Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Brood van de Haan
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 16:39
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door Brood van de Haan »

Ha bakkers,

Tot op heden schrijf ik recepten uit in een boekje. Elke nieuwe batch die ik bak moet ik per recept weer opnieuw uitrekenen als ik andere hoeveelheden wil dan in het boekje staan. Onoverzichtelijk en kost best wel veel tijd - daarom zoek ik een programma voor op de computer waarbij ik makkelijk broodrecepten kan opslaan en herberekenen. Het enige wat ik tot nu toe ben tegengekomen is BreadStorm voor Mac. Prima basic functies, maar 150,- voor zo'n basic programma?!

Ik zie wel eens excel bestandjes langskomen op andere fora, maar heb er nog geen 1 gevonden die enigszins overzichtelijk is en intuïtief werkt. Hoe doen jullie dat? En kennen jullie alternatieven voor BreadStorm?

Ik wil het volgende kunnen:
- verschillende recepten opslaan in zowel percentages als grammen kunnen bewerken (het ene zou het andere automatisch moeten aanpassen)
- levain / poolish / biga / soakers kunnen toevoegen en aanpassen
- recept laten berekenen vanuit totale deeg en vanuit totaal aantal gr. meel.
- aantekeningen kunnen toevoegen bij de recepten
* eventueel aantal broden van x aantal gram kunnen opgeven, waaruit je vervolgens de hoeveelheden van een bepaald recept ziet.

Groetjes, Dave
Brood dat leeft doet er toe.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door Ballie »

Ik heb in het verleden al eens een spreadsheet gedeeld via het forum. Het heeft in de loop der tijd nog wat aanpassingen gekregen en daarom deel ik het hier nogmaals. Ik gebruik het zelf regelmatig wanneer ik afwijkende hoeveelheden of samenstellingen wil gebruiken.

Laat maar eens weten of je ermee kunt en of het een beetje in de richting komt van wat je bedoeld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door jasmon »

Ballie,

Handige sheet,

Wat is de kneedfactor preices en hoe bepaal ik die?
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door lekkermelig »

De kneedfactor is officieel om de temperatuurstijging te corrigeren die veroorzaakt word door je kneedmachine.
Onofficieel noemen ze het ook wel eens de 'fumble' factor, losjes vertaald als de morrel factor. Oftewel het getal om de boel kloppend te krijgen.
Ik denk dat ballie hier de volgende formule gebruikt heeft
waterTemp = 3*deegTemp - omgevingsTemp - meelTemp - kneedfactor.

Voor een deeg met voordeeg zou het trouwens weer anders zijn
waterTemp = 4*deegTemp - omgevingsTemp - meelTemp - voordeegTemp - kneedfactor

Je kneedfactor is trouwens niet zo mooi constant als je zou willen, omdat langere kneedtijd en stevigere degen meer warmteopname veroorzaken. Ook maakt het met name met voordegen behoorlijk uit of je 50% of 10% voodeeg erbij mikt, dus moet je eigenlijk ook nog voor gewicht corrigeren van de verschillende componenten. Ik maak wel eens deeg met drie voordegen, waarbij er een uit de koelkast komt en de andere twee niet. Je snapt het idee.

Maar bovenstaande twee formules geven in een hele hoop gevallen een prima benadering.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Ronny
Jongste bediende
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 23:27

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door Ronny »

Hier kan ik misschien ook wel wat mee.
Bedankt :)
Gebruikersavatar
Brood van de Haan
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 16:39
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door Brood van de Haan »

Bedankt Ballie voor de Sheet en Wil voor de uitleg. Ik ga er eens mee puzzelen en laat je nog weten wat ik ervan vond :)
Brood dat leeft doet er toe.
Gebruikersavatar
JanDeHertogh
Chef stoffer en blik
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 28 dec 2016, 18:32

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door JanDeHertogh »

Ik hou mijn brood-recepten bij in een eenvoudige excel.
De excel staat me toe om makkelijk de hoeveelheden te zien in functie van het aantal broden dat ik bak.
Omdat ik aan buren en vrienden weleens een broodje verkoop, hou ik er ook mijn grondstofprijzen in bij. De excel maakt dan voor mij het rekensommetje voor de kostprijs.
Eventuele opmerkingen, notities, ... hou ik bij in word-documentjes. Heel basic dus. Geen geavanceerde softwares.
De excel van Ballie ga ik zeker eens bekijken. Kan ik zeker wat van leren.

