Meel bij de Lidl

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Meel bij de Lidl

Bericht door Ballie »

Misschien hebben jullie het al gezien, misschien ook niet, maar de Lidl adverteert momenteel met tarwe- en speltmeel voor brood. Volkorenmeel, Type 1050 (half volkoren) en type 550 (bloem). Geen idee of het wat is. Ik ben zelf niet bij de Lidl geweest om het te controleren, maar wie het eens wil proberen. Voor de prijs hoef je het niet te laten liggen...

Klik HIER voor (iets) meer informatie... (bijna onderaan de pagina)
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Meel bij de Lidl

Bericht door papagena »

Ik had het al gezien. De prijs ligt op het niveau waarvoor ik vroeger naar de Kaufland in Duitsland ging. Nu toch maar even een ronde naar de Lidl dacht ik zo. Het ziet er goed uit.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Bakker Jan
Deegkneder
Berichten: 114
Lid geworden op: za 13 aug 2016, 08:38
Locatie: Maas en Waal

Re: Meel bij de Lidl

Bericht door Bakker Jan »

Denk dat het prima van kwaliteit is.
Gebruik altijd de bloem van de aldi (0,39 euro p/kg) voor brood.
Gebruikersavatar
Brood van de Haan
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 16:39
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Re: Meel bij de Lidl

Bericht door Brood van de Haan »

Nadeel van niet-biologische granen is dat het most-likely Monsantograan is. Genetisch gemanipuleerde zaten die een heerlijke douch hebben gehad van roundup. Als je niet helemaal bekend met de termen raad ik je de speelse maar wel confronterende documentaire 'OMG-GMO' aan.

Kost geen drol en dat is zo verleidelijk eraan, maar ik geloof dat je er dik op inlevert in kwaliteit, smaak en gezondheid.
Brood dat leeft doet er toe.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Meel bij de Lidl

Bericht door Ballie »

Het lijkt mij sterk dat er nog een meetbaar residu van een verdelgingsmiddel in/op het graan heeft gezeten. Het zou dan wettelijk niet voor consumptie gebruikt mogen worden.

Over genetische manipulatie wil ik het hier niet hebben. Daar zijn teveel cowboy verhalen over verspreid om daar objectief iets over te kunnen zeggen.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Meel bij de Lidl

Bericht door lekkermelig »

Ballie,
Er zijn normen opgesteld wat er wel en niet in ons eten mag zitten. Ik kan je verklappen dat er gerust bestrijdingsmiddelen in mogen zitten, zelfs in meetbare hoeveelheden. Er is geen nul norm, dat zou te mooi zijn.
En wat betreft die indianenverhalen: verdiep je eens in de materie, dan zie je in ieder geval wat voor sociale, financiele en mileu consequenties het gebruik van gepatenteerde en genetisch gemodificeerde producten heeft. Het heeft geen zin om het als alleen maar slecht af te schilderen (de indianenverhalen) maar er kleven genoeg bezwaren aan om het niet alleen maar als een ver-van-je-bedvshow te zien. Enige nuance is wel op zijn plaats.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Brood van de Haan
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 16:39
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Re: Meel bij de Lidl

Bericht door Brood van de Haan »

Deels ben ik het wel met je eens Ballie, er wordt zoveel over gezegd dat 1 standpunt innemen moeilijk wordt. En net wat lekkermelig zegt; het is complex omdat het op zoveel fronten gevolgen heeft.

Om dit grote onderwerp wat kleiner te maken vind ik het interessant wat je er in kwaliteit op inlevert voor je gezondheid en de kwaliteit van je broden. Ik denk dat dat best groot is namelijk. Ondanks ons lijf veel aankan, is het niet gebouwd om langdurig onnatuurlijke stoffen binnen te krijgen. Mijn vermoedde is dat mede(!) door gemodificeerde en industriële producten (sinds de tweede wereldoorlog/industrialisering) onze samenleving zoveel ziektebeelden kent waaronder kanker en de grote hoeveelheid allergieën.

Maar wat specifieker over je topic: hoe is de meel bevallen van de Lidl?
Brood dat leeft doet er toe.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Meel bij de Lidl

Bericht door papagena »

Omdat ik dacht dat het biomeel bij de Lidl in het assortiment zou blijven, ben ik zo dom geweest maar 5 pakken te halen... beetje jammer. Er was niks mis mee.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Meel bij de Lidl

Bericht door Ballie »

Brood van de Haan schreef:Maar wat specifieker over je topic: hoe is de meel bevallen van de Lidl?
Zelf heb ik het niet aangeschaft omdat ik meer dan voldoende grondstoffen in huis heb. Maar uit het berichtje hierboven blijkt dat Papagena het wèl heeft aangeschaft. en die is er duidelijk tevreden over.

Het bericht van papagena heeft ook meteen mijn geheugen nog even opgefrist. Het was een biologisch product. Ik kan mij vergissen, maar volgens mij mag dat stempel niet op genetisch gemodificeerde en met verdelgingsmiddelen behandelde producten gebruikt worden.

Al kan ik mij jouw twijfel wel voorstellen over genetisch aangepaste producten. Zelf ben ik absoluut niet bang dat genetisch gemodificeerde planten voor problemen zullen zorgen bij consumptie (voor zover deze planten of delen daarvan voor consumptie bedoeld zijn). Al zouden in theorie stoffen geïntroduceerd kunnen worden waarop sommige mensen allergisch kunnen reageren. Maar dat kan ook het geval zijn bij producten die niet zijn gemodificeerd.

Maar nogmaals, dat is mijn standpunt. Dat hoeft niet voor anderen te gelden. Ieder moet voor zichzelf de eventuele risico's afwegen.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Meel bij de Lidl

Bericht door bakplaat »

Brood van de Haan schreef: Mijn vermoedde is dat mede(!) door gemodificeerde en industriële producten (sinds de tweede wereldoorlog/industrialisering) onze samenleving zoveel ziektebeelden kent waaronder kanker en de grote hoeveelheid allergieën.
Kanker en allergieën zijn van alle tijden, zelfs ver vóór beide wereldoorlogen, hebben dergelijke ziektes al talloze slachtoffers gemaakt. ;B
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Brood van de Haan
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 16:39
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Re: Meel bij de Lidl

Bericht door Brood van de Haan »

bakplaat schreef:
Brood van de Haan schreef: Mijn vermoedde is dat mede(!) door gemodificeerde en industriële producten (sinds de tweede wereldoorlog/industrialisering) onze samenleving zoveel ziektebeelden kent waaronder kanker en de grote hoeveelheid allergieën.
Kanker en allergieën zijn van alle tijden, zelfs ver vóór beide wereldoorlogen, hebben dergelijke ziektes al talloze slachtoffers gemaakt. ;B
Ziektes zijn er altijd geweest, maar hadden voornamelijk betrekking gehad op hygiene, houdbaarheid en leefonstandigheden. En daar zijn we veel aan gaan veranderen. De explosieve toename van kanker, diabetes en allergieën sinds de jaren 50/60 roept wel vraagtekens op (en worden in relatie met voeding als hand-in-hand beschreven in meerdere onderzoeken). 1 heel drastische verandering sinds die tijd is namelijk onze voeding. De (enorme) toename van suiker en veranderingen in de productie van voedsel, dragen een zeer grote steen bij aan onze ziektebeelden van deze tijd.

Ziektes blijven vreselijk, vooral wanneer het levensbedreigend is of wanneer je het van dichtbij ervaart.
Brood dat leeft doet er toe.
Plaats reactie