KOOLHYDRATEN/FABELS

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

KOOLHYDRATEN/FABELS

Bericht door bakplaat »

Over KOOLHYDRATEN spelen vaak slechte gedachten...Het zou bijvoorbeeld ongezond zijn. Lees er Hier meer over, via de website van het Nederlands Bakkerij Centrum
Lees daar dan ook nog wat meer over VOLKORENBROOD
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: KOOLHYDRATEN/FABELS

Bericht door Anna »

Dat van die koolhydraten was mij al bekend, maar over volkorenbrood heb ik toch weer iets nieuws geleerd:
Volkorenbrood bevat volkorenmeel (of alle bestanddelen van de graankorrel in de natuurlijke verhouding)
(...)
Ook kan een bakker ervoor kiezen de losse onderdelen van de graankorrel zelf in de juiste, natuurlijke verhouding te gebruiken. Wanneer de bakker bloem (alleen het binnenste gedeelte van de graankorrel) gebruikt, voegt hij de zemelen\ en de kiem (de overige onderdelen van de graankorrel) tijdens het proces toe.
(...)
In de wet is echter (nog) niet omschreven wat de ‘natuurlijke verhouding’ is. De bakkerijsector streeft wel naar een wettelijke definitie . Het is dan de taak van de overheid om de wet te handhaven.
Juist... Gevalletje "quis custodiet ipsos custodes", wie houdt toezicht op de toezichthouders?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: KOOLHYDRATEN/FABELS

Bericht door lekkermelig »

Oei, mijn latijn is wat roestig :D, maar ik vroeg het me ook af toen ik dat las. Wie controleert dat nou allemaal, wanneer is het nou echt volkoren en wanneer zijn er wat zaken door elkaar geroerd die weer op volkoren lijken?

Interessant verhaal trouwens. Over het goede of slechte van volkoren is ook al het eea gezegd, maar ook daar kan je maar beter kritisch blijven. In sommige gevallen kunnen volkorenproducten ook tekorten aan bepaalde stoffen veroorzaken, vooral als het vers gemalen is. Een nachtje weken doet dan wonderen voor je bordje muesli

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
desempedia
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: do 27 mar 2014, 13:09

Re: KOOLHYDRATEN/FABELS

Bericht door desempedia »

goedenavond, het is wettelijk geregeld dat de term volkorenmeel..........bestaat uit alle onderdelen, behalve de kiem, ja echt waar. vraag maar eens na bij de echte molenaar
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: KOOLHYDRATEN/FABELS

Bericht door Anna »

Dat lijkt me wel vreemd, gezien deze tekst van het Warenwetbesluit Meel en brood:
Hoe ziet het Warenwetartikel over volkoren eruit?

In artikel 16 van het Warenwetbesluit Meel en brood is de volgende tekst opgenomen:
Het woord volkoren mag onderdeel uitmaken van de aanduiding van een in dit besluit bedoelde waar, voorzover in de aldus aangeduide waar alle van nature voorkomende bestanddelen van de desbetreffende graansoort in hun natuurlijke verhouding, al dan niet na een bewerking te hebben ondergaan, aanwezig zijn.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: KOOLHYDRATEN/FABELS

Bericht door Levinebaktbrood »

De kiem wordt er inderdaad vaak uitgehaald omdat anders het meel maar korte tijd houdbaar is. De kiem bevat vetten waardoor het meel sneller ranzig kan worden. Bij de echte ambachtelijke korenmolens doen ze dat vaak weer niet.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
desempedia
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: do 27 mar 2014, 13:09

Re: KOOLHYDRATEN/FABELS

Bericht door desempedia »

ja, de kiem. die wordt verkocht aan de cosmetica industrie.
Plaats reactie