Foto's plaatsen - waar vandaan?

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rachel

Foto's plaatsen - waar vandaan?

Bericht door Rachel »

Hallo, waar plaatsen jullie de foto's op internet die je wilt plaatsen? ik heb een fotoalbum bij mijnalbum.nl maar de foto's daar zijn te groot volgens de regels van dit forum (max. 400x400). Dank!
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Foto's plaatsen - waar vandaan?

Bericht door Ballie »

Daarvoor zijn er verschillende mogelijkheden. Kijk maar eens op Google, en zoek dan eens naar Imagehosting. Je komt dan verschillende mogelijkheden tegen, waaronder Imageshack en Photobucket. Maar dan nog moet je kunnen beschikken over links naar evt. verkleinde foto's. Ik heb onder andere om die reden zelf imagehostingsoftware geïnstalleerd op mijn webserver. Daarin gaat dat vrij eenvoudig.

Ik zal daar straks nog even op terugkomen. Ik moet nu even dringend weg...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Foto's plaatsen - waar vandaan?

Bericht door Ballie »

Zo, daar was ik weer.

Over die imagehostingsoftware...

Ik gebruik hiervoor de software van menalto.com. Deze software heet gallery, en is gebaseerd op php. Voor iemand die nog nooit iets met webdesign heeft gedaan, een volkomen onbekend iets, maar daar hoef je je gelukkig niet zo druk om te maken. Het betekend vooral dat het een heel flexibel pakket is dat je volledig naar je eigen wensen aan kunt passen.

Zo kun je HIER uitbreidingen uitzoeken, en kun je HIER een ander uiterlijk uitzoeken. Hoewel dat laatste niet altijd even goed werkt, dus daar moet je wel voorzichtig mee zijn. Goed opletten dat je de goede versie-nummers gebruikt.

Waar je wel rekening mee moet houden, is dat je hiervoor toegang toe een sql-database moet hebben op je webserver. Deze moet helemaal leeg zijn. De software stelt de database helemaal in met de juiste velden en waarden.

Maar ik zou zeggen. Ga eens op die site kijken en lees 'm eerst eens op je gemak door. Tot slot kun je een kijkje nemen op mijn fotosite op: gallery.shanai.nl. Zodat je kunt zien wat je er van zou kunnen maken. Niet dat het bij mij zo heel erg bijzonder is opgezet, maar het is al heel anders dan de standaard uitvoering.

Succes...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Foto's plaatsen - waar vandaan?

Bericht door Levinebaktbrood »

Ballie, wat ingewikkeld weer :snif:

Ik heb een account bij Flickr (http://www.flickr.com/) en daar staan al mijn foto's. Tot een bepaald aantal gratis. Je kunt daar kiezen uit verschillende formaten als je foto's wilt plaatsen. Je maakt een link vanuit Flickr die je vervolgens op de site waar je de foto's wilt hebben plaatst. Zo doe ik het ook op mijn weblog. Klik maar eens op een foto op mijn weblog Rachel.

Naast flickr zijn er natuurlijk nog meer mogelijkheden zoals Epernity en Piccasa.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: Foto's plaatsen - waar vandaan?

Bericht door Bakkersdochter »

Rachel je kunt je foto's ook op een kleiner formaat op mijn album zetten. Dan kun je ze misschien ook gewoon uploaden zonder een extra account te maken op een van de andere digitale fotoalbums. Ik moet zeggen dat ik 400x 400 punten ook een typische grootte vind. De meeste foto's zijn van zichzelf in een ander formaat. Bij Flickr moet ik nu kiezen voor 240 x 180 punten. Want het volgende formaat is dan 500 x 375. En dan is een maat dus te groot. Misschien kan het aangepast worden. dat foto's van 400x500 toegestaan worden.
Het voordeel van Flickr vind ik dat je niet alleen de foto's in diverse groottes kunt linken, maar ook dat je ze op verschillende groottes kunt bekijken. Dus ben je geïnteresseerd in de details, dan kun je op flickr een andere grootte bekijken, mits de oorspronkelijk geuploade foto een groot formaat heeft.

Succes in elk geval.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Foto's plaatsen - waar vandaan?

Bericht door Ballie »

Als er inderdaad zulke problemen zijn met de formaten dan kan ik de omvang inderdaad aanpassen. Ik heb destijds een keuze moeten maken (de oorspronkelijke grootte stond nog veel kleiner) in een maximale afmeting.

Dat ik deze waarde laag houd, is om te voorkomen dat er veel te grote foto's worden geplaatst. Niet iedereen heeft nl een scherm van 1500 pixels waardoor die foto's normaal op het scherm passen. Er zijn ook nog mensen die een scherm hebben met een resolutie van 1024 bij 768. Bovendien is een foto in van 400 px al goed te bekijken.

Wat ook een mogelijkheid is, is een foto van een thumbnail (miniatuurfoto) op het forum te plaatsen, en daar een link aan te maken naar de grote foto.

Overigens zijn deze afmetingen de maximale afmetingen, elke variatie daaronder is mogelijk.

Maar dit gezegd hebbende zal ik de grootte aanpassen naar maximaal 500 bij 500. Groter dan dit ga het niet maken...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: Foto's plaatsen - waar vandaan?

