeder online bestellen, maar vraag me af wat dan een goede hoeveelheid is: hoelang is moutpoeder houdbaar?
Overigens heb ik voorlopig maar een ander brood gebakken: het witte sesambrood met mais- en semolinameel, ook van de site van Levine. Het ziet er goed uit en ruikt lekker! Straks aansnijden bij de soep :G

(Is het trouwens niet handig om een rubriekje INGREDIENTEN te maken?)
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: moutpoeder

Bericht door stillekracht »

Stroop geeft niet hetzelde effect.

Moutmeel wordt gebruikt als verbetermiddel en als kleurmiddel. Je hebt verschillende soorten. Ik gebruik donker moutmeel.

Brood lijkt iets zoeter van smaak te worden en de structuur wat zachter.
Gebruikersavatar
Lauralijn

Re: moutpoeder

Bericht door Lauralijn »

Moutmeel is lang houdbaar, daar zou ik het niet voor laten.

Let wel op dat je niet meer dan de aanbevolen hoeveelheid gebruikt, anders krijgt je brood een bijsmaakje. Ik kan het niet goed beschrijven, bitter houtachtig of zo...
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: moutpoeder

Bericht door Bakkersdochter »

Je kunt het ook gewoon weglaten. :G Het is volgens mij voor het brood niet echt nodig. Beetje voor de looks. Ik doe het er speciaal NIET in.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: moutpoeder

Bericht door Levinebaktbrood »

Je kunt het inderdaad weglaten. Mocht je het willen bestellen: je kunt het vaak ook per 100 gram kopen dan zit je niet gelijk met een hele grote zak. Je kunt het trouwens best lang bewaren.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
mayken
Deegkneder
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 13:02

Re: moutpoeder

Bericht door mayken »

Bedankt allemaal! Ik wist wel dat het niet echt nodig was, maar een ander kleurtje aan je baksel is ook wel eens leuk. Ik ga maar wat bestellen. Bewaren kan in een potje bij kamertemperatuur, neem ik aan?
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: moutpoeder

Bericht door bakplaat »

Moutmeel/poeder heeft een minder specifieke functie in het deeg dan bijv. glutenpoeder en kan zoals anderen ook al vertelden,heel goed gemist worden.
mayken schreef:Bewaren kan in een potje bij kamertemperatuur, neem ik aan?
Bewaar het het beste,als alle andere bloem-en meelprodukten in een goed afsluitbare verpakking (bijv.in een voorraadbus/pot/je)
op een donkere droge en koele plaats.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Hans
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 28 dec 2016, 14:17

Re: moutpoeder

Bericht door Hans »

Je hebt naar mijn idee twee soorten. Om het brood te kleuren kan je donker, geroosterd, moutmeel gebruiken. Doet verder. Iets voor het brood zelf.
Of diastatic moutmeel dat zorgt voor een betere rijs, mooiere kruim, gouden korst en smaak. Door tarwe te laten spruiten, te drogen en te malen zetten de enzymen in de korrel het zetmeel om in maltose. Dit met behoud van het goede in de korrel. Mineralen en vitamientjes. Gebruik terughoudend! Een theelepel (5 gram) is genoeg. Meer zorgt voor een rubberen kruim en rode korst.
Voor meer info kijk op de site van de weekendbakery onder diastatic malt. Ik vind het top spul en een mooie natuurlijke broodverbeteraar.
Gebruikersavatar
Jaydot
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 21:56
Locatie: Brummen
Contacteer:

Re: moutpoeder

Bericht door Jaydot »

Grappig, ik zat me net af te vragen of ik moutpoeder zou aanschaffen, of dat het toevoegen van gekiemde tarwekorrels hetzelfde effect zouden hebben (als diastatic moutmeel, uiteraard; donker moutmeel levert inderdaad alleen een kleurtje op).
Ik heb in het verleden wel 's gekiemde tarwe toegevoegd (dus niet gedroogd, alleen even heel grof gemalen) en dat leverde een mooi, goed gerezen brood op. Bovendien vind ik de smaak erg lekker, het hele brood smaakt naar supervers meel. Het voegt natuurlijk wel wat vocht toe.
Hmm... ik denk dat ik mijn eigen vraag daarmee beantwoord heb :).
Plaats reactie