Joepie, speltbrood zonder sik ;-)

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sylly

Joepie, speltbrood zonder sik ;-)

Bericht door sylly »

Gisterenavond was ik zo teleurgesteld in mezelf dat ik 's nachts om half 1 een voordeeg heb staan maken.

Het totale recept kwam van een bakker.
500 gram speltmeel
350 gram lauw water
15 gram verse gist
10 gram zout
10 gram suiker
25 gram boter.

Ik nam overal de helft van, behalve de boter en het zout. Dit heb ik in een kom gedaan, even geroerd, plastic zak erover en laten staan tot vanmiddag half 3, dus 14 uur in een dichte oven met plastic zak erover en bakje koud water.

Daarna voegde ik toe:
250 gram witte bloem
4 gram gist
25 gram boter
175 gram lauw water
10 gram zout.

Dit met deeghaken gemixt en daarna met de hand verder. Het werd snel duidelijk dat ik teveel vocht had gebruikt, dus een klein handje bloem erbij gedaan en flink gekneed tot het niet meer plakte en stugger werd.
Daarna afgedekt in de kom met plastic in de dichte oven met bakje water.
Na een uur was het vollume verdubbeld!
Doorgeslagen, plat gedrukt en in vorm gebracht voor het bakblik en ingesneden.
Weer in dichte oven (zonder plastic) en bakje water. (totaal geen warmte gebruikt)
2e rijs na een uur voelen, nee het veert nog niet terug.
Kwartier erbij, ja het veert terug!!! En het was ook mooi en vooral goed gerezen.
Even uit de oven gehaald om de bovenkant in te smeren met gesmolten boter en bestrood met zonnebloempitten.

Teruggezet in de oven, temperatuur naar 220°, na 20 minuten deze temperatuur bereikt en terug gezet naar 200° en in 30 minuten afgebakken.

En dit was het resultaat:
Afbeelding

Oke, de zaadjes vielen er weer vanaf...
Heb ik iets gedaan wat voor verbetering vatbaar is, dan hoor ik het graag!
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Joepie, speltbrood zonder sik ;-)

Bericht door bakplaat »

sylly schreef: ...Even uit de oven gehaald om de bovenkant in te smeren met gesmolten boter en bestrood met zonnebloempitten.
Teruggezet in de oven, temperatuur naar 220°, na 20 minuten deze temperatuur bereikt en terug gezet naar 200° en in 30 minuten afgebakken.
Oke, de zaadjes vielen er weer vanaf...
Heb ik iets gedaan wat voor verbetering vatbaar is, dan hoor ik het graag!
Dat kun je anders doen Silly...Als je het brood gevormd/opgemaakt hebt en voordat je het in de bus legt,bestrijk het dan even met losgeklopt eiwit en rol het dan door de zaden/pitten die je wil gebruiken.

Afbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Plaats reactie