Biologische meel of niet?

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Brood van de Haan
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 16:39
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Biologische meel of niet?

Bericht door Brood van de Haan »

Ik zag een post van Ballie voorbij komen over meel van de Lidl. Behoorlijk goedkope meel en je kunt er vast prachtige broden van bakken. Maar het bracht bij mij de volgende vraag naar boven:

In hoeverre denken jullie dat biologische meel invloed heeft op de kwaliteit van je broden? Heeft iemand hier wel eens mee geëxperimenteerd?

Zelf koop ik alleen biologische meel bij de molen, simpelweg omdat ik geloof dat gemodificeerde zaden en bestrijdingsmiddelen nooit bedoeld zijn voor ons lichaam. Jullie ideeën hierover hoor ik graag :)
Brood dat leeft doet er toe.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Biologische meel of niet?

Bericht door lekkermelig »

Tja,
Ik denk dat iedereen hier zelf zijn keuzes maar in moet maken. Ik bak zelf vooral met biologische spullen. Ik maak me niet zo heel druk om de kosten van de grondstoffen, er zitten al zoveel kosten in apparatuur, werk en stroomverbruik in de broden, dat het verschil in grondstoffen maar een bescheiden deel van het totaalplaatje is. En soms bespaar je ook weer door een beetje zinvol in bulk in te kopen, prijsverschillen tussen 1 kg, 5 kg en 25 kilo verpakkingen zijn nogal fors.
Maar ik snap het ook prima als mensen andere keuzes maken.
Niet biologische spullen bakken soms iets beter, omdat er allerlei leuke toevoegingen in het meel zitten, zoals enzymen, moutextract, vitamine C, extra gluten etcetera. Maar met de nodige aandacht kan je met biologische producten prima bakken, waarbij ik wel moet zeggen dat er enorme kwaliteitsverschillen zitten in het meel van verschillende molens.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Flourpower
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 20 apr 2014, 14:54

Re: Biologische meel of niet?

Bericht door Flourpower »

Natuurlijk is iedereen vrij om voor 'regulier' of 'biologisch' te kiezen...
Wat je wéét dat je eet bij bio: zonder pesticiden.
Eerlijke prijzen, zonder additieven, etc. is niet vastgelegd in het bio-lastboek dus niet wettelijk gecontroleerd. Maakt dus dat dit een keuze is bij de boer én de molenaar! Het grootste verschil in kwaliteit van meel ligt aan het begin: te tarwevariëteit, gevolgd door wat de molenaar ter beschikking heeft aan materiaal en kennis.
In mijn ogen moet men alleszins niet blind zijn voor eerlijke prijzen voor iedereen in de voedselproductie, want iedereen wil toch een loon om van te leven? Prijzen als die van de Lidl zijn dit absoluut niet...
^ wat ik schrijf + > wie ik ben : de laatste beroepsmolenaar van Oost-Vlaanderen ..
Gebruikersavatar
Brood van de Haan
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 16:39
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Re: Biologische meel of niet?

Bericht door Brood van de Haan »

Wat Wil schrijft over die prijsverschillen van meel ten opzichte van je apparatuur... daarom hoef je het zeker niet voor te laten. Daarbij zijn de prijzen bij de molen een stuk goedkoper dan in de winkel (biologisch). Goedkope (niet bio)meel is natuurlijk prijstechnisch wel erg aantrekkelijk voor sommigen als het voor 40 cent verkocht wordt ipv 1.80. Ieder zal z'n eigen voorkeur en motivaties hebben.

Die toevoegingen kunnen dan wel handig zijn voor de thuisbakker die eens per maand een keer een brood bakt. Toch krijg ik er meer voldoening van om zelf alles tot frustratie toe uit te zoeken wanneer bv m'n gluten niet helemaal werken of wanneer ik m'n recept moet aanpassen om gewenst resultaat te krijgen.
Brood dat leeft doet er toe.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Biologische meel of niet?

Bericht door papagena »

Ik bak zoveel mogelijk bio en doe verder ook alles zoveel mogelijk bio. Wetende dat ook in de biologische teelt gebruik wordt gemaakt van bestrijdingsmiddelen. Al lezende op Foodlog.nl besef je dat reguliere teelt en bio steeds dichter naar elkaar toe kruipen en er veel soorten grijs zitten tussen zwart en wit. Zoveel mogelijk bio dus maar wij gaan niet dood van regulier.
Overigens bakt niet alles wat bio is even fijn. Ik kan niet overweg met de biotarwe van onze molen. Geen punt, dat haal ik wel weer ergens anders.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
henkverhaar
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 02 jan 2015, 14:40

Re: Biologische meel of niet?