groetjes,
Jan
https://www.facebook.com/Ikmaakmijnetenzelf/
Kneder Rofco N15, "gepimpte" Kenwood - Miele en AEG warme lucht ovens
Gebruikersavatar
Brood van de Haan
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 16:39
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door Brood van de Haan »

Ballie schreef:Ik heb in het verleden al eens een spreadsheet gedeeld via het forum. Het heeft in de loop der tijd nog wat aanpassingen gekregen en daarom deel ik het hier nogmaals. Ik gebruik het zelf regelmatig wanneer ik afwijkende hoeveelheden of samenstellingen wil gebruiken.

Laat maar eens weten of je ermee kunt en of het een beetje in de richting komt van wat je bedoeld.
He Ballie, Thanks voor het delen. ik heb wat gespeeld met je excel. Er zitten een aantal hele fijne functies in: hoeveelheid totale deeg invoeren, hoeveelheden aan laten passen aan hoeveelheid broodjes, en de temperaturen invoeren is zelfs een optie. Wat ik mis het aan kunnen passen van de benamingen (ik werk bijvoorbeeld niet met gist, en de meeste vetten die erbij staan). Ook kan ik er geen voordeeg mee berekenen zonder de boel overhoop te gooien waardoor het omslachtig wordt om de boel in te lezen.

Waarom breadstorm zo belachelijk duur moet zijn, begrijp ik niet, maar er moeten vast nog wel wat alternatieven zijn toch? Iemand nog een paar excelletjes in huis die gedeeld kunnen worden? Het liefst van de zuurdesemers :)
Brood dat leeft doet er toe.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door lekkermelig »

Ik heb zelf heel wat software gebouwd, en ik snap wel waarom software zo 'belachelijk' duur moet zijn. Er moet namelijk iemand flink wat tijd aan besteden om die software te schrijven. Ik weet niet precies wat het programma allemaal kan, maar 100 uur om een programma te ontwikkelen en ook nog verkopen is niet veel. Ik denk eerlijk gezegd dat er in NL nog niet eens 100 mensen zijn die zoiets zouden kopen, zelfs als het minder dan 40 euro zou kosten. Oftewel: je kan je tijd beter aan andere dingen besteden als je er serieus geld mee wil verdienen.
We beginnen er natuurlijk steeds meer aan te wennen dat alles op internet niets kost. Daarvoor in de plaats geven we wel al onze prive gegevens kado aan google, microsoft, facebook en al die andere giganten, en voor hen is dat blijkbaar goud waard, anders konden ze al die medewerkers echt niet betalen.

Zelf heb ik tot nu toe van alles in Excel gezet, maar echt handig vind ik het niet. Ik zit er serieus over te denken om eens een mooi online hobbyprojectje op te zetten om broodrecepten te berekenen en daarna ook op te slaan. Misschien wat voor de komende maanden...

WIl
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door Melinda »

lekkermelig schreef:Ik zit er serieus over te denken om eens een mooi online hobbyprojectje op te zetten om broodrecepten te berekenen en daarna ook op te slaan.
Ambitieuze plannen, Wil. Ik juich ze natuurlijk wel toe (als je er tenminste de tijd voor hebt). ^)^
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door lekkermelig »

Melinda schreef: Ambitieuze plannen, Wil. Ik juich ze natuurlijk wel toe (als je er tenminste de tijd voor hebt). ^)^
Ach, volgens mij is er wel behoefte aan, en echt moeilijk kan het niet zijn om een paar formules in javascript te proppen, en dan wat op te slaan. Ik wil zelf een paar nieuwe techniekjes leren, daar zou dit een mooi mini project voor zijn.
En hoe meer er gejuicht wordt, hoe groter de animo om er eens aan te beginnen :rofl2: Maar er word nog niets beloofd met de huidige stapel 'gewoon' werk... ;B

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door miesje1959 »

Ik juich dit mini project ook toe :2th: ;)
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door Ballie »

Brood van de Haan schreef:Wat ik mis het aan kunnen passen van de benamingen (ik werk bijvoorbeeld niet met gist, en de meeste vetten die erbij staan). Ook kan ik er geen voordeeg mee berekenen zonder de boel overhoop te gooien waardoor het omslachtig wordt om de boel in te lezen.
Tja, ik heb 'm natuurlijk vooral voor mijzelf gemaakt. En het doet wat het moet doen (voor mij). Het eerste tabblad is inderdaad vooral om een gistbrood mee te maken. Maar met het tweede tabblad kun je volgens mij toch wel aardig doen wat je wilt mbt het voordeeg.

