schimmel?

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rachel

schimmel?

Bericht door Rachel »

Moet ik mij nog zorgen maken om schimmel in de pot van mijn desem? Doen jullie je desem(s) af en toe in een schoon potje?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: schimmel?

Bericht door Levinebaktbrood »

Bij schimmelvorming: weg gooien!

Ik schraap na het verversen de wanden van het potje schoon met pannenlikker. Af en toe doe ik ze over in een schoon potje. Altijd brandschone potjes en lepels gebruiken en niet te warm wegzetten.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: schimmel?

Bericht door Ballie »

Zolang ik geen schimmel in mijn desem zie, maak ik mij daar niet zo'n zorgen om. Om 1 of andere reden krijgt schimmel geen kans, zolang de desem aan de binnenkant van de pot blijft en je steeds met schoon gereedschap in de pot komt. Althans, dat is mijn conclusie.

Als je onverhoopt toch schimmel in je desem constateert, kun je het weggooien en opnieuw beginnen een desem te starten.

Ik doe de desem wel af en toe in een schone pot, of dat nodig is weet ik niet, maar voor mijn gevoel is het dat af en toe wel...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Rachel

Re: schimmel?

Bericht door Rachel »

Voor de volledigheid: er is zeker geen schimmel maar ik vroeg mij gewoon af of ik mijn desem af en toe een schoon potje moet geven. Bedank voor jullie antwoorden!
Plaats reactie