Desemstarter...

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Desemstarter...

Bericht door Ballie »

Ongeveer 2 weken geleden heb ik de stoute schoenen aangetrokken, en ben begonnen aan een desemstarter. Ik heb, nadat ik hier enthousiast gemaakt was, uiteraard eerst veel gelezen op diverse websites, en heb vervolgens 25 gram volkoren tarwemeel en 25 gram water gemengd in een pot. Deksel er los op en de volgende ochtend geroerd.

Dit heb ik een paar dagen volgehouden, en dacht in eerste instantie ook dat ik het verklooid had. Er draaf ee nlaagje bruinig vocht boven op het prutje, en behalve een paar kleine belletjes na 2 dagen zag ik verder geen ontwikkelingen. Toen was ik 's-ochtends een keer vergeten door te roeren... Dan maar een keertje 's-avonds, en maar hopen dat 't niet te laat was... Groot was dan ook mijn verrassing toen er bovenop een laagje activiteit te zien was, (met daaronder een laag zonder activiteit). Meteen doorgeroerd, en teruggezet. De daaropvolgende 2 dagen geen activiteit meer te bespeuren.

Toen heb ik er eens 50 gram meel en 50 gram water bijgedaan. Dat was het ei van Columbus. Nog geen 4 uur later was de inhoud van de pot verdrievoudigd. Dus ik denk dat ik wel kan zeggen dat mijn desem actief is.

Nu nog moed verzamelen om daar ook daadwerkelijk een brood mee te maken, en het verschil met gistbrood eens te zien/ruiken/proeven.

Hoewel er, naar mijn bescheiden mening, wanneer men met een desem werkt, men ook met gist werkt. Alleen komt deze gist niet uit een fabriek, maar heb je die zelf gekweekt.

In elk geval ga ik het dit weekend proberen. Hieronder de samenstelling die ik in gedachten heb:
  • 200 gram volkorentarwemeel
    300 gram tarwebloem
    250 gram desem
    350 gram water (70% t.o.v. meel/bloemvolume)
    10 gram zout
Zover ik het begrepen heb, zijn de rijstijden en de verwerking van het deeg anders als bij gistdeeg. Maar daar laat ik mij niet door tegen houden.

Ik wil alles vrijdagavond door elkaar mengen, en even (half uur tot een uur) laten staan en er dan een deeg van kneden. Daarna gaat het de koelkast in tot de volgende ochtend. Vooral gezien ik die avond een verjaardag heb. De volgende ochtend heb ik ook nog genoeg te doen, dus het deeg zal pas aan het eind van de ochtend uit de koeling komen.

Dan mag het deeg 1 á 2 uur op kamertemperatuur komen en zal ik het tot een brood (proberen te) vormen. Daarna mag het nog de tweede rijs in, en wanneer het deeg voldoende is gerezen gaat het de oven in. Alleen... Hoe lang??? Ik zit te denken aan 20 á 30 minuten, maar is dat lang genoeg? Te lang??? Twijfel...

Wie weet raad?
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Desemstarter...

Bericht door Levinebaktbrood »

Ballie, ik mag toch hopen dat je de desem minstens een week hebt gevoerd (en ook steeds wat hebt weggegooid) en niet die ene keer die je beschrijft? Zo niet dan denk ik niet dat je desem al genoeg actief is cq sterk genoeg om er brood mee te bakken.

Over de 2e rijs: die zal zeker enkele uren duren, 20-30 minuten zou zelfs als je een gistbrood maakt te kort zijn.

Er staat een uitstekende manier om een desem te starten in de rubriek zuurdesem starten, geschreven door Lauralijn. Als je het zo doet krijg je een sterke starter waar je goed brood mee kunt bakken. In plaats van roggemeel kun je ook volkorenmeel gebruiken. Het beste resultaat krijg je echter als je begint met roggemeel en dan ga je na een paar dagen over op volkorenmeel of tarwebloem. Waarom het wiel opnieuw uitvinden als je er op je eigen forum al goede informatie te vinden is :D,?

Dit is de manier waarop ik mijn roggedesem ooit gemaakt heb. Inmiddels staat er ook een tarwedesem op mijn aanrecht die vanuit deze roggedesem gemaakt is. Je kunt uiteraard ook volkorenmeel gebruiken: Roggedesem maken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Desemstarter...

