Semolinameel... wat is dat voor meelsoort?

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Semolinameel... wat is dat voor meelsoort?

Bericht door Bakkersdochter »

Op mijn speurtocht naar recepten kom ik steeds semolinameel tegen. Volgens mij heb ik het laatst ook gezien in de winkel van de molen... Ik heb het niet meegenomen omdat ik toch niet alles kan kopen wat ik niet ken ^)^ . Als ik nu google krijg ik alleen recepten. Hier weet vast iemand wat het is. Dank je wel alvast.
(misschien een rubriekje ingredienten, vind het niet echt bij de koffiehoek thuishoren)
Gebruikersavatar
Lauralijn

Re: Semolinameel... wat is dat voor meelsoort?

Bericht door Lauralijn »

In het Frans "Semoule", dat is griesmeel.
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: Semolinameel... wat is dat voor meelsoort?

Bericht door Bakkersdochter »

Oke dank je wel... maar het is toch niet hetzelfde als de zakjes griesmeel waar je pudding van maakt toch?
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: Semolinameel... wat is dat voor meelsoort?

Bericht door Bakkersdochter »

Ik heb nu een pakje van Eco en dat heet Semolina of Wheat. Op de verpakking staat toch zoiets als een griesmeelpapje afgebeeld. Ik vind het wat weghebben van heel fijn volkoren. Ik ga er wel wat mee proberen. ;)
Gebruikersavatar
Lauralijn

Re: Semolinameel... wat is dat voor meelsoort?

Bericht door Lauralijn »

Ik gebruik het vooral om mijn houten plankjes mee te bestrooien voor ik de desembroden er op kwak :lol:

Maar je kan er inderdaad ook puddingachtige recepten en zo mee maken.
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: Semolinameel... wat is dat voor meelsoort?

Bericht door Bakkersdochter »

Ik heb het al gebruikt in mijn bbm. Ik kwam te laat thuis, wilde het er alleen in kneden en laten rijzen, om het vervolgens in de oven af te bakken. Maar het zag er zo mooi gerezen uit, en gezien de tijd die ik vanavond NIET heb, heb ik de bbm toch maar even op bakken gezet.
Ik had het dus in een kleine verpakking op het schap staan om inderdaad te gebruiken als 'schuifmiddel' om mijn pizza's goed op de pizzasteen te krijgen.
Verder ben ik zelf niet zo van de pap, dus dat is aan mij niet zo besteed.
Maar bedankt voor je reacties Lauralijn.
Overigens wist ik in eerste instantie niet dat ik het had. Een kant van het pak stond gries, andere kant semolina hahaha.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Semolinameel... wat is dat voor meelsoort?

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik gebruik voor mijn semolinabroden altijd Semola di grano duro rimacinata - 176 van De Cecco. Semola betekent ' griesmeel', 'di grano duro' betekent dat het van harde tarwe afkomstig is en rimacinata betekent 'opnieuw gemalen'. Hele fijne griesmeel dus. Deze semolina is ook uitermate geschikt om er verse pasta mee te maken.

Zie hier uitleg en recepten met semolina

- http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com ... ood-1.html
- http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com ... ood-2.html
- http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com ... liano.html
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie