Wat is het beste oefen-recept?

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erica
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 22:26

Wat is het beste oefen-recept?

Bericht door Erica »

Ik krijg het maar niet voor elkaar. In theorie weet ik precies hoe ik een brood moet vormen (al uren youtube filmpjes gekeken!), maar ik krijg steeds slap plakkerig deeg, wat bijna niet te vormen is. Vandaag weer een broodje gemaakt maar na vier keer stretch and fold was het nog heel plakkerig, dus ik heb het deeg maar in de vorm gegooid waar het nu staat te rijzen.
Welk (desem)recept vinden jullie het makkelijkst om dit mee te oefenen?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Wat is het beste oefen-recept?

Bericht door lekkermelig »

Tja, volgens mij bestaat er geen 'best' recept.
Ik bak heel vaak een iets aangepast Hamelman recept voor Vermont Sourdough, door mij omgedoopt tot Veluws desem
Beschrijving heb ik ooit hier neergezet
viewtopic.php?f=40&t=1701&hilit=desem&start=75#p27129

en met deze hoeveelheden water is het werkelijk een heel degelijk recept. Zelf gooi ik er tegenwoordig al zo'n 30 ml water meer bij, maar als je nu problemen hebt moet je dat nog maar even niet doen. Dit is best een stevig deeg, dus dat mag eigenlijk niet mislukken. Ik vraag me af wat voor meel je gebruikt, ik heb het idee dat je iets gebruikt met vrij weinig gluten. Zelf bak ik meestal met biomeel van de Zuidmolen.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Erica
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 22:26

Re: Wat is het beste oefen-recept?

Bericht door Erica »

Dat recept ga ik zeker proberen, Wil!
Ik heb al verschillende soorten meel en bloem gebruikt; verschillende soorten biologische meel en bloem (Lidl en Jumbo) en de laatste paar keer ook Amerikaanse patentbloem (Koopmans Professioneel). Bij het laatste brood wat ik gemaakt heb zat ook lijnzaad door, ik weet niet of dat het misschien ook wat lastiger maakt om er dan een goed deeg van te maken?

Wij hebben hier een molen in de buurt (Den Olden Florus in Terschuur), ik ga daar van het weekend ook maar eens heen. Ze verkopen daar ook de producten van molen De Vlijt in Wageningen, dus genoeg keus!
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Wat is het beste oefen-recept?

Bericht door lekkermelig »

Ik heb niet zoveel ervaring met het meel van Jumbo en Lidl, en ook niet met de superpatent van Koopmans. Ik zou in ieder geval proberen een meelsoort te gebruiken waarbij je duidelijk weet hoeveel eiwit erin zit. Mijn biobloem heeft ook maar 11 procent, maar bakt wel redelijk goed. Maar bijvoorbeeld Amerikaanse patent van de zuidmolen is echt een alleskunner.
Ik woon nog net niet naast de molen in Wageningen, en ik koop er van alles: pitten, roggemeel en roggebloem, maar met de bloem van hen was ik niet heel tevreden. Heb ik ooit wel eens een blogje over geschreven.
http://www.lekkermelig.nl/meelwetenschap/
Maar als ik eerlijk ben moet ik het meel weer eens een kans geven. Het is echt al jaren geleden dat ik het gebruikt heb. Wat ik er vooral mee wil zeggen: ga er niet perse van uit dat alle molenmeel perse hele goede bakkwaliteit heeft.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Erica
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 22:26

Re: Wat is het beste oefen-recept?

Bericht door Erica »

Bedankt voor dat recept Wil, het ging al een stuk beter. Ik heb inmiddels meel van de molen en morgen ga ik het daarmee proberen. Ook interessante blog trouwens (''meelwetenschap'')!
Gebruikersavatar
john-b-bak
Deegkneder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 15:27

Re: Wat is het beste oefen-recept?

Bericht door john-b-bak »

Als je het mij vraagt kun je het beste een k&k meel van je molen nemen.Volg het recept (kijk zekerr naar de temperatuur van je deeg)en leer om te gaan met het deeg.Gaat dat redelijk vraag dan je leverancier naar een gelijkwaardige bloem/meelsoort en gebruik een standaard recept .Bak eerst wit busbrood en stap later over op plaat,- c.q.vloerbrood en alle andere variaties.
bak ze John
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Wat is het beste oefen-recept?

Bericht door papagena »

Het nadeel van kant en klaar meel vind ik dat er vaak erg veel gist in zit en soms ander spul waarop ik niet zit te wachten. Ik bak het liefst alleen met meel, gist, zout, en water en soms wat olie. Meer heb je niet nodig.
Met die simpele ingrediënten zou je moeten beginnen.

Voor een beginner vind ik biomeel niet zo handig omdat daar idd vaak niet zoveel gluten in zitten. Maar goed, een schepje gluten toevoegen doet soms wonderen.

Ik zou dus gewoon (bio?)meel halen van de molen en even vragen of er genoeg gluten in zitten om fatsoenlijk brood mee te bakken.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Wat is het beste oefen-recept?

Bericht door Soepkipje »

Zie HIER de bakresultaten van Erica.
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Wat is het beste oefen-recept?

Bericht door Soepkipje »

papagena schreef:Ik bak het liefst alleen met meel, gist, zout, en water en soms wat olie. Meer heb je niet nodig.
Met die simpele ingrediënten zou je moeten beginnen.
Ja wat papagena zegt, met die ingrediënten moet je gewoon beginnen en (begin?)recepten daarvan zijn er op dit forum genoeg te vinden.
Goed broodbakken is verder vooral een kwestie van heeeeeeel veel doen.

Succes!
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Plaats reactie