Bericht door Ballie »

Ik heb toch sterk de indruk dat het desem behoorlijk actief is. Ik heb 'm gisterenavond nog eens gehalveerd en weer gevoerd. Binnen een uur stond 'ie tot bovenin de pot te bubbelen.

Overigens, die 20 á 30 minuten die ik noemde, was de tijd dat ik 'm in de oven wilde hebben. Maar ik zal zeker nog eens naar dat onderwerp kijken. Ik was er al geweest, tenminste, volgens mij was het dat onderwerp. Die ging in elk geval uit van 50% van het meelgewicht aan desem en 70% van het meelgewicht aan water. Ik heb ook nog op diverse websites gekeken, maar daar kom je zulke vreemde verschillen in hoeveelheid desem tegen dat ik het (veiligheidshalve?) op de 50% houd die ik hier op het forum tegenkwam.

Ik heb mijn desem de afgelopen week niet elke dag, maar toch zeker wel een keer of 4 (om de dag). Ik wil toch zo eens wat verschillende manieren proberen. Ik moet toch zelf eens mijn neus stoten om te weten wat er gebeurd wanneer ik het op de ene of op de andere manier doe.

Edit: Het was niet het artikel van Lauralijn, maar van Edwin waar ik de verhoudingen uit heb gebruikt.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Lauralijn

Re: Desemstarter...

Bericht door Lauralijn »

Er bestaan inderdaad zoveel verschillende benaderingen tot het maken van een starter of de hoeveelheid die je gebruikt. In het begin stond ik ook te kijken van de verschillende hoeveelheden die in recepten gebruikt worden.
50% vind ik zelf erg veel, maar dat komt misschien omdat door het gebruik van rogge het snel wat zuurder wordt. Ik begin met een kleine hoeveelheid desem en maak daar een voordeeg van dat 20 tot 30% van het totaal bedraagt.
Het is maar waar eenieder zich het lekkerst bij voelt, en je zult zelf zien dat je echt alle kanten uit kunt!
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Desemstarter...

Bericht door Ballie »

Voorlopig kom ik zoveel informatie tegen, dat het moeilijk is om het kaf van het koren te scheiden... Het is denk ik inderdaad, zoals je zelf zegt, een kwestie van proberen, en zien wat er van komt.

Dat wil overigens niet zeggen dat ik alle adviezen hier niet waardeer. Integendeel... En ik zal al die informatie ook zeker gaan gebruiken. Maar ik ben wel zo eigenwijs dat ik uit eigen ervaring wil meemaken wat er gebeurd als ik het op een andere manier doe...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
edwin
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: di 20 dec 2011, 22:30
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Desemstarter...

Bericht door edwin »

Ballie, waarom probeer je niet om desembrood volgens mijn basismethode te maken. Een paar dingen die ik erg belangrijk vind zijn: Niet afkneden (dus alleen de desem mengen met meel/bloem zonder zout) dan autolyse, daarna zout toevoegen en niet kneden maar alleen mengen, en vervolgens de rusttijden en het vouwen in acht nemen, let wel goed op de deegtemperatuur (25 a 27 graden) Probeer het eens, je zult versteld staan van het resultaat. Het liefst op een stenen vloer met dalende temperatuur bakken. Succes, groet Edwin
le pain, c’est du gâteau
2 x Rofco B40 & Maxima MPM20 met 2 kuipen & 15 plaats rijskast
http://WWW.EDWINBAKTBROOD.NL
Gebruikersavatar
Evert
Deegkneder
Berichten: 116
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 23:48

Re: Desemstarter...

Bericht door Evert »

Zojuist een desem starter gemaakt, hoe leg ik mijn bakkersmaatje (vrouw) uit dat het bakje op het aanrecht moet blijven staan ^)^
En met een beetje mazzel van de week nog gaat stinken ook en dat dat zo hoort. ;S
Ik hou jullie op de hoogte van het experiment.

PS
Niet afdekken neem ik aan om zuurstof toe te laten?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Desemstarter...

Bericht door Levinebaktbrood »

Evert, je kunt de desem gewoon afdekken. Als je desem echt gaat stinken is hij niet goed hoor :roll:
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Desemstarter...

Bericht door Levinebaktbrood »

Ballie: ik kreeg de indruk dat je de desem maar 1 x gevoerd had, vandaar mijn opmerking :G.

Er zijn inderdaad vele manieren om desem te maken en er is een oerwoud aan info te vinden op internet, helaas ook hele onduidelijke en/of onvolledige .....

O ja, 20-30 minuten bakken is wel wat kort. Ik zit meer aan 40 minuten te denken. Ook omdat er meer vocht in zit, bak je te kort dan krijg je een zompig brood.

Denk er bij het uitrekenen van de hoeveelheid zout aan dat je ook het bloem/meelgewicht van de desem meetelt.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
gipskruit

Re: Desemstarter...

Bericht door gipskruit »

Heeee Ballie ,je voelt je al wat beter :rofl: gezien je avatar(plaatje).hahaha Gelukkig.
Ten eerste ik heb ook wel eens zuurdesembrood gebakken ,maar het smaakte niet zuur bij mij.( mijn man wou een of het andere zure brood wat hij vroeger wel eens at) Krijg het niet voormekaar.
Maar ik liet de 1ste rijs in de kelder een lange nacht doen.Weet niet hoe koud je koelkast staat maar dat moet lukken.De 2de rijs(die ik later overgeslagen heb,omdat het zeer plakkerig werd) Ja hoort niet zo volgens mij.is wel langer dan 20 min en ook de baktijd tenzij je er kleine broodjes van gaat bakken.

Ben echt reuze benieuwd,ik vond het zelf ook erg leuk om te doen.
Maar ja krijg het niet zuur :cry:

Hoop dat je wel even foto`s laat zien ,Groetjes Marieke Succes
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Desemstarter...

Bericht door Ballie »

"[off topic]"
Ik heb me nog niet slecht gevoeld hoor. Het was de bedoeling dat ik op die manier geschminkt zou worden voor de Carnaval, maar mijn keuze is uiteindelijk iets anders uitgevallen. Voor de geïnteresseerden, is dat evt. HIER zien. Een impressie van de "Tullepetaonse" carnavalsstoet vind je onderaan DEZE pagina, en nog een berg foto's van de carnaval in "Tullepetaonestad" (= Roosendaal) kun je evt. HIER vinden.
"[/off topic]"

Dat zure brood dat jouw man bedoeld, dat ken ik ook wel, dat is volgens mij een Duits roggebrood. Die heb ik vroeger ook wel eens gegeten, maar daar was ik zelf niet kapot van.

Die koelkast staat koud zat, ik denk maar ongeveer 2 graden boven nul. Wordt voornamelijk gebruikt om het bier koud te houden, maar ook voor dit soort zaken prima geschikt. Ik heb nu net het deeg eruit gehaald, en hij is al aardig wat omhoog gekomen, maar is niet verdubbeld. Het deeg staat nu op temp te komen, en zal dan ook nog wel wat rijzen. over een uurtje zal ik het eens een keer doorslaan, eens kijken wat er dan gebeurd. Gaat 't mis, dan gaat 't maar mis. Volgende week een nieuwe poging.

Kleine broodjes bak ik meestal in 15 minuten gaar. Ik weet dat een groot brood langer moet, vandaar dat ik het over 20 á 30 minuten had. 40 Minuten blijkt nu dus een betere optie.

Ik zal straks wel wat foto's gaan maken van de kliederboel. Het was hier gisteren ook een flinke plakboel, dus ik heb er wat angstige gevoelens bij...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Desemstarter...

Bericht door Ballie »

Levinebaktbrood schreef:Ballie: ik kreeg de indruk dat je de desem maar 1 x gevoerd had, vandaar mijn opmerking :G.

Er zijn inderdaad vele manieren om desem te maken en er is een oerwoud aan info te vinden op internet, helaas ook hele onduidelijke en/of onvolledige .....

O ja, 20-30 minuten bakken is wel wat kort. Ik zit meer aan 40 minuten te denken. Ook omdat er meer vocht in zit, bak je te kort dan krijg je een zompig brood.

Denk er bij het uitrekenen van de hoeveelheid zout aan dat je ook het bloem/meelgewicht van de desem meetelt.
Levine: Ik vermoedde al dat je dat dacht. Geeft niks.

Voor wat al die verschillende beschrijvingen betreft: Ik probeer gewoon het één en ander uit en kijk wat voor mij het beste werkt. Het scheelt gelukkig wel dat ik heel veel vertrouwen in jullie hier op het forum heb. Dus wat hier geschreven wordt, gebruik ik toch wel als leidraad. Uiteindelijk hoop ik zelf ook de nonsens van de juiste informatie te kunnen scheiden...

Wat ik vooral erg jammer vind van veel van de informatie op het Internet, is dat het vooral erg onoverzichtelijk wordt genoteerd...

Ik las trouwens pas geleden dat je ook de ongeglazuurde kant van bijv. vloertegels als ovensteen kunt gebruiken. Heb jij daar ervaring mee? Klinkt logisch, en is misschien wat handiger in 't gebruik als die terracotta schaal die ik ooit eens heb gekocht voor in de oven...

Omdat het tegenwoordig de trend is om wat minder zout in het brood te doen, heb ik het desemgewicht juist niet meegerekend. Als ik deze 20% op het meelgewicht, over het totaal meelgewicht (dus inclusief het desem) bereken, zou ik op 1,6% zout uitkomen. Is misschien inderdaad iets aan de krappe kant. Maar ik zie wel. Ik kan het een volgende keer altijd nog aanpassen. (Was ook inderdaad een puntje waar ik over heb getwijfeld).
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Desemstarter...

Bericht door Ballie »

Wat ik al dacht, is ook gebeurd. Het deeg is tijdens het opwarmen nog mooi gerezen...

Ik heb het deeg inmiddels 2 keer gevouwen. Het heeft even wat langer geduurd eer ik er aan toe kwam, doordat er wat andere klusjes tussendoor kwamen. Maar ik moet zeggen dat het deeg er wel mooi (maar plakkerig) uitziet. Volgend keer wat minder water zou geen slecht idee zijn...

Als desembrood niet zo'n langdurige klus zou zijn zou ik er nog fan van kunnen worden.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: Desemstarter...

Bericht door Bakkersdochter »

Ik heb vandaag notenpistoletjes (mix van de molen) gebakken met roggedesem. Ik heb ze nog niet geproefd (omdat we naar de film gingen en nu pas weer thuis zijn, en mijn buik vol zit met choco paaseitjes) En ik heb twee degen met tarwedesem in rijsmandjes in de koelkast staan met een zak erom, met het recept van Levine van French style country breads...met de bereidingswijze van Edwin. Ik heb dus niets gekneed, alleen gevouwen. Ik ben echt enorm benieuwd wat daar het resultaat van is. Ik heb ook in plaats van bakkerszout, sel de guerande toegevoegd. Dat is een grijs zeezout dat vochtig is, en erg grof. Ik heb vanochtend speciaal een vijzel gekocht om de korrels wat fijner te stampen. Ik heb ook gewoon 2 % gebruikt. Goed voor de structuur van het brood, normaal gesproken. Morgen gaat het avontuur verder. :2th:
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Desemstarter...

Bericht door Ballie »

Zoals beloofd, de foto's van mijn experiment:

[url=http://gallery.shanai.nl/var/albums/Brood/Desembrood-25-02-2012/DSC00974.JPG?m=1330205896][img]http://gallery.shanai.nl/var/thumbs/Brood/Desembrood-25-02-2012/DSC00974.JPG?m=1330205898[/img][/url][url=http://gallery.shanai.nl/var/albums/Brood/Desembrood-25-02-2012/DSC00977.JPG?m=1330205887][img]http://gallery.shanai.nl/var/thumbs/Brood/Desembrood-25-02-2012/DSC00977.JPG?m=1330205888[/img][/url][url=http://gallery.shanai.nl/var/albums/Brood/Desembrood-25-02-2012/DSC00978.JPG?m=1330205878][img]http://gallery.shanai.nl/var/thumbs/Brood/Desembrood-25-02-2012/DSC00978.JPG?m=1330205879[/img][/url]
[url=http://gallery.shanai.nl/var/albums/Brood/Desembrood-25-02-2012/DSC00980.JPG?m=1330205898][img]http://gallery.shanai.nl/var/thumbs/Brood/Desembrood-25-02-2012/DSC00980.JPG?m=1330205900[/img][/url][url=http://gallery.shanai.nl/var/albums/Brood/Desembrood-25-02-2012/DSC00982.JPG?m=1330205908][img]http://gallery.shanai.nl/var/thumbs/Brood/Desembrood-25-02-2012/DSC00982.JPG?m=1330205910[/img][/url]


Het deeg leek eerst nogal plakkerig, maar na kwistig met bloem te hebben gestrooid was het al beter hanteerbaar.