Bij de materialen die je niet gebruikt zet je de hoeveelheid op nul, of je maakt het vakje van de hoeveelheid leeg. Er zijn in de recepten tabbladen ook nog velden waar je wel zelf materialen kunt invoeren en hun bijbehorende percentages. alleen wanneer je meel en/of bloem invoert zit er een extra controle op dat je nooit meer dan 100% kunt doseren.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Brood van de Haan
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 16:39
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door Brood van de Haan »

lekkermelig schreef:
Melinda schreef: Ambitieuze plannen, Wil. Ik juich ze natuurlijk wel toe (als je er tenminste de tijd voor hebt). ^)^
Ach, volgens mij is er wel behoefte aan, en echt moeilijk kan het niet zijn om een paar formules in javascript te proppen, en dan wat op te slaan. Ik wil zelf een paar nieuwe techniekjes leren, daar zou dit een mooi mini project voor zijn.
En hoe meer er gejuicht wordt, hoe groter de animo om er eens aan te beginnen :rofl2: Maar er word nog niets beloofd met de huidige stapel 'gewoon' werk... ;B

Wil
Ook ik juich dit toe. Maar om even in te gaan op wat je schrijft: bekijk het programma eens en oordeel zelf. Ik ben het volledig eens met wat je schrijft over gratis software, het geven van je privegegevens aan grote bedrijven, en de uren die in een programma zitten. Ik heb zelf multimedia design afgerond in 2008 en begrijp de principes van programmeren, maar 150,- vragen voor deze enkele rekenfuncties... nah, dan hadden ze er echt wel iets meer van moeten maken voor die prijs.

Als jij iets online weet neer te zetten (wat overigens ook offline gebruikt kan worden) wil ik daar best geld voor neerleggen en zie ik dat als een investering voor mijn eigen werk en het eerlijk betalen van de maker ervan. Mocht je een vormgever nodig hebben, wil ik best meedenken :).

Ik geloof dat er zeker een groot animo voor zal zijn. Het zou helemaal fantastisch zijn om een betaalbare app te creëren... In zoiets zou ik ook wel willen investeren :) Gat in de broodbakmarkt denk ik zo.
Brood dat leeft doet er toe.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door lekkermelig »

Dave,

Ik heb de tutorials eens even doorgekeken, en ik ben het met je eens dat het programma niet echt ingewikkeld is. Uit de screenshots alleen haalde ik het niet, maar uit de tutorials dus wel.
Maar het zit wel heel handig in elkaar, dwz, als je eenmaal snapt hoe het werkt.

Mijn interesse is gewekt, ik ga eens kijken of ik een handige NL versie in elkaar kan knutselen, maar ik kan me prima voorstellen dat het meertalig wordt. Ik loop nu ook regelmatig recepten uit te wisselen met een Duits broodbakclubje, dat moet makkelijker kunnen. Ik kan me trouwens wel voorstellen dat het uitwisselen van recepten nou niet perse op veel enthousiasme kan rekenen van de diverse broodboeken auteurs, want dat maakt het wel te makkelijk. Alhoewel ik er zelf toch graag een boek bij heb. Het zou wat mij betreft vooral een handige rekentool moeten worden, en geen complete bibliotheek.

Wordt vervolgd...

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Brood van de Haan
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 16:39
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door Brood van de Haan »

lekkermelig schreef:
Mijn interesse is gewekt, ik ga eens kijken of ik een handige NL versie in elkaar kan knutselen, maar ik kan me prima voorstellen dat het meertalig wordt. Ik loop nu ook regelmatig recepten uit te wisselen met een Duits broodbakclubje, dat moet makkelijker kunnen.

Wordt vervolgd...

Wil
Dat klinkt goed Wil. Als je m'n hulp kunt gebruiken, ik denk graag mee (ook wat betreft vormgeving :)). Het zou helemaal mooi zijn als er iemand op dit forum (of bekende van) zich wilt wagen aan een gelijksoortige app.
Brood dat leeft doet er toe.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door lekkermelig »

Eerst maar een site. Ik ken ook wel wat app bouwers, maar je moet ergens beginnen :grin:
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik heb een proefversie van Breadstorm gehad. Ik kon er helemaal niet mee overweg, ik begreep er niks van :o.

Ook al diverse apps op mijn mobiel gehad en online zijn er ook nog andere apps te vinden. Ik vind het allemaal niks.

Ik gebruik ook al geen Excel ;B ^)^.

Ik heb het sneller uitgerekend met mijn rekenmachine, pen en papier ^)^. Zo moeilijk is dat niet. Als je de achterliggende formule weet reken je in enkele seconden een recept om. Zie de uitleg en voorbeelden in mijn boeken.
Ik kan me trouwens wel voorstellen dat het uitwisselen van recepten nou niet perse op veel enthousiasme kan rekenen van de diverse broodboeken auteurs, want dat maakt het wel te makkelijk.
Ik ben zo'n broodboeken auteur, maar tegen uitwisselen van recepten heb ik geen enkel bezwaar. Dat doe ik immers ook met mijn blog. Alleen: het is verboden om teksten/recepten uit boeken letterlijk over te nemen en op welke manier dan ook te verspreiden, dat is strafbaar. Zelfs ik mag niet een recept uit mijn boek kopiëren en het vervolgens op een A4 aan workshopdeelnemers geven. Schriftelijk in contract vastgelegd.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door Bioloogje »

Ik kan me dat wel voorstellen. 't Is ook de uitgever's brood, per slot van rekening.
Ik ben geen rekenwonder maar voor het uitrekenen van percentages heb ik ook geen apps nodig. Tenminste, met de formules uit Levine's boek kom ik een heel eind. En dat is altijd nog een stuk goedkoper dan zo'n peperduur programma.


Groetjes, Annelies

De beste geur is die van brood, de beste smaak is die van zout en de beste liefde is die van kinderen. (Graham Greene)
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door lekkermelig »

Ik heb geen proefversie van Breadstorm, maar wel de tutorial gezien, en het lijkt me best heel handig. Alleen niet zoveel geld waard. Ik las ergens wat marketing blabla:
Developing BreadStorm was a 10,000-hour undertaking.
en dan mag je er vanuit gaan dat die komma voor duizendtallen staat.

@Levine, ik denk dat ik je binnen tien minuten kan uitleggen hoe breadstorm werkt, maar je hebt wel gelijk dat het met een rekenmachine ook kan. Met een spreadsheet ook trouwens. Het is even wennen aan hun manier van denken, maar dan is het echt supersimpel.
De meerwaarde zou voor mij liggen in het opslaan van de recepten, en ook wel in de uitwisseling met anderen.
Ik heb me al eens eerder verdiept in copyright en dat verschilt nogal per land, maar een algemeen geldende tendens lijkt wel dat je niet letterlijk mag kopieren, maar een recept in eigen woorden met eigen foto's opschrijven schijnt vrijwel ongestraft te kunnen. Ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat de grenzen daarvan zijn, met name bij populaire kookboeken is vrijwel elk recept online terug te vinden. Denk dat het lastig is om op de samenstelling van een brood copyright te claimen, wel op de foto's en omschrijving, maar dat zullen juristen beter weten.
De meerwaarde van een broodbakboek ligt voor mij in de goede instructies, nuttige en smakelijke foto's en de inspirerende verhalen, niet perse in de recepten zelf, die meestal variaties zijn op meel, water gist, gemaakt volgens gangbare technieken die soms zelfs eeuwenoud zijn. Vanwege al die mooie inspiratie heb ik toch aardig wat boeken staan.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door lekkermelig »

Voor de liefhebbers van Excel spreadsheets en zo.

Als je afvraag hoe je al die percentage en zo nou allemaal het beste kan uitdrukken (ooit wel eens bedacht hoe je de percentages in geweekte zaden moet opschrijven?) het volgende linkje

http://www.bbga.org/files//2009FormulaF ... INGLES.pdf

Geeft wel een leuk overzicht hoe je je eigen excel in elkaar kan knutselen.
Ondertussen ben ik vrolijk verder aan het hobbyen met mijn website voor het berekenen en opslaan van recepten, maar dat duurt dus nog even.. hobbyprojectje hè..

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
john-b-bak
Deegkneder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 15:27

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door john-b-bak »

Nadat ik 3/4jaar geleden gestart ben met het uitvinden van mijn desemrecepten h eb ik mijn uit te testen recepten en vooral ook werkwijzen in steeds uitdijende exelsheets gevat.Daarnaast vond en vind ik temperaturen nog steeds van groot belang omdat zeer vaak maar wordt uitgegaan van handwarm,lauw en meer van dat soort onduidelijke aanduidingen,om nog niet te spreken over rijstijden van " 3 tot 6 uur " .Ik geef de temperaturen van voordeeg,desem,alle grondstoffen ,omgevingstemperaturen (keuken,rijskast etc. aan.Verder worden grondstoffen als meel ,bijv.tarwemeel vermeld terwijl bijv. al het eiwitgehalte dusdanig afwijkend is of bijv. toevoegingen als vitamine C. niet vermeld worden dat de wateropname al meteen forse verschillen aangeeft etc.etc.Verder reken ik ook bijv. de droge stof uit en heb al de nodige pogingen gedaan om bijv de temperatuur van de diverse grondstoffen per gram om te zetten en met in achtneming van de temperatuurschommelingen na bijv. Een autolyse een watertemperatuur aan te geven die de ingestelde uiteindelijke deegtemperatuur perfect benadert.Kortom mijn rijjstijden heb ik redelijk in de hand maar bij een meer of minder actief desem ga je natuurlijk al de boot in.Om een goed gesloten systeem te krijgen moet je aanpassingen aan een vreemd recept
mijns inziens dan eerst op een universeel receptenblad in kunnen vullen.Daar ben ik al mee bezig maar door de veelheid van grondstoffen,werkwijzen (desem,type voordegen etc.) Is dit niet echt simpel.Probleem is ook dat ik wel met exel werk maar het program en dan m.n. de relatie en invulling van de cellen onderling niet bepaald goed beheers.
Kortom als iemand geïnteresseerd is wissel ik graag e.e.a uit.Mogelijk kan diegene gebruik maken van onderdelen of kunnen we samen met andere forumleden tot een bruikbare,misschien flexibele oplossing komen .
kortom bak ze en ik zie graag reacties
John
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door Bakker Henk »

interessant onderwerp. Ik zet ook alles in Excel. Bloem of meel op 100% en de rest naar gelang. Met een rekenfactor komt er direct een recept uitgerold. Wel doe ik voor elke broodsoort een sheet. Dus krijg je van een broodsoort alle varianten of verbeteringen naast elkaar. Dit vind ìk weer gemakkelijker. Ieder zijn meug.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door lekkermelig »

Als je een beetje Excel beheerst is het vrij makkelijk om een handig rekenblad te maken. Dat heb ik ook altijd gedaan, maar er zitten een paar kleine nadelen aan.
Met verschillende aantallen voordegen moet je telkens het aantal stappen aanpassen, zodat al je rekenbladen telkens weer net verschillend zijn. Het klinkt als een triviaal probleem, maar het gebeurt me zelfs regelmatig dat ik recepten maak met vier of zelfs vijf stappen (bijvoorbeeld desem, poolish, geweekte zaden en hoofddeeg, en misschien zelfs een kookstuk)
En als je vaak nieuwe recepten maakt wordt het aantal tabbladen met recepten al snel behoorlijk onoverzichtelijk.
Vandaar mijn hobbyprojectje om een website/app in elkaar te sleutelen die dit allemaal voor je doet, en daarbij ook de recepten opslaat zodat ze makkelijk terug te vinden zijn. Omdat ik daarbij ook allerlei leuke modernere web technieken wil leren schiet het nog niet zo op, maar het gaat echt wel lukken.
Maar inderdaad, iedereen zijn eigen voorkeur :-)
Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
pierre
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 12 feb 2017, 14:59

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door pierre »

Ballie schreef:Ik heb in het verleden al eens een spreadsheet gedeeld via het forum. Het heeft in de loop der tijd nog wat aanpassingen gekregen en daarom deel ik het hier nogmaals. Ik gebruik het zelf regelmatig wanneer ik afwijkende hoeveelheden of samenstellingen wil gebruiken.

Laat maar eens weten of je ermee kunt en of het een beetje in de richting komt van wat je bedoeld.
ik snap niet hoe in te vullen. Ik wil invullen bij volkoren 100 % en dan krijg ik al melding: fout
Waar moet ik dan beginnen? Eerst alles op 0 zetten en dan links boven?
Gebruikersavatar
pierre
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 12 feb 2017, 14:59

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door pierre »

Ballie schreef:Ik heb in het verleden al eens een spreadsheet gedeeld via het forum. Het heeft in de loop der tijd nog wat aanpassingen gekregen en daarom deel ik het hier nogmaals. Ik gebruik het zelf regelmatig wanneer ik afwijkende hoeveelheden of samenstellingen wil gebruiken.

Laat maar eens weten of je ermee kunt en of het een beetje in de richting komt van wat je bedoeld.
Ik ben nu wel een beetje verder gekomen, maar ik zou u toch willen vragen waar ik het beste mee kan beginnen in dit excel bestand. Het gaat me voorlopig alleen om invoeren van een volkoren brood. Kan ik dan het beste beginnen in het werkblad 1, om het meel etc. in te voeren of in het werkblad deeg? Maar dan vraag ik me af hoe ik aan de invoer kom voor het gewicht van het deeg? Moet ik dan gewoon alle ingrediënten die ik gebruik bij elkaar optellen?
Gebruikersavatar
CarlaB
Deegkneder
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 21:08
Locatie: Aan de Zeeuwse kust

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door CarlaB »

[quote="Bioloogje"]Ik kan me dat wel voorstellen. 't Is ook de uitgever's brood, per slot van rekening.
Ik ben geen rekenwonder maar voor het uitrekenen van percentages heb ik ook geen apps nodig. Tenminste, met de formules uit Levine's boek kom ik een heel eind. En dat is altijd nog een stuk goedkoper dan zo'n peperduur programma.

En voor mij ook helemaal genoeg! Levine heeft in 'Meer brood uit eigen oven' zoveel berekeningen (gist+desem) aangeleverd dat ik niet de minste behoefte voel om energie te gaan steken in nog meer of nog beter. Dat laatste gaat me overigens ook nooit lukken :G
Aga Cooker - Ankarsrum Assistent
Gebruikersavatar
CarlaB
Deegkneder
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 21:08
Locatie: Aan de Zeeuwse kust

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door CarlaB »

Laat maar eens weten of je ermee kunt en of het een beetje in de richting komt van wat je bedoeld.[/quote]

Geweldig Ballie!
Aga Cooker - Ankarsrum Assistent
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door Ballie »

pierre schreef:Ik ben nu wel een beetje verder gekomen, maar ik zou u toch willen vragen waar ik het beste mee kan beginnen in dit excel bestand.
Het helpt sowieso wel als je al een beetje weet hoe de recepten in elkaar horen te steken. Maar hou er sowieso rekening mee dat de totale hoeveelheid meel 100% moet zijn. Wanneer dat niet het geval is krijg je een foutmelding.

De overige ingrediënten zijn percentages van het meelgewicht. Daar kun je naar eigen inzicht in variëren. Maar het spreadsheet is wel voornamelijk bedoeld voor de meer gevorderde hobbybakker.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door TigerManZ »

Voor diegene die niet zo handig zijn met Excel vinden onderaan een linkje naar een website.
Het is een Spaanstalige site maar bovenin kan ook voor Engels en Frans gekozen worden.
Deze site onthoud niets maar om even snel wat te controleren of berekenen kan het handig zijn.

http://www.calcmasa.com/
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Haverbrood
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 12:09

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door Haverbrood »

Als je toch office gebruik heb je mogelijk ook Access

google eens op access recepten database

ga je werken vanuit een formulier dan kan je deze geheel naar jouw wensen aanpassen.
maak je de database later in Mysql kan je deze ook nog eens koppelen met een website ?? .


is maar een idee :2th:
Linker en rechterhand, Maxima MPM 7L, desem starter 3-2013
Verlanglijstje, Famag Grilletta Manufacturer code: IM8/230/10V / 10 speed met 60m timer extra optie.
Gebruikersavatar
Jaydot
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 21:56
Locatie: Brummen
Contacteer:

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door Jaydot »

