Spreadsheet voor recepten en timesheet

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Spreadsheet voor recepten en timesheet

Bericht door stillekracht »

In een ander topic kreeg ik het verzoek om mijn spreadsheet beschikbaar te stellen. Onderaan dit bericht staat de link.

Ik gebruik een spreadsheet voor meerdere doelen:
  • Bijhouden van recepten
    Spelen met de verhoudingen van ingrediënten
    timesheet als hulp tijdens het bakken van meerdere soorten
Je kunt het sheet downloaden en openen in je eigen excel of openoffice/libreoffice pakket.

Het eerste tabblad is het recept. De rode getallen kan je naar eigen behoefte aanpassen.

Links zie je de percentages. Als je meer zout, of gist wil, dan kan je ze gewoon aanpassen.

In kolom A werk ik vanuit norm waarden. Een standaard brood heeft wat mij betreft een norm van 500g tarwebloem. Wil je echter iets meer deeg hebben dan kan je in cel D2 jouw eigen normgewicht invoeren. In cel E2 geef je aan hoeveel van deze broden je wilt hebben.

Cel D11 geeft aan hoeveel je deegstukken per stuk moeten wegen als je ze gaat opdelen.

Kolom F geeft alle totaalgewichten van de ingrediënten weer die je nodig hebt.

In het tweede tabblad tref je het timesheet aan. Ik gebruik dit omdat ik meestal diverse baksels achter elkaar aan bak. Voordat ik ga bakken rommel ik wat in dit sheet om alles lekker op elkaar aan te laten sluiten. Hier kan je dus zelf door velden tussen te voegen of te verwijderen de tijden manipuleren. In Cel B3 geef je je begintijd aan.

Ben bang dat ik nu ruzie ga krijgen met Levine. Levine zegt (terecht) dat het niet om de tijd gaat, maar dat je moet kijken en voelen aan je deeg. Helemaal mee eens. Echter....ik bak eens in de drie weken productie (ruim 20Kg). Ik probeer dat zo gecontroleerd mogelijk te doen. Dus altijd gelijke deegtemperatuur. Daardoor is het voor mij goed voorspelbaar. Vanzelfsprekend moet je het timesheet ook zien als leidraad. Ook ik rommel tussendoor wel met de tijden als dat nodig is.

Succes ermee en als er vragen of opmerkingen zijn dan lees ik het wel.



https://docs.google.com/open?id=0B3TNP7 ... aU9TeDVRUQ
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Spreadsheet voor recepten en timesheet

Bericht door Levinebaktbrood »

Ga zo kijken wat je er allemaal van gemaakt hebt. Ik zelf heb geen excelsheet nodig denk ik. Tegen de tijd dat ik de computer heb opgestart en document heb geopend heb ik het al uitgerekend.

Maar heel erg bedankt voor het maken van de spreadsheet :2th: :2th: :2th:

Over die ruzie: krijg je met mij niet hoor :G. Je kunt wel rekening houden met je deegtempereatuur, altijd dezelfde, maar de omgevingstemperatuur speelt ook een rol. Als het warmer is zal je deeg sneller rijzen en omgekeerd. Tenzij je een rijskast hebt, dan kan je daarin deeg gecontroleerd laten rijzen (zoals in bakkerijen en de gelukkige bezitters van een rijskast :P ).
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Lauralijn

Re: Spreadsheet voor recepten en timesheet

Bericht door Lauralijn »

Dank voor het delen, super fijn van je!
Gebruikersavatar
Dirk

Re: Spreadsheet voor recepten en timesheet

Bericht door Dirk »

Bedankt!
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: Spreadsheet voor recepten en timesheet

Bericht door stillekracht »

Levinebaktbrood schreef:Ga zo kijken wat je er allemaal van gemaakt hebt. Ik zelf heb geen excelsheet nodig denk ik. Tegen de tijd dat ik de computer heb opgestart en document heb geopend heb ik het al uitgerekend.

.

SSD schijf in je PC plaatsen en het probleem is opgelost ;)

Alternatief is het op een tablet te openen.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Spreadsheet voor recepten en timesheet

Bericht door Levinebaktbrood »

Mijn computer is supersnel, dat is het probleem niet. Hij staat boven en de keuken beneden vandaar ...... :P
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Spreadsheet voor recepten en timesheet

Bericht door bakplaat »

Bedankt Frank...ik heb het bij favorieten opgeslagen,kan ik het af en toe eens rustig bestuderen. ;K
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Rachel

Re: Spreadsheet voor recepten en timesheet

Bericht door Rachel »

Bedankt voor het posten! :2th:
Plaats reactie