Bij gebrek aan rijsmandje, heb ik een theedoek met bloem bestrooid en in een ovenschaal gelegd. Vervolgens nog wat bloem over het deegstuk gestrooid.

Na ongeveer anderhalf uur was het brood (volgens mijn ongeoefende oog) voldoende gerezen. Achteraf had het misschien nog een stuk langer moeten rijzen, weten we dus ook weer voor een volgende keer.

De steen had al meer dan een uur in de hete oven gestaan, dus die nog met bloem bestrooid en het deegstuk hierop gestort. Bleek het toch nog wat slap te zijn. Het zakte behoorlijk uit. Enfin. Het ligt er nu. De oven is heet. Dus bakje heet water erbij, en bakken maar.

Na 30 minuten, (was 't bijna vergeten) het bakje water weer verwijderd, en nog 10 minuten laten bakken. De korst werd nu toch wel wat aa nde hele donkere kant, dus we halen 't brood er maar eens uit.

Bovenop klonk 't hol. Onderop was het brood nogal zacht. Ai... Is niet goed... Dacht ik... Na een uurtje te hebben afgekoeld maar eens doorgesneden. Hmm... Valt toch niet tegen, voelt alleen wel wat klef aan, maar het brood was ook nog wat warm.

Nog even gewacht en eens een stukje geproefd... Zo... Da's wel ff wat anders dan wat ik normaal uit de oven haal. Dat is lekker spul. Ben benieuwd of 'ie morgen ook nog te eten is...

Welterusten allemaal...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
gipskruit

Re: Desemstarter...

Bericht door gipskruit »

Ja, Ballie dat had ik dus ook altijd met de 2de rijs....dat het klef werd.Dus na 1 keer rijzen werd het ook een goed brood ^)^
Ik heb ook wel gehoord dat mensen een stoeptegel gebruikten(op het vorige forum) vraag me bij een tegel wel af of het glazuur tegen de hitte kan. Ik zelf heb ook een tijd 2 steengrilstenen gebruikt (goedkoop bij een kringloop)Dat werkte ook goed.

Ben benieuwd na je volgende baksel,en ga eens zoeken naar duits roggebrood Thanks.

Gr Marieke
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Desemstarter...

Bericht door papagena »

Glazuur kan prima tegen wat hitte. Meen mij te herinneren dat je al gauw een graad of 1200 moet hebben om een lekker glazuur op aardewerk te krijgen. Ik zal zelf ook eens op zoek gaan naar wat plavuizen oid.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Desemstarter...

Bericht door Levinebaktbrood »

Ziet er toch helemaal niet gek uit Ballie :G. Structuur ziet er ook goed uit, dus of je het nog langer had moeten rijzen weet ik zo net nog niet. Als je het nog een keer gaat maken kan je ook de hoeveelheid vocht verminderen, het hoeft helemaal niet zo'n nat deeg te zijn. Ik heb prachtige desembroden gebakken met 60 - 65% vocht. Gewoon wat vocht achterhouden, je kunt het er altijd nog bij doen. Dat is beter dan dat je nog bloem/meel gaat toevoegen, raak je ook weer uit balans met je zout.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: Desemstarter...

Bericht door Bakkersdochter »

Ballie je experiment heeft een geweldig mooi uitziend brood van buiten én van binnen opgeleverd. En als ik je dan ook nog verrast hoor zijn over de smaak, dan kun je toch geen andere conclusie trekken. Super.... :2th: Goed ideen om je brood zo te laten rijzen. Misschien de volgende keer iets strakke opbollen of inderdaad juist iets minder lang laten rijzen. Dan houdt hij zijn vorm beter... een aandachtspunt voor mezelf. Ik ga zo meteen mijn desem-notenbroodjes in de oven 'oppiepen' en over een uurtje of twee kunnen mijn desembroden afgebakken worden. Jouw resultaat geeft de burger moet.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Desemstarter...

Bericht door Ballie »

Bedankt voor deze opbeurende reacties. Alleen jammer dat het brood vanochtend dan weer wat aan de droge kant was.

Over dat glazuur. In het artikel dat ik heb gelezen hadden ze het over ongeglazuurde tegels. Ik bedacht mij toen dat ik op zolder nog tegels heb liggen die weliswaar wel geglazuurd zijn, maar dat is maar aan één kant. Ik heb dit brood echter nog op de terracotta schaal gebakken.

