Ontkiemde graankorrels

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lauralijn

Ontkiemde graankorrels

Bericht door Lauralijn »

Eerder deze week heb ik een kleine hoeveelheid tarwekorrels in koud water te weken gezet met als doel ze te gebruiken in een broodrecept. Dat is er uiteindelijk niet van gekomen en ik heb die tarwekorrels in het water laten staan.... zodat ze nu aan het ontkiemen zijn.

Heeft iemand een idee wat ik daar nog mee kan doen? Ik hou niet van weggooien hé ;B
Ik ga die scheutjes nu niet meteen in een frisse salade gooien, maar kan het misschien in een brood? En zo ja, hoe en wanneer zou ik ze aan het deeg toevoegen?
Of toch maar weggooien...
Gebruikersavatar
Lauralijn

Re: Ontkiemde graankorrels

Bericht door Lauralijn »

Haha, dan kan ik met een mini-maaldertje mijn eigen gemalen tarwe gebruiken voor kabouterbroodjes!

Maar ik dacht mij al iets te herinneren, ik vond dit namelijk in het boek "The handmade loaf" van Dan Lepard:

"It was probably by chance that people first noticed that sprouted grains tasted sweeter when lightly roasted in a dry oven. This process of sprouting and roasting is called malting" (Ruw en snel vertaald: "Ontkiemde granen smaken zoeter wanneer ze geroosterd worden. Dit proces van kiemen en roosteren heet mouten")

Daarna geeft hij de werkwijze aan (op basis van gerstekorrels) hoe je best die dingetjes kunt laten ontkiemen en drogen.
Ik zou het kunnen proberen, maar of het de moeite is om die hele procedure te doorlopen....
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Ontkiemde graankorrels

Bericht door bakplaat »

Lauralijn schreef:maar kan het misschien in een brood? En zo ja, hoe en wanneer zou ik ze aan het deeg toevoegen?
Of toch maar weggooien...
Nooit weggooien Lauralijn,zonde/jammer :cry: Je kunt dit prima verwerken in een grof volkorenbrood,maar houd het niet te grof,je kunt de korrels vijzelen of even breken met een staafmixer,blender of foodprocessor.Daarna kun je het zo aan de bloem/meel toevoegen en er een deeg van kneden.Ook kun je het zo heel goed verwerken in een granen/zaden/pittenbrood.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Ontkiemde graankorrels

Bericht door Levinebaktbrood »

Lauralijn, ik kwam vanavond dit recept tegen: Sprouted Wheat Sourdough: http://mydiscoveryofbread.blogspot.com/ ... dough.html

Ik denk dat ze inmiddels ergens in verwerkt zijn, maar wellicht voor een volgende keer?
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
minabakgraag
Jongste bediende
Berichten: 46
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 15:39

Re: Ontkiemde graankorrels

Bericht door minabakgraag »

Hallo Lauralijn,

Dìt is ook leuk om van ontkiemende graan of gerstkorrels te maken: (voor als je weer eens nieuwe hebt..... :) ;) )

http://www.petras-brotkasten.de/BrotBackmalz.htm

Erg leuk om te doen en komt de smaak van je brood zeer ten goede!

Groetjes, @nk
Gebruikersavatar
Lauralijn

Re: Ontkiemde graankorrels

Bericht door Lauralijn »

Ja leuk, dank je!
Ik heb die ontkiemde tarwekorrels gedroogd en geroosterd en gemalen. Wat een aparte, heerlijke geur was dat! Ik heb 20 gram in een desembrood gedaan maar heb nog niet geproefd welk effect dat geeft.

Ik heb toevallig ook gerstkorrels staan, ga ik het ook een keer mee proberen.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Ontkiemde graankorrels

Bericht door papagena »

Het vocht dat je gebruikt voor het ontkiemen van je graan zou je best kunnen drinken. Er zit een wereld aan voedzame stoffen in in het Engels heet het dan rejuvelac rejuvelac
Niet bij brood alleen....
Plaats reactie