Bericht door Bakkersdochter »

Ballie, ik snap het probleem, en bovendien is een grote foto ook extra belastend voor het forum, tenminste dat dacht ik ;K
Nog even een vraagje, staan de maten vast, dus zeg maar de eerste 500 die genoemd wordt is de onderzijde van de foto, en de tweede zijde ook 500? Of maakt het niet uit welke zijde wat is, dus zeg maar 500x375 of 375x500. Want als je zelf foto's niet bijsnijdt dan hebben foto's een verhouding van 4:3. Anders stel je dat als maximum grootte in. Dan zit je maar een beetje boven 400x400. Ik omschrijf het wat ingewikkeld, maar snap je wat ik bedoel?
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: Foto's plaatsen - waar vandaan?

Bericht door stillekracht »

Ik zou een iets groter formaat ook waarderen. Bij de verschillende providers kan je verschillende formaten kiezen bij het uploaden. Bij oa Google verval je in een teletubbie formaat als je binnen de grenzen van het forum wilt blijven.

Bij het posten wordt het dan een postzegeltje.

Ik denk dat je er tegenwoordig wel vanuit mag gaan dat bezoekers toch minimaal 15" TFT gebruiken.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Foto's plaatsen - waar vandaan?

Bericht door Levinebaktbrood »

Even een testje, foto vanuit Flickr. Volgens mij wordt het forum hier niet mee belast, want het enige wat je doet is een link maken naar de foto op een andere pagina. Correct me when I'm wrong ....

Afbeelding
Focaccia met tomaatjes, rozemarijn en zeezout by Levine1957, on Flickr
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Foto's plaatsen - waar vandaan?

Bericht door Ballie »

@Bakkersdochter: Nee hoor, grotere foto's zijn niet extra belastend voor het forum, ze staan immers niet op het forum zelf, maar op de server van een andere provider, zoals bijv. flickr, picasa, photobucket, imageshack of waar dan ook.

Je kunt foto's overigens ook gewoon in een map op je eigen homepageplekkie bij je eigen internetprovider plaatsen. Je moet dan alleen wel zelf de url naar die foto plaatsen. Bovendien zijn er imagehostingproviders die de mogelijkheid bieden om diezelfde foto's in andere formaten te laten zien...

De afmetingen die op het forum gelden zijn maximum afmetingen. Op dit moment dus maximaal 500 x 500, maar elke afmeting die onder die maximale waarden ligt, wordt geaccepteerd, en die worden niet opgerekt naar die 500 x 500.

Wat ook een mogelijkheid is, is om bijv. een miniatuurafbeelding op het forum weer te laten geven en hiervan een link naar een grotere foto te maken.

@stillekracht: Ik heb de maximale afmetingen inmiddels verhoogd naar 500 x 500. Ik heb trouwens even een fotootje opgezocht dat vanaf Google hier op het forum is geplaatst, en daarin kun je met een kleine aanpassing de afmeting naar je hand zetten.

In deze code:

Code: Selecteer alles

https://lh4.googleusercontent.com/-t4uwffcJk6c/Tzfe7JTInbI/AAAAAAAAAok/oRiRp3ZUoaA/s400/DSCF4750.JPG
zie je vlak voor het einde ""/s400/"" staan. Dat is de maximale afmeting. Verander die 400 (bij andere foto's kan dat makkelijk een ander getal zijn), in een waarde die jou beter uitkomt, en je bent klaar... Voorbeeldje met bovenstaande code? Ik zet hieronder 6 maal dezelfde afbeelding neer. 1 maal op 100, 125, 150, 175, 200 en 225 px grootte.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
De foto is overigens van jarie78.

Op de computers thuis zal 15" best wel ingeburgerd zijn. Of dat altijd TFT zal zijn, waag ik te betwijfelen. Er zijn nog zeer veel CRT monitoren in gebruik, a wordt dat wel steeds minder. Maar vergeet niet dat er ook gebruik gemaakt wordt van bijv. Netbooks met een schermpje van 10" en tegenwoordig de tablets, met nog kleinere schermpjes.

@Levine: Je hebt helemaal gelijk hoor. Het forum wordt hier niet door belast. De foto moet weliswaar wel worden weergegeven, maar dat gebeurd pas in je eigen browser.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
sylly

Re: Foto's plaatsen - waar vandaan?

Bericht door sylly »

Ik zet mijn foto's bij Photobucket. Gratis en zoveel als ik wil.
Ik verklein ze zelf naar het formaat van het forumvereiste, nu 500 breed of hoog max, (dank je Ballie) met Paint shop Pro.
Heb je geen Paint shop Pro, dan is het meegeleverde Paint op je PC ook goed, daar verklein je ze ook tot dit formaat.
Het kan natuurlijk ook met Adobe Photoshop.
Of het gratis progje VSO Image resizer (even Googlen) Een piepklein programmaatje waar je zelfs je eigen logo in je foto kan plaatsen. Heel simpel en wijst zichzelf.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Foto's plaatsen - waar vandaan?

Bericht door Ballie »

Zoveel mensen, zoveel smaken. Zo heb je ook nog (gratis) Irfanview, en (ook gratis) The Gimp (Photoshop/Paintshop kloon). Maar goed, zo hebben we wel weer genoeg programmaatjes genoemd... ;)

Succes met de foto's...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Rachel

Re: Foto's plaatsen - waar vandaan?

Bericht door Rachel »

Joepieee, het is gelukt :-) Iedereen bedankt voor de tips en het meedenken en Ballie, jij hartelijk dank voor het aanpassen van het formaat!
Plaats reactie