Interessant, dit en dank voor de links.
Met name de deeg vs bakblik calculator van @Ballie is voor mij fantastisch, nu ik er net achter ben gekomen dat ik al jaren te weinig deeg in mijn blik doe :).
Ik heb het Formula verhaal van de BBGA uitgebreid zitten bestuderen en ik ben best handig met Excel, maar ik snap niet hoe het in elkaar zit (voor desembrood). Het doet voor mij nogal krampachtig aan om de verhoudingen in een levain ook in bakers percentage (in plaats van gewone procenten) te willen uitdrukken, en ik vraag me af of dat nou echt bijdraagt aan de "leesbaarheid" van de formule.
Hoe komen ze nou bijvoorbeeld van 3% naar 10% seed in het "white sourdough with one type of flour" diagram? Wat ik ook probeer, ik krijg "circular reference" in de formules. Of zijn die percentages in de desemkolom achterstevoren berekend, dus gebaseerd op de hoeveelheid seed in grammen? Heeft iemand die formules ooit uitgevogeld?
@LekkerMelig, hoe is het met het hobbyproject? Ben er wel reuze nieuwsgierig naar :).
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door lekkermelig »

De hobbies hebben helaas nogal te lijden onder achterstallig huis onderhoud en een veel te druk eigen bedrijf. Wil nog steeds wel verder, maar de tijd knelt wat....
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Jaydot
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 21:56
Locatie: Brummen
Contacteer:

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door Jaydot »

Kijk nou toch!
Een app!
Net aangekondigd op TFL.
Gebruikersavatar
Geke
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: di 15 aug 2017, 10:08

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door Geke »

Ballie schreef: zo 25 dec 2016, 14:11 Ik heb in het verleden al eens een spreadsheet gedeeld via het forum. Het heeft in de loop der tijd nog wat aanpassingen gekregen en daarom deel ik het hier nogmaals. Ik gebruik het zelf regelmatig wanneer ik afwijkende hoeveelheden of samenstellingen wil gebruiken.

Laat maar eens weten of je ermee kunt en of het een beetje in de richting komt van wat je bedoeld.
Hartelijk dank voor het delen, lijkt mij erg handig! Ik heb zeer weinig ervaring met het broodbakken maar vind het erg leuk om te doen.
Gebruikersavatar
Erik-
Deegkneder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 10:11

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door Erik- »

Naar aanleiding hiervan heb ik ook een spreadsheetje (Google Sheets) in elkaar gezet welke bakkerspercentage aangeeft, gewicht, aantal porties en ook benodigde watertemperatuur. Ik wil deze uiteraard delen als daar interesse voor is, stuur maar een berichtje.

Ik zit alleen nog met het meenemen van de desem in het temperatuur verhaal... ik gebruik nu (3 x t°Cdeeg) - (t°Comgeving + t°Cbloem + WF) = t°Cwater maar daar zit 't desem dus niet in, iemand een juiste formule voor me?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door lekkermelig »

Er bestaat geen 'juiste' formule, er zijn meerdere benaderingen die goed of minder goed voldoen. Een van de variabelen is de wrijvingsfactor, die noem je eigenlijk rommelfactor (of fumble factor) om de formule kloppend te maken. Voor een aantal formules is er wel een natuurkundige onderbouwing te geven, maar het blijft een benadering.
Als je met desem werkt zou je dit kunnen gebruiken
(4 x t°Cdeeg) - (t°Comgeving + t°Cbloem + WF+ t °C Desem) = t°Cwater

Feitelijk middel je een aantal temperaturen, en de extra factor is nu desem.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Erik-
Deegkneder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 10:11

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door Erik- »

Dank je, ik ga die gebruiken en inderdaad kijken hoe realistisch hij uitpakt bij mij. Het blijft lastig, want bijv. autolyse wordt ook niet meegeteld, toch een fase waarbij het prutje zomaar een paar graden kan afkoelen of opwarmen...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door lekkermelig »

Ik zou me er niet zo druk over maken. Je moet gewoon proberen je deegtemperatuur na het kneden goed te krijgen. Dat het daarna afkoelt is tot daar aan toe. Ik heb het wel eens gemeten bij desem en daar had ik na 2 uur slechts 2 °C verlies zonder enige isolatie. Vorige week hadden we zelfs dat de temperatuur nog toenam, maar toen was het binnen en buiten ook 30 °C.
In een steenkoude keuken is het natuurlijk een ander verhaal.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Erik-
Deegkneder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 10:11