@Levine: Ik had ook al bedacht een volgende keer wat minder water te gebruiken. Ik had voor deze hoeveelheid gekozen, omdat ik tegenwoordig mijn deeg met de hand kneed, en ik hierbij merk dat het meel/bloem mengsel dan meer water aan kan. Voorheen, in de machine bleef het deeg bij 60% vocht steeds erg kleverig. Nu ik het op de hand kneed, kan ik tot 70% á 75% gaan, en blijft het deeg goed verwerkbaar. Ik gebruik nu ook geen andere toevoegingen meer dan alleen maar: Meel, Bloem, Water, Zout, en Gist of Desem. Alleen de hoeveelheid desem vind ik lastig, doordat je overal zulke wisselende hoeveelheden tegenkomt. Er staat blijkbaar geen vast gegeven voor, zoals je met droge gist van 2% uitgaat, en bij verse gist van 6%. Ik heb bij desem gebruik hoeveelheden van 25% tot meer dan 50% gezien. Volgens mij kun je echter, wanneer je meer dan 50% gaat gebruiken, net zo goed alleen desem gebruiken en niets anders. Hooguit wat bloem gebruiken om het wat steviger te maken.

Overigens gisteren mijn desempje maar weer gevoederd met 25 gram meel en 25 gram water. Dit wil ik nu elke dag gaan doen, en dan donderdag wat meer, zodat ik vrijdagavond weer een deeg kan samenstellen. Die kan dan weer de koeling in.

Ik zal dan ook eens goed kijken naar het basisrecept van Edwin. Ik kan immers alle hulp gebruiken die ik krijgen kan ;)
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Lauralijn

Re: Desemstarter...

Bericht door Lauralijn »

Nou, voor een eerste desem-avontuur vind ik je brood er zeer behoorlijk uit zien hoor! En de smaak zal sowieso veel voller zijn dan een gistbrood.
Goed gedaan!
Ik herinner me mijn eerste desembloopers: platte sloffen met kraters bovenop. Véél te lang laten rijzen. Maar, al doende leert men.
Fijn dat je de smaak te pakken krijgt en succes met de verder desembak!
Gebruikersavatar
mayken
Deegkneder
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 13:02

Re: Desemstarter...

Bericht door mayken »

Levinebaktbrood schreef:Dat is beter dan dat je nog bloem/meel gaat toevoegen, raak je ook weer uit balans met je zout.
Naar aanleiding hiervan weer een pietluttig vraagje: ik voeg ook wel eens bloem/meel toe aan een deeg (Levines krentenbrood), maar houd dan de voorgeschreven hoeveelheid zout aan. Wat is hier 'erg' aan? Bij weinig toevoegen zal het niet veel uitmaken, maar als het aardig wat is? Wat is er nadelig aan een deeg met te weinig zout?
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Desemstarter...

Bericht door Ballie »

Het enige wat ik er van weet, is dat zout (bij mijn weten) 2 functies heeft in het deeg. Het remt de gistwerking, en het ondersteunt/versterkt de glutenstructuur. Dus een wijziging in het zoutgehalte heeft in elk geval op deze twee zaken effect. Minder zout, betekent dus meer gistwerking, maar ook een minder stabiele glutenstructuur.

Maar ik denk dat Levine, en Papagena je daar veel meer over kunnen vertellen...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Desemstarter...

Bericht door CJ-Petra »

Wat ziet de kruim er mooi bruin uit! :2th:
Mijn desembroden zijn veel lichter bruin. Hoe kan dat met alleen volkorenmeel en tarwebloem?
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: Desemstarter...

Bericht door Bakkersdochter »

Volgens mij zeggen zij precies hetzelfde als jij Ballie :2th: . Naast dat zout ook nog vocht aantrekt waardoor je brood minder snel oud wordt, en het ook smaak aan je brood geeft.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Desemstarter...

Bericht door Ballie »

Ehm, tja, dat van die smaak is natuurlijk ook niet helemaal ondbelangrijk :oops:

En ehm, van dat mooie bruine kruim, daarvoor heb ik een beetje gesmokkeld met 10 gram moutpoeder... :mrgreen:
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Desemstarter...

Bericht door CJ-Petra »

Ballie schreef:En ehm, van dat mooie bruine kruim, daarvoor heb ik een beetje gesmokkeld met 10 gram moutpoeder... :mrgreen:
Lol, ik dacht dat je er misschien cacao door had gedaan. :G
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: Desemstarter...

