Desem verbazing

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
birgit

Desem verbazing

Bericht door birgit »

op 30 augustus 100 gr desem (100%) gevoerd met 50 gr patentbloem en 50 gr lauw water deze in de koelkast gezet. Op 11 september 100 gr desem (rest weggegooid) 50 gr tarwe en 50 gr water gevoerd en weer in de koelkast.
Op 10 nov (in de avond)heb ik 100 gr desem 100 gr tarwe en 100 water gevoerd en deze uit de koelkast geplaatst want het is weer eens tijd om over paar dagen te gaan bakken, behoorlijk gerezen. Vandaag heb ik 200 gr desem, 200 gr bloem en 200 gr water toegevoegd niet te geloven na 2 uur ben ik gaan kijken en is al ruim verdubbeld.
Is mijn vraag kan ik morgen dan wel een lkkr brood gaan bakken of is dat te vroeg moet ik verder gaan voeren ik ben hier zo verbaasd over., de geur is goed iig niet vies.

Blijkt dat oude desem gehouden in koelkast lang kan overleven
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Desem verbazing

Bericht door papagena »

Ik heb zelf ook gemerkt dat desem het behoorlijk lang kan overleven in de koelkast. Ziet het er goed uit en ruikt het normaal dan staat niks je in de weg om een desempje weer tot leven te wekken. Ik zie je post nu pas dus ik vraag me af wat je gedaan hebt. Heb je al gebakken?
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
birgit

Re: Desem verbazing

Bericht door birgit »

dank voor je reactie, wel grappig deeg heeft net zijn vormen ondergaan ;) voelt aan als een post-it dus is wel oke, maar kan er nog geen vliesje van trekken, zo meteen goed uitrollen oprollen en in bakblik leggen en dan over 6 uur maar kijken hoe 't deeg zich heeft ontwikkeld.
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Desem verbazing

Bericht door Soepkipje »

birgit schreef: Blijkt dat oude desem gehouden in koelkast lang kan overleven
Ja dat kan heel goed! Jane Mason bv heeft zelfs een vergeten potje na 5 jaar weer tot leven gebracht zoals je HIER bij punt 3 onder 'general rules to make a sourdough starter' kunt lezen.
Zelf heb ik mijn roggedesem na een slapend verblijf van 9 maanden in de koelkast ook probleemloos weer opgestart.
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Plaats reactie