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door Erik- »

Ik vind het gewoon leuk om zoveel mogelijk variabelen mee te nemen in zo'n sheetje. Dat de praktijk je toch inhaalt klopt helemaal ;) Zeker met dit weer is m'n kamer ongeveer de gewenste deegtemperatuur dus doet het er allemaal niet toe. Maar van de winter wil het nog wel eens flink verschillen, zeker als ik boven werk waar m'n oven staat. Ik ga niet de verwarming aanzetten voor m'n deegjes, dat zou wel erg ver gaan den ik :D En die oven gaat ook pas de volgende dag aan en niet tijdens het rijzen...
Gebruikersavatar
Frens
Deegkneder
Berichten: 122
Lid geworden op: do 21 nov 2019, 16:10

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door Frens »

Ballie schreef: zo 25 dec 2016, 14:11 Laat maar eens weten of je ermee kunt en of het een beetje in de richting komt van wat je bedoeld.
Bedankt voor het delen :thumbup:
Heb wel nog een paar vragen;
  • Kan ik ook in een veld de naam van het brood ingeven en nog evt. aanvullende informatie en uitprinten. Zie dat niet zo snel ?? zou geweldig zijn. Dan kun je gelijk een hard copy van je recept printen en bewaren.
  • Is het mogelijk de resultaten uit te printen zonder de lay-out, dus alleen maar de getallen zelf. Kost zo wat veel inkt
Zie dat alles beveiligd is, anders kon ik het zelf doen!
Voor de rest vind ik het een geweldige tool!
Kneder: Ankarsrum Assistent
Oven: IGNIS (simpel boven-onder)

“Kennis is macht”, had je gedacht maar kunnen is het, en dat komt van doen!
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door Rik59 »

Frens ik gebruik wat ik nodig heb van het bestand en geef het met de optie "opslaan als" de naam van het brood..

Verder gebruik ik de gegevens vanaf de PC.. laptop.. tablet of mobiel.. zo overstijgt de rekening van de inkt je salarisstrook niet...
Met een beetje netwerk kun je zo overal bij je favoriete broodjes..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door Vitamine C »

App: Baker calculator

Ziet er aardig uit, kan ook recepten opslaan, omrekenen adhv deeg gewicht.
Gebruikersavatar
Frens
Deegkneder
Berichten: 122
Lid geworden op: do 21 nov 2019, 16:10

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door Frens »

Rik59 schreef: za 07 dec 2019, 12:16 Frens ik gebruik wat ik nodig heb van het bestand en geef het met de optie "opslaan als" de naam van het brood..

Verder gebruik ik de gegevens vanaf de PC.. laptop.. tablet of mobiel.. zo overstijgt de rekening van de inkt je salarisstrook niet...
Met een beetje netwerk kun je zo overal bij je favoriete broodjes..
Dat kan natuurlijk ook, maar ik zou liever graag een afdruk willen maken, die ik dan lamineer voor in mijn receptenboek! :)
Kneder: Ankarsrum Assistent
Oven: IGNIS (simpel boven-onder)

“Kennis is macht”, had je gedacht maar kunnen is het, en dat komt van doen!
Gebruikersavatar
guido
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 08 jul 2020, 11:51
Locatie: Doetinchem

Re: Recepten App's / Excel - Hoe archiveren jullie?

Bericht door guido »

Ik maak al lange tijd gebruik van een spreadsheet in Excel. Omdat ik graag overzicht hou heb ik alles bij elkaar gezet op 1 pagina. Elk recept staat in een vertikale kolom, de ingrediënten horizontaal.
Omdat ik 'm alleen zelf gebruik is er in de loop van de jaren wat mot in gekomen, dus ik zou alles eens goed moeten doorlopen. Maar je kunt al kijken of je hier iets aan hebt. Ik heb 'm hier staan: https://ghaaften.stackstorage.com/s/ySfhe5WbgKcC9A3D

Even een idee met een plaatje. https://ghaaften.stackstorage.com/s/HmdxK2UG2geIOwpj
De namen van de broden zijn afkomstig uit het boek van Hamelman.

Guido
Plaats reactie