Bericht door henkverhaar »

Ik bak met biologisch meel omdat mijn molen (de Vriendschap in Weesp) alleen nog maar bio-graan verwerkt. Persoonlijk geloof ik niet zo in bio, om meerdere redenen. Let wel, ik ben bevooroordeeld. Ik werk veel voor producenten van bestrijdingsmiddelen. Ik weet er dan ook wel weer een hoop van ;-)

Ik proef overigens geen verschil. Ik merkte wel verschil in het verwerken - het biomeel neemt meer water op dan het niet-biomeel dat ik voorheen van de molen betrok. Maar ik ga er van uit dat dat niks met het bio-verhaal te maken heeft, maar gewoon met het exacte type graan en/of de omstandigheden waaronder het verbouwd werd.
Gebruikersavatar
Brood van de Haan
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 16:39
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Re: Biologische meel of niet?

Bericht door Brood van de Haan »

henkverhaar schreef: Persoonlijk geloof ik niet zo in bio, om meerdere redenen. Let wel, ik ben bevooroordeeld. Ik werk veel voor producenten van bestrijdingsmiddelen. Ik weet er dan ook wel weer een hoop van ;-)
Niet geloven in biologische producten, dat is interessant vanuit jouw achtergrond. Wat geloof je precies niet wat betreft biologische producten? Het lijkt mij dat producten van biologische afkomst (grond, voeding, omstandigheden & behandeling) andere voedingswaarden in zich hebben dan niet-biologische producten. Daarbij vraag ik me af wat onnatuurlijke bestrijdingsmiddelen in onze voeding op langer termijn met ons lijf doen (en wat ons lijf doet als reactie op deze onnatuurlijke stoffen). Met name van producten die we dagelijks eten. Hoe zie jij dit Henk?
Brood dat leeft doet er toe.
Gebruikersavatar
henkverhaar
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 02 jan 2015, 14:40

Re: Biologische meel of niet?

Bericht door henkverhaar »

Ik geloof niet dat biologische teelt betere producten oplevert dan traditionele teelt, en al helemaal niet dat biologische producten beter smaken of verdragen worden, of vul maar in. Maar vooral geloof ik niet dat biologische teelt in de wereldvoedselbehoefte kan voorzien.

Bestrijdingsmiddelen zijn (helaas) noodzakelijk om op efficiente en grootschalige wijze voldoende voedsel te produceren om ons van eten te voorzien. Bestrijdingsmiddelen zijn (meestal) van zichzelf niet gezond - vandaar dan ook dat ze (door de bank genomen) goed gereguleerd zijn. De risico's van bestrijdingsmiddelen zijn daarmee globaal genomen een stuk kleiner dan van allerlei geaccepteerde, niet gereguleerde of vaak niet eens onderkende invloeden (roken, deelnemen aan het verkeer, van nature in ons voedsel voorkomende stoffen) - zo heb ik liever een aardappel die in het veld behandeld is tegen insectenvraat dan een aardappel die door kruisen of andere manipulatie resistent is 'gemaakt' tegen diezelfde vraat - in het eerste geval zit het bestrijdingsmiddel OP de plant, en is er heel veel bekend van de risico's van eventuele residuen (die vaak niet meer meetbaar zijn); in het tweede geval zit er een 'bestrijdingsmiddel' van vaak onbekende aard IN de plant en kun je er gif op innemen (haha) dat je dat 'bestrijdingsmiddel' ook binnen krijgt.

Voor kleinschalige, en hobbymatige teelt is (zo veel mogelijk) biologisch op zich te prefereren - en hoe kleinschaliger, hoe kleiner de kans op plagen is, maar als je voor een half continent tarwe moet verbouwen (zie de tarwearealen in de midwest van de VS, én in centraal Canada, of de tarwearealen in Rusland), dan kun je niet biologisch verbouwen. Daarmee wordt biologisch graan toch een beetje een elitair product. En let wel: ik gebruik het dus zelf ook - ik ga het niet uit de weg - maar van mij had mijn molenaar niet over hoeven stappen...
Gebruikersavatar
henkverhaar
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 02 jan 2015, 14:40

Re: Biologische meel of niet?

Bericht door henkverhaar »

Nog even dit (ik kan geen 'wijzig' knop vinden): ik denk dat de manier waarop voedsel industrieel bewerkt wordt tot veelal fast food, en goedkoop voedsel met weinig echte voedingswaarde, veel relevanter is dan het verschil tussen wel en niet biologisch - en ook voor industriele bewerking geldt dat dat niet per definitie verkeerd is.
Maar het verschil tussen een brood van een 'ambachtelijke' bakker (hoe je dat an ook precies moet formuleren) of zelfgebakken door een thuisbakker die weet waar hij of zij mee bezig is (en niet een kant en klare broodmix gebruikt - dan kun je net zo goed fabrieksbrood eten) en een fabrieksbrood is veel groter dan het verschil tussen een goed brood van reguliere tarwe en een goed brood van biologische tarwe.
N.B. wat de gemiddelde 'warme bakker' bakt is feitelijk gewoon fabrieksbrood. De meeste warme bakkers gebruiken kant en klare 'broodmix' producten, alleen in grote hoeveelheden, met allerlei toevoegingen, die niet wezenlijk verschillen van de mengsels die in grote broodfabrieken gebruikt worden - en zijn daarmee feitelijk niets meer en niets minder dan hele kleine broodfabriekjes. Hun ambachtelijke uitstraling ten spijt...
Gebruikersavatar
Brood van de Haan
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 16:39
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Re: Biologische meel of niet?

