Gist en zout niet bij elkaar voegen

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Gist en zout niet bij elkaar voegen

Bericht door TigerManZ »

Hallo Allemaal,

Levine plaatste een link in de rubriek Werkwijze / Hydratatie berekenen naar een Oostenrijkse blog waar ik wat bij de recepten aan het neuzen sloeg.
De naam van het brood (Weisser Wecken) trok mijn aandacht dus het recept eens bekeken en wat verbaasde mij?
De bakker geeft aan water, gist en zout te mengen en dit minimaal 4 uur en maximaal 48 uur te laten staan voordat je het mengsel kunt gebruiken.
O.a. hier op het broodbakforum heb ik vaak gelezen dat gist niet zo goed tegen zout kan...

- Kan iemand mij uitleggen wat er eigenlijk gebeurd tijdens deze sta-tijd van het mengsel?
- Hoe kan het dat dit blijkbaar wel werkt? Ik neem aan dat de gist niet dood gaat en zich vermeerderd...

Ik ben benieuwd...
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Gist en zout niet bij elkaar voegen

Bericht door lekkermelig »

Hoi Han,

In deze link staat precies wat er gebeurt
http://www.homebaking.at/salz-hefe-verfahren/
Ik moest er ook even goed over nadenken, want ik dacht eigenlijk dat er geen rijs mogelijk was als gist dood was. Maar dat is dus niet zo. Wat er gebeurt is dat er door het zout vocht uit de gistcellen getrokken worden. Cellen worden ook poreus en gaan dood. Maar alle enzymen die zorgen voor de omzettingen in het gistingsproces blijven heel, komen in het vocht terecht en zorgen voor mooi zacht brood. Het wordt vooral gebruikt bij toastbrood, je weet wel, van dat hele slappe wattenspul.
Ik heb deze techniek dit jaar bij mijn almcursus in Oostenrijk ook gebruikt, en je krijgt er inderdaad hele zachte broodjes door. Blijf het magisch vinden, ik dacht dat je levende gist nodig zou hebben.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Gist en zout niet bij elkaar voegen

Bericht door Levinebaktbrood »

Op de blog van Lutz Geissler heeft hij deze methode kort uitgelegd. Als je zoekt op internet kan je nog meer recepten vinden.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Gist en zout niet bij elkaar voegen

Bericht door bakplaat »

TigerManZ schreef:
De bakker geeft aan water, gist en zout te mengen...
______________________________________________________

Salz-Hefe-Lösung:
•140g Wasser
• 15g Hefe
• 15g Salz

_____________________________________________________

...en dit minimaal 4 uur en maximaal 48 uur te laten staan, voordat je het mengsel kunt gebruiken.

O.a. hier op het broodbakforum heb ik vaak gelezen dat gist niet zo goed tegen zout kan...

- Kan iemand mij uitleggen wat er eigenlijk gebeurd tijdens deze sta-tijd van het mengsel?
- Hoe kan het dat dit blijkbaar wel werkt? Ik neem aan dat de gist niet dood gaat en zich vermeerderd...
Hallo Han en evt. andere geïnteresseerden.

Ofschoon deze werkwijze hier vrijwel onbekend is, wil ik het toch wel voor waarheid aannemen, deze bakker zal het vast niet uit z'n duim gezogen hebben.

Gist opgelost in water waarin een hoeveelheid zout, zal mijns inziens nauwelijks in kracht verminderd raken, omdat de gist op deze manier toch niet rechtstreeks in contact komt met zout.

Anders wordt het zoals vroeger tijdens onze vakopleiding, dat onze praktijkleraar ons met eenvoudig proefje liet zien, door op een eetlepel wat droog zout en een stukje (verse) gist te leggen en dan zag je na een korte tijd al duidelijk, dat de gist zichzelf helemaal oplost had en er niets van overbleef, dan een stroperig papje, wat slechts uit zout en dode gist bestond.
Het lijkt mij ook als je dit met gedroogde gist probeert, dat dit hetzelfde effect zal geven.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Gist en zout niet bij elkaar voegen

Bericht door TigerManZ »

Hallo Wil, Levine en Cor,

Bedankt voor jullie reacties. Nu begrijp ik tenminste wat er gebeurt :2th:

Cor, je geeft aan dat dit zal werken met verse gist en niet met gedroogde gist.
Wanneer eerst gedroogde gist in (niet al te koud) water wordt opgelost en dat een paar uur staat, is dat dan te vergelijken met verse gist?
De gedroogde gist zal namelijk actief worden en zich flink gaan vermenigvuldigen. Als ik het goed heb onthouden (van een hobbybrouwer) kan elke gistcel zich in 20 minuten vermeerderen. En volgens deze website bevinden zich grofweg 1 miljard gistcellen in 1 gram gist. Een uur later heb je dan al 3 miljard actieve gistcellen, enz...

