30 cm broodbussen

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mayken
Deegkneder
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 13:02

30 cm broodbussen

Bericht door mayken »

Vorige week kocht ik van mijn verjaardagsgeld 2 prachtige broodbussen. Eigenlijk voor cake bedoeld, maar bij navraag ook goedgekeurd voor het bakken van brood.
Eerder gebruikte ik gietaluminium bussen met gaatjes (zie Levines site), maar die waren voor mij zo frusterend in het gebruik (slecht lossen, bleke zij- en onderkant van het brood) dat ik ze uiteindelijk in de ban gedaan heb.
Ja, en dan? Veel keus is er niet in de 30 cm vormen en de bekende plaatstalen blikken lokten mij ook niet aan (teveel onderhoud).
Nu dus met deze de gok gewaagd en gelukkig heeft het uitstekend uitgepakt: inmiddels 2 perfecte krentenbroden erin gebakken (FLOEP!), 1 lichtbruin brood met lijnzaad (FLOEP!) en 1 volkoren-semolinabrood (FLOEP!)
Heerlijk, wat een genot. De behoorlijk hoge prijs helemaal waard, wat mij betreft.

Voor wie ook nog op zoek is: http://www.kookwinkel.nl/webshop/45147- ... rgrijs.asp
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: 30 cm broodbussen

Bericht door Levinebaktbrood »

Mooi zo, probleem opgelost :G .

Ik gebruik de broodbussen met de gaatjes al jaren en heb nog nooit gehad dat een brood bleef vastzitten bij het lossen. Er is wel verschil tussen de zwarte en de zilverkleurige die ik heb. In de zilverkleurige blijft het brood iets bleker, daar bak ik dan ook meestal krentenbrood in, omdat daar suiker in zit kleurt de korst sneller.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
sylly

Re: 30 cm broodbussen

Bericht door sylly »

Ik smeerde mijn blik altijd met margarine in. Sinds ik het doe met olie is het ook 'floep'!
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: 30 cm broodbussen

Bericht door Ballie »

@Levine: Dat komt denk ik ook omdat die zwarte bussen meer warmte opnemen en vasthouden dan die zilverkleurige bussen.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: 30 cm broodbussen

Bericht door bakplaat »

Omdat deze zwarte stalen broodbussen...

Afbeelding

...wat dikker zijn,nemen ze de ovenwarmte geleidelijker op,wat oa. ook een iets betere/langere ovenrijs geeft.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: 30 cm broodbussen

Bericht door Bakkersdochter »

Ik heb twee van deze zwarte stalen bakvormen (o ja en nog een halve :D, ) maar eentje is beduidend zwaarder dan de ander. Ik voel me eigenlijk wel een beetje bij de neus genomen.
Plaats reactie