Bericht door Brood van de Haan »

Biologisch is tegenwoordig een 'luxe' inderdaad. Op grote schaal biologisch verbouwen gaat niet (meer) helaas, daar ben ik het mee eens. Enkel bespoten gewas is daarom niet per definitie slecht omdat er zoveel geproduceerd moet worden. Je zou anders terug moeten keren naar een leefwijze (wereldwijd) waarbij je in kleine(re) gemeenschappen voor je eigen economie zorgt. Sinds de VOC zijn de waar iets te kapitalistisch in geworden: met ook hele positieve kanten daaraan.

Mooi verwoord: de kleinschalige fabrieken :) De verschillen tussen je broodbakmix en brood uit de supermarkt zullen geen grote verschillen maken nee. Net als de bakker die z'n brood zelf afbakt met het ingekochte deeg uit de fabriek. Roept het grote contrast tussen de echt ambachtelijke natuurbakker en het fabrieksbrood alleen al niet een hoop vragen op bij mensen?

Deels ben ik het met je eens en begrijp ik je standpunt over bespoten en niet bespoten gewassen, wat ik alleen mis in jouw verhaal, zijn o.a. de Monsanto zaden die nu wereldwijd gebruikt worden. Met name in Tarwe, mais en soya. De grootste voedingsbronnen voor vee (dus ook bijna al ons zuivel en vlees) en mens. Hierbij is het niet alleen zo dat er bestrijdingsmiddelen opgespoten zijn (Roundup), maar dat de zaden van zichzelf gemanipuleerd zijn om ze tegen het giftige roundup 'bestand' te maken. Manipulatie IN en OP de gewassen. De gewassen moeten overigens ieder jaar opnieuw gezaaid worden omdat de zaden maar 1 keer kunnen produceren. Ook dat begint economisch gezien ook een groot probleem te worden: hoe houdt het 'boeren' stand wanneer een gigabedrijf als Monsanto hun productie (en de kosten daarvan) gaat bepalen? Als wij ons leven lang een gezond lichaam willen houden, zullen wij altijd afhankelijk blijven van het land en boeren, dus ook de kwaliteit van hen. Naast de troep die ons lijf binnenkomt via zaad en roundup, ook een bedreiging op economisch vlak en voor het boeren.

Wat ik een mooie beweging vind is dat mensen zich nu steeds meer af beginnen te vragen: waar komt mijn eten vandaan? Welke handen hebben aan mijn kleding gewerkt? Waarom zijn producten die eerder zo duur waren, nu opeens zo goedkoop? We missen ambacht. Verbinding met wat we consumeren, en ik ervaar dat zelf verbouwen, biologisch/fairtrade inkopen doen en het zelf maken van o.a. brood juist die verbinding bevordert.
Brood dat leeft doet er toe.
Gebruikersavatar
MouneBolebakker
Jongste bediende
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 26 dec 2016, 17:38

Re: Biologische meel of niet?

Bericht door MouneBolebakker »

papagena schreef:Ik bak zoveel mogelijk bio en doe verder ook alles zoveel mogelijk bio. Wetende dat ook in de biologische teelt gebruik wordt gemaakt van bestrijdingsmiddelen. Al lezende op Foodlog.nl besef je dat reguliere teelt en bio steeds dichter naar elkaar toe kruipen en er veel soorten grijs zitten tussen zwart en wit. Zoveel mogelijk bio dus maar wij gaan niet dood van regulier.
Overigens bakt niet alles wat bio is even fijn. Ik kan niet overweg met de biotarwe van onze molen. Geen punt, dat haal ik wel weer ergens anders.
Bij welke molen haal jij je bio-meel?
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Biologische meel of niet?

Bericht door papagena »

Ik bestel het bij mijn bioboer De Ekonoom, meestal. Maar eergisteren stond ik met zoonlief bij de Lidl in Emlichheim... terwijl hij pogingen deed zoveel mogelijk vuurwerk in zijn karretje te proppen, scoorde ik biotarwe a 0,95€ p/k . Ik trek dan het hele vak leeg. Kaufland Meppen mag ook op warme belangstelling rekenen. Hollandmeel uit Vriezenveen wanneer ik om werk verlegen zit maar uiteindelijk toch meestal de Ekonoom. Vroegah, toen de kinderen nog thuis woonden liet ik zakken van 25 kilo van de Zuidmolen overkomen. Die tijd hebben we gehad dus... alternatieven genoeg.
Niet bij brood alleen....
Plaats reactie