Het nadeel kan zijn dat op deze manier niet een aantal gram gist afgewogen kan worden. Aan de andere kant zegt homebaking.at dat je tot 6% van het meelgewicht zout-gist-water mengsel toe mag voegen. Dit kan van te voren worden afgewogen, rekening houdend met het gewicht van het toe te voegen zout, om in de buurt van de juiste verhoudingen te blijven.
Betekend dat het rijsproces niet met een klokje kan maar dat het deeg beoordeeld moet worden a.d.h.v. volumeverdubbeling en de druktest met de vinger.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
oceanonix
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 19 feb 2017, 13:33

Re: Gist en zout niet bij elkaar voegen

Bericht door oceanonix »

bakplaat schreef:
TigerManZ schreef:
Hallo Han en evt. andere geïnteresseerden.

Ofschoon deze werkwijze hier vrijwel onbekend is, wil ik het toch wel voor waarheid aannemen, deze bakker zal het vast niet uit z'n duim gezogen hebben.

Gist opgelost in water waarin een hoeveelheid zout, zal mijns inziens nauwelijks in kracht verminderd raken, omdat de gist op deze manier toch niet rechtstreeks in contact komt met zout.

Anders wordt het zoals vroeger tijdens onze vakopleiding, dat onze praktijkleraar ons met eenvoudig proefje liet zien, door op een eetlepel wat droog zout en een stukje (verse) gist te leggen en dan zag je na een korte tijd al duidelijk, dat de gist zichzelf helemaal oplost had en er niets van overbleef, dan een stroperig papje, wat slechts uit zout en dode gist bestond.
Het lijkt mij ook als je dit met gedroogde gist probeert, dat dit hetzelfde effect zal geven.
Dit snap ik niet helemaal. Opgelost zout veranderd niet van samenstelling (het blijft NaCl) en komt dus zeker in contact met de gist. De gist zal daardoor overlijden al minder spectaculair als op verse gist.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Gist en zout niet bij elkaar voegen

Bericht door lekkermelig »

Natuurlijk komt de gist gewoon met zout in contact. En de gistcellen gaat net zo snel dood. Ik vermoed wel dat de concentratie van het zout uitmaakt. Als je zout direct op gistcellen gooit zullen de enzymen waarschijnlijk ook kapot gaan, maar met de vastgestelde verhouding blijven ze werkzaam.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Gist en zout niet bij elkaar voegen

Bericht door bakplaat »

Waarschinjlijk is de hoeveelheid 15 gram zout op 140 gram water zoals het recept aangeeft, niet zodanig om bezorgd te zijn over het lot van de gist...Die zal dit best overleven.
Zoals ik al eerder vertelde, wordt het pas echt vervelend voor de gist, als die in aanraking komt met droog zout. ;B
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Gist en zout niet bij elkaar voegen

Bericht door lekkermelig »

Als je dit leest moet je je wel druk maken om het lot van de gist

https://www.baeckerlatein.de/salz-hefe-verfahren/
Das Salz entzieht den Hefezellen Wasser. Das Zellplasma schrumpft und löst sich von der Zellmembran (Plasmolyse). Die Zelle stirbt. Die hefeeigenen Enzyme gelangen durch die halbdurchlässige Zellwand in die Salzlösung.

Ik lees hier toch echt dat de gist gewoon doodgaat, maar dat de enzymen het nog blijven doen. Eerlijk gezegd zou ik het eens aan mijn ex-collega's van Microbiologie moeten vragen. We hebben wel eens vaker proefjes gedaan met dode cellen waar toch nog allerlei processen gewoon doorliepen.

Voor de gemiddelde thuisbakker is het allemaal niet zo belangrijk hoe het precies werkt, maar wel dat je met dit vage proces ook mooi brood kan bakken :-)

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Gist en zout niet bij elkaar voegen

Bericht door TigerManZ »

lekkermelig schreef:
Voor de gemiddelde thuisbakker is het allemaal niet zo belangrijk hoe het precies werkt, maar wel dat je met dit vage proces ook mooi brood kan bakken :-)

Wil
Zo is het maar net Wil :2th:
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Plaats reactie