Bericht door Bakkersdochter »

Ehm, tja, dat van die smaak is natuurlijk ook niet helemaal ondbelangrijk
Was overigens niet vervelend bedoeld hoor, wilde je gewoon aanvullen. De twee belangrijkste functie voor het bakken had je genoemd, die andere twee zijn alleen handig voor ná het bakken ^)^
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Desemstarter...

Bericht door Ballie »

CJ-Petra schreef:Lol, ik dacht dat je er misschien cacao door had gedaan :G
Nee, ik heb inmiddels moutpoeder gescoord. Ietsje meer dan nodig was geweest, (ik heb nu 2 grote potten vol, hoewel, eentje is al ietst minder vol), maar dat loopt niet weg... :D,
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Desemstarter...

Bericht door CJ-Petra »

Ballie schreef:Nee, ik heb inmiddels moutpoeder gescoord. Ietsje meer dan nodig was geweest, (ik heb nu 2 grote potten vol, hoewel, eentje is al ietst minder vol), maar dat loopt niet weg... :D,
........ach, die moutpoeder eet geen brood toch.......... :D,
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Desemstarter...

Bericht door Levinebaktbrood »

Ballie schreef:Het enige wat ik er van weet, is dat zout (bij mijn weten) 2 functies heeft in het deeg. Het remt de gistwerking, en het ondersteunt/versterkt de glutenstructuur. Dus een wijziging in het zoutgehalte heeft in elk geval op deze twee zaken effect. Minder zout, betekent dus meer gistwerking, maar ook een minder stabiele glutenstructuur.

Maar ik denk dat Levine, en Papagena je daar veel meer over kunnen vertellen...
Ballie, je hebt helemaal gelijk.

Bakkers gebruiken op dit moment 1.8% zout ten opzichte van de hoeveelheid bloem/meel. Zout zorgt niet alleen voor smaak, maar heeft ook de eigenschap vocht vast te houden en daardoor blijft het brood langer vers. Bovendien heeft zout de eigenschap de glutenstrengen sterker te maken., wat weer belangrijk is voor de structuur van het brood. Brooddeeg zonder of met weinig zout zal sneller rijzen wat ook weer overrijs kan veroorzaken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
mayken
Deegkneder
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 13:02

Re: Desemstarter...

Bericht door mayken »

Dank, allen. Weer wat geleerd!
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Desemstarter...

Bericht door Ballie »

Wacht ff. zout houdt vocht vast, dat is wel bekend ja. Maar dat het brood juist daardoor langer vers blijft snap ik ff niet. Was het niet ook zo dat je brood niet in een plastic zak moet bewaren omdat dan het vocht niet weg kan, waardoor het juist weer sneller "oudbakken" wordt? Ik weet alleen zo snel niet meer waar ik dat heb gelezen.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Evert
Deegkneder
Berichten: 116
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 23:48

Re: Desemstarter...

Bericht door Evert »

Afbeelding
Mijn eerste zuurdesem, helemaal net slecht. hier en daar de puntjes op de i zetten.
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: Desemstarter...

Bericht door Bakkersdochter »

Inderdaad helemaal niet slecht. Super smakelijk ziet het eruit. :2th: Heb je hem al geproefd?
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: Desemstarter...

Bericht door Bakkersdochter »

Ballie schreef:Wacht ff. zout houdt vocht vast, dat is wel bekend ja. Maar dat het brood juist daardoor langer vers blijft snap ik ff niet. Was het niet ook zo dat je brood niet in een plastic zak moet bewaren omdat dan het vocht niet weg kan, waardoor het juist weer sneller "oudbakken" wordt? Ik weet alleen zo snel niet meer waar ik dat heb gelezen.
Volgens mij kun je brood dat een zachte korst heeft in een plastic bewaren, en met een harde korst liever in een papieren zak. Je moet het brood wel eerst af laten koelen. En als je het wilt invriezen zo snel mogelijk na afkoeling dat doen. Ciril Hitz zegt er dit over: als je brood langer dan een dag wilt bewaren, gebruik dan een papieren zak. Broden van verrijkt deeg (boter en ei bijvoorbeeld) kunnen in een plastic zak bewaard worden. Als je het wilt invriezen ook in een plastic zak.
Plaats reactie